
BITRÄDE TILL DEN UTREDDA
Biträdets uppgift är som namnet antyder att bistå och
rådge den utredda på kommissionens möte, vid förberedel-serna
inför det och även vid behov inta rollen som försvar-sombud.
Biträdet har rätt att för den utreddas räkning
kräva till exempel att vissa handlingar tas in eller att den
person som den utredda valt att höras kallas till kommis-sionens
möte eller att behandlingen fortsätter i ett annat
möte.
Enligt sjömanslagen skulle biträdet utses bland be-sättningen.
I sjöarbetsavtalslagen har denna begränsning
tagits bort. Biträdet kan vara till exempel en familjemed-lem
till den utredda, en förtroendeman, en arbetskamrat,
en extern jurist eller en representant för fackförbundet.
Enligt den enda bestämmelsen som rör anlitandet av ett
biträde får det inte fördröja behandlingen av ärendet i kom-missionen.
Om den utredda deltar i mötet utan biträde ska
ordföranden innan den utredda hörs kontrollera med den
utredda om han eller hon vill ha ett biträde.
PERSON SOM SKA HÖRAS
Personen som ska höras har till uppgift att ge utredning i
ärendet, dvs. sanningsenligt och utan att dölja något svara
på samtliga frågor från deltagarna i kommissionens möte.
Personens roll motsvarar alltså ett vittnes uppgift vid en
rättegång. Om personen som ska höras inte kan komma till
kommissionens möte kan man be honom eller henne om
ett skriftligt utlåtande i ärendet.
4.6 MÖTET OCH MÖTETS GÅNG OCH INNEHÅLL
I början av mötet bör ordföranden fastställa de närvarande
och deras ställning i kommissionen samt påminna om
samtliga rättigheter (till exempel rätten att avge en
avvikande åsikt) och skyldigheter (till exempel tystnads-plikt
och sekretess) i anknytning till förfarandet. Ett bra
ordförandeskap och styrning av förfarandet är att gå
igenom grundprinciperna för förfarandet, språket och det
planerade förloppet. Den utredda bör påminnas om sin
rätt att anlita ett biträde om han eller hon deltar i mötet
utan biträde.
Kommissionen ska endast behandla det ärende som
anges som ämne för förfarandet i kallelsen och det kan inte
ändras under förfarandets gång. Den utredda ska när han
eller hon kommer till mötet alltid veta vad han eller hon
misstänks eller anklagas för och ska alltid ges möjlighet
att förbereda sig för anklagelserna mot sig. Om till exempel
kommissionen har sammankallats för att behandla försum-melse
av kassarutiner kan man på mötet inte plötsligt lyfta
fram att arbetstagaren också varit försenad, varit alkohol-påverkad
på arbetstid eller underlåtit att använda skydds-kläder
trots anvisningar. Det är under inga omständigheter
acceptabelt att efter att förfarandet börjat leta fram yt-terligare
grunder och gräva fram gamla försummelser som
man inte ingripit i tidigare på något sätt som stöd för det
(planerade) beslutet att avsluta anställningen.
Omsorgsfull och opartisk behandling av ärendet innebär
att det ska utredas grundligt och opartiskt innan kommis-sionen
fattar sitt beslut i ärendet. Det framhävs även i la-gens
grunder. Kommissionen ska skaffa all möjlig tillgäng-lig
utredning i ärendet. Vid till exempel förskingring ska
kassautskrifter, kvitton och andra handlingar samlas in.
42 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Alla personer som kan ge väsentliga och viktiga uppgifter
ska höras. De är oftast den utreddas chefer och arbets-kamrater,
men en person som inte tillhör besättningen, till
exempel någon som tillhör rederiets markpersonal eller en
hamnarbetare, kan också kallas för att höras. Om det finns
många skillnader och oförenligheter mellan de hördas be-rättelser
kan man ibland behöva höra samma person flera
gånger.
De utredda ska alltid höras, om det är möjligt. I fall där
arbetstagaren till exempel lämnat fartyget utan att be om
lov och utan att meddela det och utan att återvända till det
eller inte har kommit till fartyget alls när hans eller hennes
skift börjar förhindrar inte arbetstagarens frånvaro kom-missionen
från att kalla till möte.
Såväl ordföranden som kommissionens medlemmar ska
vid utvärderingen av de hördas utlåtanden och lämnade
uppgifter beakta bland annat om det handlar om första-
eller andrahandsuppgifter och hur lång tid som gått från
händelserna. Den hörda berättar sin version av saken, vil-ket
inte alls är någon komplett beskrivning, hela sanningen
eller ett komplett bevis på händelser och omständigheter
i anknytning till ärendet. För att trygga ett opartiskt för-farande
ska kommissionen också alltid höra de som den
utredda (eller hans eller hennes biträde) på eget initiativ
kallat till mötet och som kan ge utredning i ärendet ur den
utreddas synvinkel.
Kommissionens möte kan avbrytas för en paus på
välgrundad begäran från vilken som helst mötesdeltagare.
Mitt under mötet kan man behöva skaffa mer informa-tion,
rådfråga till exempel rederiets personalavdelning, en
jurist eller fackförbundet eller kalla en ny person som ska
höras på mötet. Det är viktigt att speciellt medlemmarna i
kommissionen kommer ihåg denna rättighet. Det finns inte
heller något hinder för att kommissionen sammanträder
flera gånger för att behandla samma fall. Tvärtom, ofta är
det en förutsättning för att utreda fallet omsorgsfullt och
noggrant. Det står inte heller någonstans att behandlingen
måste vara väldigt formell eller schematisk. Kommissionen
kan utforma ett eget sätt att arbeta i enlighet med de krav
som rör fallet och utredningen.
4.7 FARTYGSKOMMISSIONENS BESLUT
Kommissionens beslut är, enligt lagens formulering, till sin
karaktär en åsikt. Som rådgivande organ kan kommissio-nen
bara ge en rekommendation om avslutande eller
fortsättning av arbetstagarens anställning och eventuella
andra alternativa åtgärder. Beslutet är med andra ord inte
bindande för arbetsgivaren, utan är i första hand den
slutsats kommissionen gjort baserat på den utredning den
fått. Arbetsgivaren kan alltså när det slutliga beslutet ska
fattas antingen stödja sig mot fartygskommissionens
beslut eller fatta ett annat beslut på andra grunder och
motiveringar än vad fartygskommissionen kom fram till i
sin utredning.
Kommissionen ska efter att ha tagit emot all utredning
och de hördas utlåtanden diskutera om det till följd av
fallet finns grunder att säga upp eller häva den utreddas ar-betsavtal.
Som lösning kan man föreslå en anmärkning el-ler
varning eller att den utredda ges andra arbetsuppgifter
där han eller hon till exempel inte behöver hantera pengar
eller arbeta med kundservice hela tiden. Kommissionen