
TEKSTI MARKKU SALOMAA
AEDILin seminaarissa Luxemburgissa 17.9.2019 pohdittiin, mihin meijerialan koulutus on menossa.
Johtopäätös oli, että ala on muuttumassa paljon. Etenkin alan digitalisoituminen, vastuu ympäristöstä,
osaajien rekrytoiminen sekä elinikäinen oppiminen olivat vahvasti esillä ja niiden tulee näkyä myös tulevissa
koulutuslinjauksissa.
AEDILin (Association for European
maitotalous 4 | 2019 • 15
Mihin suuntaan Euroopan
meijerikoulutus menee?
Dairy Industry Learning) tavoit-teena
on lisätä ja kehittää yhteis-eurooppalaista
meijerialan perus-
ja jatkokoulutusta sekä helpottaa meijerialan
ammattilaisten työnhakua ja työllistymistä
jäsenmaissa.
AEDILissa ovat Suomen lisäksi muka-na
Alankomaat, Irlanti, Iso-Britannia, Italia,
Itävalta, Luxemburg, Norja, Puola, Ranska,
Ruotsi, Saksa, Sveitsi, Tanska ja Turkki. Suo-mesta
järjestöön kuuluvat Elintarviketeolli-suusliitto
ETL ry sekä Meijerialan Ammatti-laiset
MVL ry.
Viimeisen kolmen vuoden aikana on ol-lut
käynnissä osin EU-rahoitukseen perustu-va
selvityshanke, ERASMUS+ Project ”Map-ping
Skills Needs and gap analysis in the Dai-ry
Sector”, jossa on pyritty kartoittamaan,
minkälaista meijerikoulutuksen pitäisi ol-la
tulevaisuudessa ja mitkä tulevat olemaan
alan suurimmat haasteet ja painopisteet.
Tutkimukseen osallistui Suomi ja 12 muuta
maata ja se toteutettiin oppilaitoksille, mei-jereille
ja ex-opiskelijoille tehdyllä kyselyllä.
Neljä painopistettä nousi tutkimuksessa
yli muiden.
Digitalisaatio ja automaatio
muuttavat alaa
Digitalisaatio ja automaatio tulevat muutta-maan
meijerialaa. Erilaiset älysovellukset ja
tietokoneohjelmat saattavat tulevaisuudessa
hoitaa paljon sellaisia toimintoja, joita tällä
hetkelle tekevät ihmiset tai koneet ihmisten
valvomina. Käytännössä tämä voi tarkoittaa
sitä, että osa perinteisistä työtehtävistä kato-aa,
mutta sen vastapainona syntyvät uudet
tehtävät ovat vaativampia ja edellyttävät uu-denlaista
osaamista.
Meijerin vastuu ympäristöstä
Tutkimuksessa nousi esille meijerialan vas-tuu
ympäristöstä. Siihen kuuluu muun mu-assa
se, miten paljon ja tehokkaasti meije-rit
käyttävät puhdasta vettä ja minkälaisia
päästöjä ympäristölle toiminnasta aiheu-tuu.
Seminaarissa puhuttiin paljon esimer-kiksi
meijerien päästämistä jätevesistä ja mi-ten
tehokkaasti ne saadaan puhdistettua en-nen
ympäristöön päästämistä. Laajemmin
keskustelu sivusi jopa sitä, voidaanko koko
tuotantoketju maitotilalta valmiiksi meijeri-tuotteeksi
saavuttaa hiilineutraalilla tavalla
ilman, että toiminta aiheuttaa ympäristölle
tältä osin lisärasitteita.
Osaaminen ja alan kehittymisessä
mukana pysyminen tärkeitä
Useissa Euroopan maissa meijerialalle on
vaikea löytää osaajia, minkä johdosta erityis-tä
huomiota tulee kiinnittää alan maineeseen
ja alan opintojen kiinnostavuuteen.
Kun meijeri sitten saa palkattua osaavaa
koulutettua henkilökuntaa, on tärkeää pitää
henkilöstön osaamisesta ja ammattitaidos-ta
kiinni. Keskeisinä keinoina nähtiin alan
kehittymisessä mukana pysymisen, mutta
myös sen, että kokeneet ja hiljalleen eläköi-tymässä
olevat työntekijät saavat työn ohes-sa
siirrettyä ammattitaitoaan uusille työnte-kijöille.
Elinikäinen oppiminen auttaa meije-reitä
pysymään tuotekehittelyssä ja alan kil-pailussa
mukana.
Euroopan maat ovat tuotekehittelyn osalta
Ruotsia ja Suomea konservatiivisempia. Alal-la
on tuotekehitystä, mutta se perustuu hyvin
pitkälle maitopohjaisten tuotteiden ympä-rille.
Ruotsissa ja Suomessa suosiota saaneet
kauramaitotuotteet ja mitä osaamista niiden
valmistaminen vaatii ei ainakaan tällä hetkel-lä
juuri muita maita vielä koske.
Tutkimuksen lopulliset johtopäätökset
julkaistaan marraskuussa Hollannissa pidet-tävässä
päätösseminaarissa. Tutkimushank-keen
johtopäätöksiä kannattaa seurata, koska
ne antavat hyvää näkökulmaa sekä siihen, mi-hin
meijerialan koulutus on tulevaisuudessa
menossa, mutta myös tietoa siitä, minkälaisia
eroja Suomen ja muiden Euroopan maiden
välillä on. Pyrimme Maitotalous -lehdessä se-kä
MVL:n nettisivuilla tuomaan esille keskei-simpiä
johtopäätöksiä, kunhan tutkimushan-ke
saadaan ensin maaliin saakka.
AEDILin seminaarin osallistujat tutustuivat lu-xemburgilaiseen
Luxlait meijeriin.
opiskelu