
Eettistä kompetenssia
ja moraalista rohkeutta
T
30 Pro terveys
Terveydenhuollon ammattilaisten eettinen kompetenssi on kiistatta tärkeä terveydenhuollon
ja hoitotyön laatutekijä. Teema on tärkeä niin ikääntyneiden hoidossa kuin kaikissa
potilaiden kohtaamisissa. Vaaditaan myös moraalista rohkeutta.
utkimusten (1) mukaan
ammattilaisten eettisellä
kompetenssilla voidaan
edistää sekä hoitotyön
laatua että potilaiden hyvinvointia
ja oikeuksien toteutumista.
Hoitotyön johtajien merkitys eettisen
kompetenssin tukemisessa on keskeistä
(2,3).
Eettisen kompetenssin määrittely
koostuu etiikasta ja kompetenssista (1).
Etiikka tarkastelee, mikä inhimillisessä
toiminnassa on hyvää tai pahaa, oikeaa
tai väärää. Kompetenssi kuvaa osaamista,
jota tarvitaan vaativaan toimintaan
hyvää edistävällä tavalla. Hoitotyön toiminnoissa
yhdistyy poikkeuksetta sekä
pyrkimys toisen ihmisen hyvään että
osaaminen sen saavuttamiseksi. Terveydenhuollossa
syntyy myös eettisesti
pulmallisia tilanteita. Tällöin käsitykset
toiminnan lähtökohdista ovat ristiriidassa
tai riittävä osaaminen puuttuu. Näitä
tilanteita ovat esimerkiksi ristiriidat eri
ammattiryhmien tai ammattilaisten ja
potilaiden välillä.
Eettisen kompetenssin keskeisiä osia
ovat eettinen herkkyys ja päätöksentekoosaaminen.
Eettinen herkkyys edistää
eettisesti pulmallisten tilanteiden tunnistamista
(4) ja päätöksenteko-osaaminen
sopivien toimintojen valitsemista sekä
priorisointia. Päätöksenteon tukena voivat
olla ammattilaisten eettiset ohjeet
(4), jotka harvoin kuitenkaan antavat
suoraa toimintamallia. Siksi tarvitaan
hoitotyöntekijän eettisessä kompetenssissa
yhdistyvää arvoperustan tiedostamista
sekä eettisen toiminnan osaamista
(2).
Eettisen kompetenssin tutkimusta on
hoitotieteessä vähän (5). Aiheesta löytyy
kuvailevaa empiiristä tutkimusta kompetenssin
tukemisesta (3), mittaamisesta
(6), kehittymisestä, koulutuksesta (7)
ja sen ilmentymisestä (8). Tässä artikkelissa
keskitymme eettisen kompetenssin
kehittymiseen ja sitä edistäviin toimintoihin.
Eettinen kompetenssi
kehittyy uran aikana
Eettinen kompetenssi voi kehittyä koko
hoitotyöntekijän uran ajan samalla, kun
kliininen osaaminen kasvaa. Kehityksen
myötä eettinen herkkyys vahvistuu ja
itsenäisen toiminta lisääntyy tilanteissa,
joissa vaaditaan eettistä päätöksentekoa
(7). Kompetenssiin sisältyy motivaatio
toimia eettisesti oikein sekä halu auttaa
toisia (1).
Kehittymiseen näyttävät olevan yhteydessä
sekä tekijästä itsestään että
MORAALI JA ETIIKKA
SHUTTERSTOCK