Oklahoma Cityssä sijaitseva
National Cowboy & Wes-tern
Heritage -museo on
keskeinen lännen historian,
taiteen ja kulttuurin insti-tuutio.
Museo perustettiin vuonna 1955
ja sen päätarkoituksena on kerätä ja
säilyttää lännen perintöä sekä järjestää
näyttelyitä.
Taidehistoriaa ja historiaa aikoinaan
opiskellut Michael R. Grauer toimii cow-boy-
kokoelman ja -taiteen kuraattorina.
- Minulla on 36 vuoden museoura ja
ennen National Cowboy -museota työs-kentelin
muun muassa Smithsonianissa.
Tärkeinä taustavaikuttajina Graueril-la
ovat hänen omat isovanhempansa,
jotka asuivat maaseudulla Kansasissa ja
omistivat hevosia ja karjaa. Karjapaime-nen
työ tuli hänelle tutuksi jo lapsena.
Kerrotko ensin, miten rodeokulttuuri
alkoi Yhdysvalloissa?
- Se alkoi espanjankielisten vaquero-jen
kautta. Eri kulttuureista tulleet pai-menet
alkoivat ensin pitää pieniä kil-pailuja
keskenään ja ranchien välillä
Meksikossa 1500-luvulta lähtien, kertoo
Michael R. Grauer.
Vaikka paimenten asut poikkesivat
toisistaan, rodeossa ei ollut eroja esi-merkiksi
osavaltioiden välillä, kun ro-deo
alkoi levitä muun muassa Teksasiin.
Pohjana oikea työ
Rodeo alkoi kilpailuna, joka liit-tyi
suoraan lehmien paimen-tamiseen
ja hevosilla työs-kentelyyn.
- Köyden käsittely oli
ensimmäisten rodeoiden
perusta ja se on edelleen
erittäin arvostettu taito.
Espanjalaisia ja meksi-kolaisia
vaqueroja pi-detään
yhä etevimpinä
köyden käsittelijöinä.
Tämän jälkeen yleis-tyivät
hevosratsastuskisat,
joissa yritettiin pysyä satu-loidun
villin hevosen selässä
mahdollisimman pitkään.
- 1800-luvun lopulla erilai-set
Villin lännen -showt lainasivat
sisältöä rodeoista, muun muassa las-soamis-
ja ratsastusnumeroita. Näi-hin
tilaisuuksiin lisättiin myös muilla
eläimillä ratsastusta. Härillä ratsastus
ei ollut koskaan osa alkuperäistä kar-japaimenten
työkulttuuria.
Tämän päivän rodeotapahtumat ja-kaantuvat
kahteen pääosaan: ratsas-tukseen
(satulalla ja ilman sekä häril-lä
ratsastukseen) sekä ajanottolajeihin
(lassoaminen ja tynnyriratsastus).
- Kaikista oleellisinta rodeokulttuu-rissa
on työskentely lehmien ja hevosten
kanssa. Pohjana on siis karjapaimenten
työ, jota harjoitetaan edelleen.
Herra Grauer määrittelee, että rodeo
on monikulttuuristen cowboyden vä-listä
kilpailua, joka alkoi Latinalaisesta
Amerikasta ja jatkuu nykyään miljoo-nien
dollarien arvoisena urheiluna ja
bisneksenä.
Symbolin voimalla
Mikä sitten on pitänyt rodeon hengissä?
- Amerikkalainen cowboy on maa-ilmanlaajuisesti
tunnistettu ja tunnus-tettu
symboli.
Haastateltava toivoo, että rodeon
monikulttuurisista juurista puhuttai-siin
KUVA MICHAEL R. GRAUER; MCCASLAND
CHAIR OF COWBOY CULTURE/CURATOR OF
COWBOY COLLECTIONS AND WESTERN ART
enemmän ja menneisyyttä selitet-täisiin,
sillä ”ne ovat rodeon aidot his-torialliset
juuret”.
- Näkemykseni mukaan rodeolla
menee erittäin hyvin. Koska rodeon ase-ma
on vakiintunut, sillä on valoisa tu-levaisuus.
Michael R. Grauer kertoo, että Okla-homa
on yksi niistä osavaltioista, joissa
on erityisen vahva rodeohistoria. Natio-
nal Cowboy-museo edustaa kuitenkin
Oklahoman lisäksi muitakin Trans-
Mississippin eli Mississippin länsipuo-lella
olevia osavaltioita.
Oklahoma City voitti aikanaan kil-pailun
kansallisen Cowboy -museon
isännyydestä. Keskeisenä syynä oli sen
sijainti lähellä Teksasia, jossa on cow-boy-
kulttuurin ydin ja sydän.
- Rodeo on äärimmäistä urheilua,
sillä eläimet ovat ennalta arvaamatto-mia.
Siksi on olemassa cowboy-sanonta,
jonka mukaan jokainen aamu on rodeota.
Rodeo on
äärimmäistä urheilua,
sillä eläimet ovat
ennalta arvaamattomia.
Cowboykulttuurin asiantuntija Michael R.
Grauer sanoo, että rodeo on tavallaan koko
elämän metafora.
KUVA HOUSTON LIVESTOCK SHOW AND RODEO
SAM MAGAZINE 4/20 | 39