WISTA kävi Ahvenanmaalla
” Merivoimien aluksista on aina
joko Halli, Hylje tai Louhi neljän tunnin
lähtövalmiudessa.”
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 29
WISTA (Women´s International Shipping & Trading
Association, lisätietoa WISTAsta: http://www.wista.net/fi)
Suomi kokoontui 35 naisen voimalla Ahvenanmaalle
13.10.2017 pohti-maan muun muassa öljyntorjuntaa ja sen
toteuttamista Ahvenanmaalla ja Suomen mantereella.
Suomen ympäristökeskus SYKE vastaa öljyntorjunnasta
Suomessa ja Ahvenanmaalla on oma öljyntorjunta-alus
nimeltään Svärtan. Kaikki Suomen valtion 18 öljyntorjun-ta-
alusta samoin kuin Ahvenanmaan maakuntahallinnon
öljyntorjunta-alus on varustettu kiinteästi alukseen
asennetuilla harjakeruulaitteilla eli ne pystyvät itsenäi-seen
öljyn keruuseen.
Merivoimien aluksista on aina joko Halli, Hylje tai
Louhi neljän tunnin lähtövalmiudessa.
Aluksen nimi Organisatio Pituusm Tankkitilavuusm³ Pyyhkäisyleveysm
Halli Merivoimat 60 1400 40
Hylje Merivoimat 64,3 900 35
Kummeli Meritaito 28 70 25
Letto Meritaito 43 43 30
Linja Meritaito 35 77 23
Louhi Merivoimat 71 1200 42
Merikarhu Rajavartiolaitos 58 40 32
Oili I Meritaito 24 80 21
Oili II Meritaito 24 80 21
Oili III Meritaito 24 80 21
Oili IV Meritaito 19 30 19
Otava FinFerries 34,9 100 25
Seili Meritaito 50,5 196 30
Sektori Meritaito 33 108 25
Stella Kuljetus-
Savolainen Oy 33 100 25
Svärtan Ahvenanmaan
maakuntahallitus 24 52 30
Tursas Rajavartiolaitos 61,45 100 30
Turva Rajavartiolaitos 95,9 1200 45
Uisko Rajavartiolaitos 61,45 100 30
YLLÄ OLEVASSA TAULUKOSSA ON LUETELTU
SUOMEN ÖLJYNTORJUNTA-ALUKSET
(LÄHDE: HTTP://WWW.YMPARISTO.FI)
Suurimmat alukset (Halli, Hylje ja Louhi) ovat Merivoi-mien
miehittämiä ja edellyttävät maakun-tahallituksen
maaherralta lupaa, ennen kuin ne voivat toimia demilitari-soidulla
Ahvenanmaan autonomisella alueella.
Seminaarissa käsiteltiin myös merenkulkuun liittyviä
vakuutuksia vakuuttajan näkökulmasta.
Seminaarissa järjestettiin paneelikeskustelu, jossa
käsiteltiin painolastivesiin (BWM - Interna-tional Conven-tion
for the Control and Management of Ships’ Ballast
Water and Sediments) ja EU:n MRV-asetukseen liittyviä
kysymyksiä. Varustamoiden tulee raportoida CO2-pääs-töistä,
kuljetusta matkasta, merellä vietetystä ajasta ja
lastitiedoista, jotta voidaan määrittää aluksen energiate-hokkuus.
Raportoinnin toteuttamistapoja pohdittiin sekä
KUVA: ANNA NÄSI
sitä, että miten esim. viljalas-tissa oleva alus raportoi
verrattuna matkustaja-aluksen laatimaan raporttiin.
Seminaarin päätteeksi oli mahdollisuus tutustua
Anders Wiklöfin taidekokoelmaan Andersud-denissa tai
nauttia Mariebadin kylpylästä. Illallinen nautittiin
ravintola Nauticalissa ja paluu Hel-sinkiin oli puolen yön
aikoihin. Suuret kiitokset onnistuneesta tapahtumasta
seminaariosallistujille, paneelille, luennoitsijoille, WISTA
Suomelle ja sponsoreille! •
/fi)
/WWW.YMPARISTO.FI)