
reportaasi
RIKOSOIKEUDELLISET
KYSYMYKSET
KIINNOSTAVAT
NUORIA. Heli Viljanen ja
– Onko EU-oikeuden osaajille tulevaisuudessa suu-rempi
vai pienempi tarve? kysyy tuntia kiinnostunee-na
kuunnellut Henri Kreu.
Hän on 18-vuotias ja aikoo hakea tänä keväänä
oikeustieteelliseen.
Nyman kannustaa Kreun uratoiveita, ja on muuten-kin
sitä mieltä, ettei alalle kouluteta liikaa ihmisiä.
Tunnin jälkeen Kreu kertoo, että on suorittanut
kurssin jo kerran aiemmin. Nyt hän kuitenkin käy
kurssia toistamiseen kerratakseen oikeustieteellisen
pääsykokeita varten. Pääsykoe ei jännitä, ja hän yrittää
ajatella asian niin, että olisi jo päässyt sisään. Kreu on
kiinnostunut etenkin EU- ja rikosoikeudesta.
– EU-oikeus voisi olla erilaista ja kansainvälistä, hän
miettii.
Nyman puhuu tunnilla myös sopimusten tekemisestä,
sillä se kuuluu lukioille räätälöityyn oikeuskasvatustuntiin.
Nuoret saavat pohdittavakseen kolme erilaista so-pimustapausta.
Ne eivät ole tälle ryhmälle vaikeita, ja
Nymanilla on nuorten vastauksiin hyvin vähän lisättävää.
Nuoret tietävät, että halvan, ulkomailta tilattavan
puhelimen kanssa kannattaa olla tarkkana ja varmis-taa,
onko sopimusehdoissa jotain vikaa. Selvää on
myös, että väärän värisen vaatteen saa palauttaa kaup-paan,
jos kuitti on tallessa ja palautusehdoissa niin
lukee, ja vaikka kesätyönantaja väittäisi, että työsopi-muksen
kirjoittaminen on kamalan hankalaa, kannat-taa
se silti aina pyytää kirjallisena.
Lopuksi oppilailla on tilaisuus esittää erityisesti
rikosoikeuteen liittyviä kysymyksiä, joita uutisia lu-kiessa
ja televisiosarjoja katsoessa on herännyt. Käsiä
alkaa nousta: Millainen tuomio tulee yleensä pahoin-pitelystä?
Mitä jos joutuu puolustamaan murhaajaa,
joka on selvästi syyllinen? Miten asianajaja määräytyy
rikollisille, kuten Turun torilla ihmisiä puukottaneelle?
Onko työ henkisesti rankkaa? Onko jostain tapauk-sesta
jäänyt huono omatunto? Onko lakimiehiä, jotka
huolettavat vastustajina?
Lisäksi nuoria kiinnostaa, ovatko juristit erikoistu-neita
kuten lääkärit, mikä työssä on parasta, onko Ny-man
hoitanut todella pitkiä tapauksia ja millainen on
huono asianajaja.
Nyman kertoo, että jokaiselle on taattava reilu oikeu-denkäynti,
oli henkilö syyllinen tai ei. Työ pitää erottaa
työnä, eikä tärkeitä tapauksia voitaisi käsitellä, jos niille
ei olisi puolustusasianajajaa. Hän vastailee kysymyksiin
rauhallisesti ja sen kummempia miettimättä.
Luokassa vallitsee rento tunnelma. Uteliaat kysy-mykset
ovat sallittuja, ja Nyman vastaa kaikkiin yhtä
Henri Kreu tähtäävät
oikeustieteelliseen.
46