
Yhdistettäisiinkö voimat kaikkien koulujen
kesken ja tehtäisiin jotain ohjatun kauppa-alus-harjoittelun
parantamiseksi? Tällainen ajatus on
ollut jo pitkään esillä kaikkien suomen merikou-lujen
keskinäisessä yhteistyössä ja nyt tämä on jo käytän-töä.
Kyseinen hanke joka liikkuu koulujen, harjoittelumyl-lyn
ja virastojen välillä toiminimellä HAKE2 saatiin
liikkeelle loppuvuodesta 2016. HAKE2 tulisi olla valmiina
esittelyyn ja käytäntöön tuontia varten kuluvan vuoden
loppuun mennessä. Hankkeeseen sisältyy oppilaitoksille
ja opiskelijoille tulevat selvennykset ja tarkennukset
työtehtäviin, aluksille tuleva pieni briiffausmateriaali ja
suurena parannuksena eri koulujen harjoitteluvastaavien
käynnit aluksilla joissa harjoittelijoita on. Toivottavasti
nämä käynnit tulisivat eritoten selventämään nykyistä
harjoittelumenetelmää.
Kaukana ovat ajat jolloin ennen kouluun menoa mentiin
laivalle, seilattiin muutama vuosi ja vasta sen jälkeen
kouluun kun joitain perusjuttuja kuitenkin oli jo hanskas-sa.
Tänä päivänä entiseen ”pikkuperämiehen” eli nykyi-seen
vahtiperämiehen kirjaan vaaditaan 360 pv praktiik-kaa.
Tämä on jo suhteellisen pieni määrä kun verrataan
perus kakkosperämiehen vastuuseen kauppa-aluksella.
Tämän johdosta ja pienentyneiden koulutusresursseiden
takia on erittäin tärkeää että päästään pois ajattelusta
”kansioppilas” ja muutetaan se muotoon ”harjoittelija”.
Tämä tulee vaatimaan aluksien ja varustamoiden mukau-tumista
ja vastuunottoa tulevien työntekijöiden ja kollee-gojen
oppimisesta.
Jokainen meistä jotka ovat aluksella olleet tekemisissä
harjoittelijoiden kanssa niin olemme törmänneet myös
harjoittelukirjoihin. Kirjathan ovat tällä hetkellä englan-niksi
joka ei ole kumpikaan suomen virallisista kielistä
vaikka monikansallinen kieli onkin. Kirja on myös
siirretty suoraan englantilaisesta kadettijärjestelmästä,
joka tekee siitä myös epäselvän lukea ja ymmärtää mitä
jokainen kirjan ohjaama työtehtävä tulisi pitää sisällään.
Tämä on ongelmallinen tilanne niin oppilaitoksen,
opiskelijan ja harjoittelulaivan kannalta. Tarkoitushan
olisi kuitenkin lyhyen harjoitteluajan aikana saada
harjoittelijat perehdytettyä mahdollisimman syvällisesti ja
tarkasti tulevaan työtehtäväänsä.
Tällä hetkellä osassa aluksista ohjaus ja mahdollisuudet
ohjaukseen ovat erittäin hyvät, osassa taas varsinkin
käytössä olevat resurssit oppilaan ohjausta varten ovat
liian pieniä. Tämä voi johtua aluksen liikennealueesta ja
satamakäyntien tiheydestä, alushenkilökunnan vähyydes-tä
vaikka se täyttäisikin miehitystodistuksen minimimää-räykset.
56 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
G Kuvassa HAKE2 henkilökuntaa ja samaan aikaan
järjestetyn merenkulun opettajaristeilyn osallistujia.
Ensimmäinen asia kuitenkin johon me harjoitteli-joiden
kanssa tekemisissä olevat miehistön / päällystön
jäsenet voimme vaikuttaa on omat asenteemme. Tämä on
erittäin tärkeä asia niin ikää kuin sukupuolta katsomatta
kaikilla meillä. Mahdollisimman hyvällä ohjauksella
saadaan tulevaisuuden kollegat valmistettua työtehtäviin-sä.
Kaikkien osapuolten etua jos katsoo opiskelijasta
varustajaan niin tämän pitäisi olla kaikille eduksi ja taas
kerran merenkulun oppilaitokset ovat saaneet puhallettua
yhteen hiileen asiassa joka hyödyttää myös jokaista
oppilaitosta. Toivottavasti myös alushenkilökunta ja
varustamot mahdollistavat jatkossakin laadultaan hyvän
kauppa-alusharjoittelun.
HAKE-palaverien ja työryhmien lisäksi paikalla oli
luennoitsijoita liittyen opettajaristeilyyn: Karvi Aila Korpi,
Trafi Santtu Lunkka ja Jukka Tuomaala, Rolls Royce Iiro
Lindborg, Koulutuksen viennin edistäminen Hanna Autere,
Opetushallitus Markku Karkama, Harjoittelumylly
Jasmine Grönblad, HAKE2 esittely Aleksandra Lindahl,
Google Fredrik Linnander, Transas MArcus Anvell
Osallisena joko suoraan tai välillisesti hankkeen
tuotoksessa ja toimintaan saattamisessa on ammattikou-lut
ja ammattikorkeakoulut niin Kotkassa, Raumalla,
Turussa ja Maarianhaminassa sekä merenkulun praktiik-kamylly.
•
TEKSTI JA KUVA: JORI SPÄNNÄRI
Ohjatun harjoittelun
kehittäminen- seminaari ja
merenkulun opettajaristeily
M/S Viking Gabriellalla
5-7-10.2017