SANNALEENA KALLIO
sannaleena.kallio@smu.fi
Författaren är jurist i Finlands Sjömans-Union och har tidigare arbetat
länge som jurist på bland annat Tallink Silja och under sin studietid
som dansare och programvärdinna på passagerarfartyg.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 45
HD baserade sitt avgörande på principen om skydd av ar-betstagare
och valde det alternativ som var fördelaktigast
för arbetstagaren.
Arbetsgivaren ska när det slutliga beslutet fattas även ta
hänsyn till omständigheter som inte är direkt kopplade till
det ärende som behandlats i kommissionen. Det är bland
annat arbetstagarens ålder, hur nära han eller hon har
till pensionen, anställningens längd och om hur prickfri
arbetstagarens arbetshistoria varit. Att arbetstagaren varit
anställd i samma rederi i årtionden, att han eller hon inte
har långt kvar till pensionen eller att han eller hon inte
behövt klandras och tillrättavisas tidigare ska ges vikt
när det slutliga beslutet fattas. God personalförvaltning
handlar också om att ta hänsyn till arbetstagarens försörj-ningsplikt
och andra omständigheter i anknytning till ar-betstagarens
privat- och familjeliv. Principen om opartisk
behandling av arbetstagare förutsätter att samma praxis
tillämpas på alla arbetstagare när ett arbetsavtal avslutas.
Enligt 10:6 i sjöarbetsavtalslagen ska ett skriftligt med-delande
om avslutande av anställning lämnas. Dessutom är
arbetsgivaren alltid skyldig att på arbetstagarens begäran
ge en skriftlig utredning om grunderna till att anställ-ningen
avslutas. Baserat på utredningen kan arbetstagaren
bedöma om grunderna är lagliga. Traditionellt sett har man
ansett att arbetstagarens exemplar av fartygskommissio-nens
protokoll duger som sådan utredning och även som
meddelande om att anställningen avslutas, om arbetsgiva-rens
beslut framgår av det. Eftersom det står i strid med
såväl karaktären hos fartygskommissionens beslut och
det faktum att fartygskommissionens protokoll inte längre
måste upprättas på en blankett som tagits fram av sjöfarts-myndigheten
kan man konstatera att detta förfarande är
föråldrat och innehållsmässigt inte uppfyller arbetsgiva-rens
nämnda meddelande- och utredningsskyldighet.
Istället för att avsluta arbetsavtalet kan arbetsgivaren ge
arbetstagaren en skriftlig varning. Enligt 8:2 i sjöarbetsav-talslagen
får en arbetsgivare inte säga upp en arbetstagare
som brutit mot sina arbetsförpliktelser förrän han eller hon
varnats och därigenom beretts möjlighet att rätta till sitt
förfarande. En varning, som är den enda disciplinåtgärden
som sjöarbetsavtalslagen känner till, ska alltså ges ”för-stagångsförbrytare”,
såvida inte arbetstagarens förseelse
är så allvarlig att arbetsgivaren inte rimligen kan förvänta
sig fortsätta anställningen. Varningen ges alltid i skriftlig
form och antecknas i fartygsdagboken. Enligt rättspraxis
kan en varning som rör samma eller en liknande förseelse
åberopas i ungefär ett år, varefter den förfaller. Om arbets-tagaren
vill kan han eller hon göra ett skriftligt genmäle
till varningen, som också ska antecknas i fartygsdagboken.
Förutom en varning kan arbetsgivaren även bestämma sig
för andra arbetsledningsmässiga följder, som till exempel
regelbunden rapporterings- eller testskyldighet vid berus-ningsfall.
6. Följder
Fartygskommissionsförfarandet är en del av förfarandet
att avsluta ett arbetsavtal. Hörande av arbetstagaren i
fartygskommissionen går före det hörande som avses i
10:2 i sjöarbetsavtalslagen till följd av avslutande av
anställning. Om fartygskommissionsförfarandet inte
genomförts på rätt sätt eller om det i övrigt inte uppfyller
de lagstadgade kraven ska detta förfarandefel beaktas som
höjande faktor när den ersättning som enligt 12:2 i
sjöarbetsavtalslagen ska betalas ut till arbetstagaren för
ogrundat avslutande av arbetsavtal ska fastställas.
Ordföranden kan dömas till böter enligt 13:21 i sjöar-betsavtalslagen
för försummelse av skyldighet att samman-kalla
fartygskommissionen och översända protokoll, om
målsäganden polisanmäler saken. Vid brott mot tystnads-plikten,
som rör alla som deltagit i fartygskommissionsför-farandet,
följs paragraferna om brott och överträdelse av
tystnadsplikten i 38 kap. i strafflagen. •
link