VÄITÖKSET 
 Asiantuntijoiden käsityksiä  
 johtamisosaamisen nykytilasta ja  
 tulevaisuuden suunnista suomalaisissa  
 sairaaloissa 2030 
 Johtamisosaamista on kehitettävä  
 ja uudistettava nykyistä  
 kokonaisvaltaisemmin suomalaisissa  
 sairaalaorganisaatioissa, 
  osoittaa TtM  Vuokko  
 Pihlaisen väitöstutkimus.  
 Niiden johtamisessa on perinteisesti  
 ollut useita esteitä verkostomaiselle toiminnalle  
 ja osaamisen sekä  hyvien  käytäntöjen  jakamiselle.  Erilaiset  
 rinnakkaiset käytännöt ohjaavat yhteistyön sijaan  
 enemmän kilpailuasetelmiin. Tällöin yhtenäiset johtamisen  
 toimintatavat ja periaatteet jäävät organisaatiossa  
 sopimatta. 
 	 Tutkimuksen perusteella johtamisosaamisen ydinalueita, 
  kehittämistarpeita ja kehittämistoimia tulisi  
 arvioida suhteessa toimintaan ja sen tavoitteisiin. Sairaalassa  
 tarvittavaa johtamisosaamista olisi hyvä tunnistaa, 
  arvioida ja ennakoida nykyhetken ja tulevaisuuden  
 toimintaympäristön muuttuviin tarpeisiin. 
 	 Tutkimuksessa havaittiin, että johtamisosaamisen  
 ja kehittämisen laatu on sairaaloissa vaihtelevaa, lisäksi  
 johtamisosaamista tunnistetaan heikosti. Tutkimuksen  
 perusteella johtamisen tietoperustan yhtenäistämisessä  
 ja strategiaosaamisessa onkin kehitettävää. Kehittämistä  
 tulisi tarkastella kokonaisvaltaisesti niin johtajien  
 yksilöllisen johtamisosaamisen kuin sairaalaorganisaatioiden  
 johtamisen käytäntöjen ja prosessien sekä näiden  
 yhteensovittamisen näkökulmista.  
 	 Tutkimuksen perusteella tulevaisuuden terveydenhuollossa  
 johtamisuran tulisi olla selkeä uravaihtoehto  
 potilastyöhön suuntautumiselle.  Tarvittaisiin myös  
 enemmän ymmärrystä ja arvostusta johtamistyön merkityksestä. 
   
 Johtamisosaamisen kehittämisessä voidaan hyödyntää  
 erilaista teknologiaa, kuten pelejä ja simulaatioita. On  
 kehitettävä myös  uudenlaisia  tapoja  yhdistää  tietoa,  
 käytäntöä, työssä oppimista ja reflektiota.  
 	 Perinteinen johtamisosaaminen on ammatillisesti  
 eriytynyttä ja keskittyy kliiniseen toimintaan, kehittyvä  
 johtamisosaaminen puolestaan korostaa potilaslähtöisyyttä. 
  Uudenlaista johtamisosaamista edustaa  
 johtamisura-ajattelu. Tutkimuksessa johtamisen nähtiin  
 tulevaisuudessa olevan perinteistä  yksilöjohtajuutta,  
 kehittyvää parijohtajuutta sekä uudenlaista tiimi- ja  
 jaettua johtajuutta.  
 	 Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää johtamisen, 
  johtamisjärjestelmän ja johtamisosaamisen kehittämisessä, 
  suunnittelussa ja toteutuksessa. Uudet sukupolvet  
 haastavat käsitykset johtamisesta tilanteessa,  
 jossa osaavasta työvoimasta on pulaa. Johtamisosaamisen  
 merkitystä korostaa myös terveydenhuollon digitalisoituminen  
 ja terveydenhuollon palvelujärjestelmien ja  
 palvelujen uudistuminen.  
    
