Oopperamatka Amerikan historiaan
Taide-elämyksen lisäksi oopperat voivat olla hyviä histo-rian
oppitunteja. Kronologisesti tarkasteltuina Puccinin
kolme Amerikka-aiheista oopperaa heijastelevat uuden
mantereen valtausta sekä muuttuvaa asemaa maailmassa.
Siinä missä 1700-luvun Louisiana oli vielä Ranskalle kuulunutta
takamaata, 1800-luvun puolivälissä siirtolaiset olivat levittäy-tyneet
Kaliforniaan asti ja vuosisadan jälkipuolella nouseva
suurvalta kolkutteli jo Kaukoidän portteja.
Vaikka alun perin näytelmiin ja romaaneihin perustuvat
juonet ovat fiktiota, ne kertovat ajastaan ja ovat voineet saa-da
vaikutteita tosielämän tapahtumista. Esimerkiksi Madama
Butterflyn kerrotaan olleen oikeasti olemassa.
Manon Lescaut
(ensi-ilta 1.2.1893 Teatro Regio, Torino)
Aika ja paikka: 1700-luvun Ranska ja Louisiana, Amerikka
Tunnetuimmat aariat: ”Donna non vidi mai”, lemmenduetto
”Tu, tu amore? Tu!”, ”Sola, perduta, abbandonata”; lisäksi kau-nis
intermezzo eli välisoitto (matka Le Havreen)
Ranskalaiskaunottaren matka luostariin katkeaa maallisen elä-män
viettelyksiin. Manon Lescaut poukkoilee aidon rakkauden
ja ”ylläpidetyn naisen” ylellisen elämän välillä, mutta ei kykene
kriittisellä hetkellä irtautumaan ajoissa koruistaan. Hänet julis-tetaan
moraalittomaksi ja karkotetaan meren taa Louisianaan.
Uskollinen rakastettu Des Grieux seuraa mukana, mutta parin
epäonni jatkuu perillä. He päätyvät harhailemaan erämaa-han,
jossa Manon kuolee janoon.
***
La Fanciulla del West
(ensi-ilta 10.12.1910 Metropolitan Opera, New York)
Aika ja paikka: Kalifornia kultakuumeen aikaan noin 1849-1850
Tunnetuimmat aariat: ”Ch’ella mi creda”
Kalifornian vuoristossa Polka-saluunaa pyörittävä reipas Min-nie
on kullankaivajien sisko, äiti ja opettaja – ja sheriffin ihas-tuksen
kohde. Hän myös vahtii miesten omaisuutta. Kun pai-kalle
ilmestyy puoleensavetävä muukalainen Dick Johnson, on
Minnien vuoro rakastua, mutta voiko mieheen luottaa? Lopus-sa
rakkaus voittaa ja Minnie pelastaa parannuksen tehneen
bandiitin hirsipuusta. Rakastavaiset hyvästelevät Kalifornian ja
lähtevät käsi kädessä uuden elämän alkuun.
***
Madama Butterfly
(ensi-ilta 17.2.1904 La Scala, Milano)
Aika ja paikka: Nagasaki, Japani, noin vuonna 1900
Tunnetuimmat aariat: lemmenduetto ”Vogliatemi bene”, ”Un
bel dì vedremo”
Geishatyttö kääntää selkänsä suvun perinteille ja nai amerik-kalaisen
laivaston upseerin tajuamatta, että hän on Pinker-tonille
pelkkä leikkikalu ja tyttö satamassa. Miehen lähdettyä
merille Cio-Cio-San (Perhonen) synnyttää pojan ja jää uskol-lisena
odottamaan Abraham Lincoln -aluksen paluuta. Kun
Pinkerton kolme vuotta myöhemmin saapuu, hänellä on muka-naan
oikea amerikkalainen vaimo Kate, joka on valmis adop-toimaan
miehensä lapsen. Kunnia tai kuolema, ajattelee Cio-
Cio-San, ja tekee isänsä tapaan harakirin.
Manon Lescautin lemmenseikkailut päättyvät Louisianaan.
New Yorkin Metropolitan Opera sijaitsee kaupungin sydämessä Lin-coln
Centerissä. (Netta Sauri)
Kristine Opolais ja Roberto Alagna Madama Butterflyn rakastavaisina
vuonna 2016. (Marty Sohl, Metropolitan Opera)
SAM | 25