INFO ❯ Artikkelissa tarkastellaan hoitotyöntekijöiden  
 johtajaksi kasvua ja siihen liittyviä tekijöitä.  
 Pohjana on Stiina Vistbackan väitöstutkimus ”Työuran  
 merkitykselliset tapahtumat ja kasvu johtajaksi sairaalaorganisaatiossa”( 
 2019). Aineisto koostui Helsingin ja  
 Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS)/HUS Helsingin  
 yliopistollisen sairaalan keski- ja ylimpään johtoon kuuluvien  
 pääasiassa ylihoitaja- ja ylilääkäritaustaisten haastattelukertomuksista. 
  Väitöstutkimuksen haastattelukertomuksista  
 löytyy viisi eri prototyyppiä johtajana kasvamiseen.  
 syytä edistää myös johtamisen kehittämisessä. 
  Narratiivisen työskentelyn avulla  
 voi rakentaa itselleen positiivista minäkuvaa  
 tukevan ja ylläpitävän johtamisurakertomuksen  
 (5). Johtamisvalmennus voi  
 tukea kehittävää pohtimista, reflektiota ja  
 omista kokemuksista oppimista.  
 STIINA VISTBACKA 
 KTT, vieraileva tutkija,  
 Itä-Suomen yliopisto 
 JOHANNA LAMMINTAKANEN 
 FT, professori, Itä-Suomen yliopisto,  
 Sosiaali- ja terveysjohtamisen laitos 
 epäilemättä tärkeää. ”Sankareiden/taistelijoiden” 
  johtamisessa keskeistä on pitää  
 huolta uusien haasteiden tarjoutumisesta  
 ja ”tylsyyden torjumisesta”. Tähän  
 ryhmään  kuuluville  erilaiset  muutos-  ja  
 uudistamisprosessit ovat innostavia. Coachingista  
 ja reflektoinnin tukemisesta olisi  
 hyötyä ”johtajuusidentiteetin omaksuneille”, 
  mutta myös muille. ”Pidättyväisen  
 arrogantit” voisivat kokemuksensa perusteella  
 hyvin toimia mentoreina jakamassa  
 pitkän työuran kokemuksiaan. (1) 
 	 Esimiehen tukea ja palautetta voidaan  
 lisätä johtamiskäytänteillä, avoimella  
 kannustavalla kulttuurilla sekä johtamisvalmennuksilla. 
  Yhteisiä kokemuksia  
 voi jakaa ja työstää ja lisätä siten jaettua  
 ymmärrystä esimerkiksi sairaalajohtajana  
 toimimisesta. (1, 4)  
 	 Haastattelukertomuksissa  toistuu  
 ammattiryhmien välisen yhteistyön merkitys. 
  Johtaminen halutaan nähdä yhteisenä, 
  ammattiryhmästä riippumattomana  
 asiana. Johtamiskoulutusta kannattaa  
 siksi toteuttaa kaikille ammattiryhmille  
 yhtäaikaisesti.  
 	 Johtajana kasvun ja kehittymisen  
 tueksi  
 organisaatiot voivat tarjota kehittäviä  
 työuran tapahtumia ja tilanteita ja esimiehen  
 tukea, mutta jokainen on lopulta  
 vastuussa omasta aktiivisuudestaan. Jos  
 näkee itsensä johtajana ja omaa vahvan  
 johtajuusidentiteetin, hakeutuu todennäköisemmin  
 haasteellisiin tehtäviin ja  
 on valmis kehittämään itseään johtajana.  
 Johtajuusidentiteetin  rakentumista  on  
 LÄHTEET 
 1.	 Vistbacka S. Työuran merkitykselliset tapahtumat ja kasvu johtajaksi  
 sairaalaorganisaatiossa. Vaasa: Vaasan yliopisto. 2019.  
 Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-855-9 
 2.	 Croft C, Currie G, Lockett A. Broken ‘two-way windows’? An  
 exploration of professional hybrids. Public Administration.  
 2015; 93(2):380-94. 
 3.	 Spehar I, Frich JC, Kjekshus LE. Professional identity and role  
 transitions in clinical managers. Journal of Health Organization  
 and Management. 2015; 29(3):353-66. 
 4.	 Pihlainen V, Kivinen T, Lammintakanen J. Experts’ perceptions  
 of management and leadership competence in Finnish hospitals  
 in 2030. Leadership in Health Services. 2019; 32(2):280-95. 
 5.	 Warhurst R, Black K. What do managers know? Wisdom and  
 manager identity in later career. Management Learning. 2016;  
 48(4):416-30. 
 SHUTTERSTOCK 
 Pro terveys 7 
 
				
/URN:ISBN:978-952-476-855-9