
Muiden opiskelijoiden vastauksia
lukiessani, heräsi kuitenkin syvällisempi
Pro terveys 15
nittelu ja toteutus olivat osa kolmannen
vuosikurssin opettajaopiskelijan opetusharjoitteluun
kuuluvaa projektityöskentelyä.
Opettajan etiikka
-verkkokurssi
Verkkokurssin tavoitteena oli, että opiskelijat
innostuvat eettiseen pohdintaan.
Lisäksi heidän tulee ymmärtää terveysalan
opettajan työn eettisyys sekä siihen
liittyviä haasteita.
Kolmen viikon verkkokurssi koostui
kolmesta osasta: 1) tutustuminen
terveysalan
opettajan etiikkaan ja eettisiin
ongelmiin, 2) eettinen ongelmanratkaisu
ja 3) keskustelu ja pohdinta.
Terveysalan opettajan etiikkaa ja eettisiä
ongelmia käsittelevän osan aikana
opiskelijat kertasivat kirjallisuudesta,
mikä on eettinen ongelma ja tutustuivat
opettajan eettisin periaatteisiin (1). Tämän
jälkeen opiskelijat tutustuivat näihin
yhdeksään tapaukseen terveysalan opettajan
työstä ja tunnistivat niistä eettisiä
ongelmia.
Eettistä ongelmaratkaisua käsittelevässä
osassa opiskelijat laativat pareittain
vähintään kaksi ratkaisuvaihtoehtoa
johonkin tapauksista. Ratkaisuvaihtoehtoja
piti perustella lähteiden avulla ja
tuoda verkkokurssin keskustelualustalle.
Keskustelu- ja pohdintaosassa opiskelijat
kävivät keskustelua verkkoympäristössä
esitetyistä eettisistä ongelmista ja
niiden ratkaisuvaihtoehdoista. Viimeisen
viikon aikana opiskelijat työskentelivät
ja kommentoivat tapauksia itsenäisesti.
Tavoitteena oli, että kommentit sisälsivät
pohdintaa sekä erilaisia näkökulmia.
Ajattelu kehittyi
pohdinnan kautta
Verkkokurssin alussa vain harva opiskelija
osasi nimetä kaikki esitetyt eettiset ongelmat
oikein. Ratkaisuvaihtoehdot olivat
kuitenkin kokonaisuudessaan hyvin
pohdittuja ja perusteltuja. Arvoristiriidat
nousivat esiin. Lisäksi perustelujen tukena
oli käytetty kirjallisuutta sekä tietoa
useasta lähteestä. Opiskelijat toivat keskustelussa
esiin, että heidän ajattelunsa
oli kehittynyt.
Ensimmäisellä viikolla arvelin, että
kyseessä olisi eettinen ongelma, mutta
nyt keskustelun luettuani alan olla sitä
mieltä, että tässä onkin kyse organisatorisesta
ongelmasta.”
Esitettyyn kollegiaalisuuteen liittyvään
ongelmaan opiskelijapari laati kaksi ratkaisuvaihtoehtoa.
Ensimmäisessä Hilman
päätös nojaa hyvän tekemisen ja pahan
välttämisen periaatteeseen, jossa hän arvottaa
opiskelijoiden oikeudet kollegiaalisuuden
edelle. Hän näkee rehellisyyden
tärkeänä ja kokee salaamisen epäammatillisena
eli päätyy keskustelemaan asiasta
esimiehensä kanssa. Toisessa ratkaisuvaihtoehdossa
Hilma päättää salata Ainon
ongelman muilta ja auttaa kollegaansa
omin neuvoin. Hilma ehdottaa käyntiä
työterveydessä ja tarjoaa apuaan työn tekemisessä.
Kurssilla kuvatut terveysalan opettajan
työn eettiset ongelmat koettiin realistisiksi
ja ne antoivat ajateltavaa terveysalan
opettajan työn näkökulmasta:
Yllätys oli positiivinen, sillä nämä
olivat juuri meille opettajille tarkoitettuja
ja todella kinkkisiä tilanteita…
Ne eivät olleet todellakaan yksioikoisia
ja saivat ajattelemaan. Tuli myös olo,
että apua, miten näitä osaa joskus itse
ratkoa, koska tilanteet olivat niin aidon
oloisia.”
Eettisistä ongelmista ja niiden ratkaisuvaihtoehdoista
käyty keskustelu sujui
hyvin ja eettinen pohdinta oli monipuolista.
Opettaja antoi palautetta tai pyysi
lisäperusteluita, jos esimerkiksi eettinen
perspektiivi oli jäänyt kevyeksi. Opettaja
teki lisäkysymyksiä ja myös puuttui
keskusteluun opiskelijoiden kaivatessa
tukea tai varmistusta. Opiskelijat osoittivat
kurssin aikana, etenkin viimeisessä
osassa, ymmärrystä eettisen ongelman
tunnistamiseen. Opiskelijat kokivat keskustelun
auttavan heidän oppimistaan.
ymmärrys moneen asiaan.”
LÄHTEET:
1. Opetusalan Ammattijärjestö 2014. Opettajan arvot ja eettiset periaatteet.
https://www.oaj.fi/arjessa/opetustyon-eettiset-periaatteet/opettajan-arvotja
eettiset-periaatteet/
2. Rosenkoetter MM, Milstead JA. A code of ethics for nurse educators: revised.
Nurs Ethics. 2010;17(1):137-9.
3. Numminen OH, Leino-Kilpi H, van der Arend A, Katajisto J. Nurse educators’
teaching of codes of ethics. Nurse Educ Today. 2010;30(2):124-31.
4. Salminen L, Metsämäki R, Numminen OH, Leino-Kilpi H. Nurse educators and
professional ethics – Ethical principles and their implementation from nurse
educators’ perspectives. Nurse Educ Today. 2013;33(2):133-7.
5. Salminen L, Stolt M, Metsämäki R, Rinne J, Kasen A, Leino-Kilpi H. Ethical
principles in the work of nurse educator – A cross-sectional study. Nurse Educ
Today. 2016;36:18-22.
ELINA NYMAN
klö, th, sh, TtM, opettaja,
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
HELI VIRTANEN
esh, TtT, yliopistonlehtori,
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
LEENA SALMINEN
th, sh, TtT, professori,
Turun yliopisto, hoitotieteen laitos
Keskustelu oli myös oiva harjoitus.
Ensimmäisen osan tehtävien pohdinta
teki hyvää, vaikka olikin yllättävän vaikeaa.
Huomasin, miten alussa sitä vielä
on näiden mietintöjen kanssa, kun aina
meinasi joku asia unohtua miettiessä.
Sen takia oli hyvä, että sai jatkaa aiheen
parissa vielä pari viikkoa lisää.”
Opettajan etiikan
verkko-opetus jatkuu
Verkko-opetuksen on katsottu olevan
perinteisen opetuksen ohella tehokas
tapa opettaa etiikkaa. Tutkimusta siitä
tarvitaan kuitenkin lisää. Verkko-opinnot
terveysalan opettajan etiikasta osoittautuivat
varsin onnistuneeksi ja opiskelijat
antoivat positiivista palautetta.
Mielestäni verkkokurssi oli onnistunut.
Caset (tapaukset) olivat erilaisia
ja mielenkiintoisia; ne pakottivat ajattelemaan
tapauksia hieman pidempään
monesta eri näkökulmasta. Erilaista
perspektiiviä tuli myös muiden antamien
kommenttien kautta. Tällaisia vain
lisää!”