Vasa laiva
Vasa-museossa Tukholmassa
Vasa-laiva on maailman ainoa jäljellä oleva
1600-luvulla rakennettu laiva. Yli 95 prosenttia
sen alkuperäisosista on säilynyt, ja sitä koris-tavat
sadat veistokset. Vasa on ainutlaatuinen
taideaarre ja yksi maailman huomattavimmis-ta
turistinähtävyyksistä.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 13
Laiva rakennettiin Ruotsin kuninkaan Kustaa II
Adolfin käskystä. Rakentaminen kesti noin kaksi
vuotta. Laivassa oli kolme mastoa, joissa oli tilaa
kymmenelle purjeelle, sen korkeus mastonhui-pusta
köliin oli 52 metriä, pituus keulasta perään
69
metriä, ja se painoi 1 200 tonnia. Valmistuttuaan
se oli yksi mahtavimmista laivoista, joita koskaan oli
rakennettu.
Vasa-laivan oli tarkoitus olla yksi Ruotsin laivaston
tärkeimmistä aluksista. Siinä oli 64 tykkiä eikä yhdessä-kään
Ruotsin muista sota-aluksista ollut niin paljon tai
niin painavia tykkejä kuin Vasa-laivassa.
10. elokuuta 1628 suuri sotalaiva nosti purjeet Tuhkol-man
satamassa. Laiva oli juuri rakennettu ja oli saanut
nimekseen Vasa silloisen hallitsijasuvun mukaan. Tämän
juhlallisen tapahtuman kunniaksi laivan kyljen aukoista
ulos työntyvistä tykeistä ammuttiin kunnialaukauksia.
Mahtavan laivan edetessä hitaasti sataman suuta kohti
nousi yhtäkkiä kova tuulenpuuska. Vasa kallistui, mutta
oikeni jälleen. Toinen tuulenpuuska sai laivan kyljelleen.
Vesi virtasi avointen tykinaukkojen läpi. Vasa upposi
pohjaan ja vei mennessään ainakin 30 ja ehkä jopa 50
henkeä 150 hengen vahvuisesta miehistöstä. Vasta 333
vuoden päästä Vasa näki jälleen päivänvalon.
Yksityinen tutkija Anders Franzén aloitti Vasa-laivan
etsimisen 1950 luvun alussa ja vuonna 1956 hän löysi
Vasa-laivan uudelleen. Monien vuosien valmistelujen
jälkeen Vasa nostettiin pintaan 24. huhtikuuta vuonna
1961. •
(https://www.vasamuseet.se/)
F Varatoiminnanjohtaja
Pipsa Mörn.
TEKSTI JA KUVAT: PIPSA MÖRN
/)