 VUOKKO PIHLAINEN  
 TtM, Terveyshallintotiede,  
 Itä-Suomen yliopisto, 2020 
 Pro terveys 9 
 JOKAINEN MEISTÄ VOI  
 TYÖYHTEISÖN JÄSENENÄ  
 EHKÄISTÄ ORGANISAATION  
 TOIMINTAA VAURIOITTAVIA  
 TEKIJÖITÄ. 
 LÄHTEET 
 1.	 Einarsen S, Aasland MS, Skogstad A. Destructive Leadership Behaviour:  
 A Definition and Conceptual Model. The Leadership Quarterly. 2007;  
 18(3):207-16. 
 2.	 Hoffrén M. Vaieta vai vastustaa? Tuhoava johtaminen vastavuoroisena  
 johtamisprosessina. Publications of the University of Eastern Finland.  
 Dissertations in Social Sciences and Business Studies 192. 2019.  
 Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-3029-3 
 3.	 Krasikova DV, Green SG, LeBreton JM. Destructive Leadership: A  
 Theoretical Review, Integration, and Future Research Agenda. Journal of  
 Management. 2013; 39(5):1308-38. 
 4.	 Pehrman T, Poikela E. Työyhteisösovittelu – keino ratkoa konflikteja  
 työpaikoilla. Työelämän tutkimus. 2015; 13(2):127-39. 
 5.	 Padilla A, Hogan R, Kaiser RB. The Toxic Triangle: Destructive Leaders,  
 Susceptible Followers, and Conducive Environments. The Leadership  
 Quarterly. 2007;18(3):176-94. 
 MINNA HOFFRÉN  
 FT, päätoiminen tuntiopettaja,  
 Savonia-ammattikorkeakoulu 
 valtuutetut  tai  työterveyden  edustajat,  
 kääntävät selkänsä niin johtamistilanteille  
 kuin tuhoavan johtamisen kohteena  
 oleville henkilöille. (2) 
 Miten ehkäistä tuhoavia  
 johtamistilanteita? 
 Yksilölliset  selviytymiskeinot, kuten vaikeneminen, 
  tilanteissa sinnitteleminen,  
 tai irtisanoutuminen, eivät saa aikaan  
 muutosta johtamistilanteissa. Tuhoavan  
 johtamisen  ehkäiseminen  vaatii  
 yhteisöllisiä ja organisatorisia ratkaisuja, 
  kuten tuhoavien johtamistilanteiden  
 kyseenalaistamista ja tilanteisiin puuttumista  
 (2). Henkilövalintojen ja hallinnollisten  
 keinojen, kuten esimerkiksi  
 irtisanomisen, kautta voidaan kontrolloida  
 tuhoavia tilanteita työyhteisössä (3).  
 Tilanteissa voidaan myös hyödyntää työyhteisösovittelua. 
  Sovittelun keinoin voidaan  
 saavuttaa pysyvämpiä muutoksia ja  
 ratkaisuja tilanteissa. Tällöin muutokset  
 voivat kohdistua työyhteisön rakenteiden  
 ja säännösten ohella ihmisten käyttäytymiseen. 
  Erityisesti työyhteisösovittelu  
 voi mahdollistaa oppimisen. Tällöin  
 työyhteisössä ei enää jouduta toistuvasti  
 samankaltaisiin tilanteisiin tai niissä ei  
 toisteta samaa toimintakaavaa. (4) 
 	 Myös johtamiskoulutus ja eettisten  
 toimintatapojen korostaminen (5) voivat  
 ehkäistä tuhoavaa johtamista. Tällöin  
 ei kuitenkaan riitä yksistään johtajien  
 kouluttaminen  tai  heidän  toimintansa  
 tarkastelu yksipuolisesti. Koulutuksissa  
 ja eettisten toimintatapojen tarkastelussa  
 on huomioitava eri työyhteisötoimijoiden, 
  kuten esimerkiksi työntekijöiden, 
  osallisuus. Vasta sitten  
 tuhoaviin johtamistilanteisiin voidaan  
 puuttua tai niitä voidaan ehkäistä kokonaisvaltaisemmin. 
  (2) 
 	 Toiminnan muuttaminen  ja  tilanteiden  
 ennaltaehkäisy vaatii tuhoavien  
 tilanteiden tunnistamista, eri  
 työyhteisötoimijoiden konkreettista  
 osallisuutta muutoksessa sekä vastuuta  
 tilanteista. Siten jokainen meistä  
 voi työyhteisön jäsenenä ehkäistä  
 organisaation toimintaa ja sen toimijoita  
 vaurioittavia tekijöitä. Voimme  
 myös valita vaikenemmeko näissä  
 tuhoavissa johtamistilanteissa vai vastustammeko  
 niitä.  
 
				
/URN:ISBN:978-952-61-3029-3