
HOITOTYÖN OPETUS
O
14 Pro terveys
Opettajan etiikka
kasvaa jo opinnoissa
Terveysalan opettajan eettisen ajattelun kehittyminen alkaa opintojen aikana. Turun yliopistossa
hoitotieteen laitoksella opettajaopiskelijoiden verkkokurssina toteutettu etiikan opetus sai kiitoksia.
Eettisen ajattelun kehittyminen vie aikaa – etiikan opetus jo opintojen alkuvaiheessa on paikallaan.
pettajan kaiken toiminnan
pohjana on eettisyys ja se
on sidoksissa työtä ohjaaviin
ohjeistuksiin, lainsäädäntöön
ja opetussuunnitelmiin
(1). Suomessa ei ole terveysalan
opettajille omia eettisiä ohjeita, vaan he
noudattavat Opetusalan Ammattijärjestö
(OAJ) eettisiä periaatteita. Lisäksi terveysalan
opettajan työtä ohjaavat hoitotyön
tai terveysalan ammattiryhmien eettiset
ohjeet. Opettajan eettisten periaatteiden
taustalla olevat perusarvot ovat ihmisarvo,
totuudellisuus, oikeudenmukaisuus sekä
vastuu ja vapaus (1,2).
Opettajan työn keskeiset eettiset
kysymykset liittyvät opettajan työhön,
opiskelijaan, työyhteisöön, yhteiskuntaan,
sidosryhmiin ja moniarvoisuuteen
(1). Suomalaiset terveysalan opettajat
ovat kokeneet tietonsa hoitoalan eettisistä
ohjeista hyväksi (3) ja opettajat myös
tuntevat opettajan yleiset eettiset ohjeet
(4). Terveysalan opettajat ovat kuvanneet
terveysalan opettajien tärkeimmiksi
periaatteiksi oikeudenmukaisuuden, tasaarvoisuuden
sekä rehellisyyden. Opiskelijat
sen sijaan ovat nostaneet tärkeimmiksi
opettajan eettisiksi periaatteiksi ammatillisuuden,
oikeudenmukaisuuden sekä
tasa-arvoisuuden. (5)
Terveysalan opettajan työhön liittyvät
myös eettiset ongelmatilanteet, eli ristiriidat
kahden tai useamman arvon välillä,
ja joihin ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Terveysalan
opettajan eettiset ongelmat liittyvät
useimmiten opiskelijaan, opettajan
työhön, kollegoihin, ammattikuntaan tai
yhteiskuntaan (5).
Ongelmatapaukset
oppimisen lähtökohtana
Aino on ollut terveysalan opettajana
20 vuotta. Hän on ollut tunnollinen
ja pidetty opettaja ja työyhteisössä arvostetaan
häntä. Viime aikoina Aino on
kuitenkin myöhästellyt töistä useampaan
kertaan. Ainolla on tällä hetkellä
raskas elämäntilanne. Hän käy läpi
avioeroa, ei ole saanut oikein nukuttua
ja eikä pysty keskittymään työhönsä.
Hänen on hankala suoriutua ja työn
laatu on heikentynyt. Opiskelijoiden
sähköposteihin jää vastaamatta, tenttien
arviointi viivästyy ja oppitunneilla
hän on omissa maailmoissaan. Työkaveri,
terveysalan opettaja Hilma, pohtii
pitäisikö hänen kertoa Ainon tilanteesta
esimiehelle vai pitäisikö vaieta ja auttaa
muulla tavoin.”
Kyseessä on eettinen ongelma, jossa
kollegiaalisuus kohtaa kaksi erilaista
näkemystä. On pohdittava, mitä kollegiaalisuus
on, löytyykö ongelmaan omaa
ammattieettistä toimintaohjetta ja miten
kollegiaalisissa ongelmatilanteissa on toimittava.
Kuvattuun ongelmaan on mahdollista
löytää useita eri ratkaisuvaihtoehtoja.
Ainon tilanne on yksi yhdeksästä tapauksesta,
jotka esitettiin Turun yliopiston
hoitotieteen laitoksen Terveysalan
opettajan asiantuntijuus -opintojaksoon
kuuluvalla verkkokurssilla terveysalan
opettajan etiikasta. Kaikki tapauskuvaukset
perustuivat opettajan eettisiin
periaatteisiin (1).
Verkkokurssi oli suunnattu hoitotieteen
ensimmäisen vuosikurssin opettajaopiskelijoille.
Verkko-opetuksen suun