Puccini Amerikassa
Mitä yhteistä on villillä lännellä ja oopperalla? Jos ei muuta, niin ainakin Giacomo
Puccini (1858-1924).
TEKSTI: NETTA SAURI
Ajatus aariaa (italiaksi!) laula-vasta
sheriffistä, pyssyä pau-kuttelevasta
sopraanosta tai
hevosella ratsastavasta teno-rista
saattaa tuntua hassulta,
mutta sellaiset löytyvät Giacomo Puccinin
oopperasta La Fanciulla del West, Lännen
tyttö. Amerikka esiintyy myös kahdessa
muussa rakastetun italialaissäveltäjän
teoksessa: Manon Lescautin ranskalais-kaunotar
laulaa viimeisen laulunsa Loui-sianassa
ja Madama Butterflyssa Yhdys-valtain
laivaston upseeri Pinkerton pettää
geishatytön luottamuksen.
Siinä missä hyväuskoinen Cio-Cio-
San ja langennut Manon kohtaavat sop-raanoille
tyypillisen traagisen lopun
- ensimmäinen tekee harakirin, jälkim-mäinen
kuolee aavikolla janoon - reipas
lännentyttö Minnie selviää hengissä. Eikä
siinä kaikki: hän saa pitää rakastamansa
miehen, parannuksen tehneen bandiitin
Dick Johnsonin. La Fanciulla del West on
sikäli piristävä ooppera, että sen loppu
on kaikin puolin onnellinen. Mikä sopi-sikaan
paremmin tarinaan, joka sijoittuu
unelmien Kaliforniaan?
Kätevästi kotisohvalta
Kaikkia näitä ja muita Puccinin ooppe-roita,
joista tunnettuja ovat etenkin La
Bohème, Tosca ja Turandot, on mah-dollista
seurata New Yorkin Metropo-litan-
oopperan produktioina, vaik-ka
omalta kotisohvalta. Met Opera on
Demand –palvelussa voi 14,99 dolla-rin
kuukausihintaan katsoa niin monta
esitystä kuin haluaa. Yli 600 tallenteen
joukossa on niin vanhempaa kuin uut-ta
tuotantoa ja esiintyjät ovat tietysti
huippuluokkaa.
Omiin suosikkeihini kuuluu edes-menneen
elokuvaohjaaja Anthony Ming-hellan
visuaalisesti upea versio Madama
Butterflysta Kristine Opolaisin ja Ro-berto
Alagnan tähdittämänä. Cion-Cio-
Sanin ja Pinkertonin lemmenduetto ei
jätä kylmäksi. Mieleen on jäänyt myös
Plácido Domingon ja Renata Scotton
Manon Lescaut vuodelta 1980. Rakas-tavaisten
kiihkeä ”Tu, tu amore? Tu!”
on näkemisen ja kuulemisen arvoinen.
Vuonna 1883 avattu vanha oopperatalo, the Old Met, 1900-luvun alussa.
Suomalaisia voi kiinnostaa myös Karita
Mattilan näkemys omaan kauneuteensa
kompastuvasta Manonista. Esitys on
vuodelta 2008.
Lännen tyttö
Kultaryntäyksen aikaan sijoittuva Län-nen
tyttö sisältää oikeastaan vain yh-den
tunnetumman aarian, ”Ch’ella mi
creda”, mutta raikas vuoristomiljöö ja
anteeksiantoa painottava loppu ovat
mukavaa vaihtelua tuberkuloosin riu-duttamille
sankarittarille ja ainaiselle
verenvuodatukselle.
Puccini sävelsi oopperamaailman
spagettiwesterniksikin kutsutun La Fan-ciulla
del Westin uransa huipulla. Lännen
tyttö kantaesitettiin New Yorkin Metro-politan
Opera Housessa Arturo Toscani-nin
johdolla 10. joulukuuta 1910.
Minnien roolissa nähtiin tshekki-sopraano
Emmy Destinn, jonka kasvot
koristavat tänä päivänä 2000 Tshekin
korunan seteliä, ja Dickin saappaissa
seisoi legendaarinen tenori Enrico Ca-ruso.
Tuohon aikaan oopperatalo sijaitsi
vielä Broadwayn ja 39. kadun kulmassa.
Nykyinen Lincoln Centerin oopperatalo
vietti avajaisiaan syyskuussa 1966.
Kun asiaa tarkemmin miettii, villillä
lännellä ja oopperalla on paljonkin yh-teistä,
liittyyhän molempiin vauhtia ja
vaarallisia tilanteita.
Suomalaisia tähtiä lavalla
Jos kaipaat elämääsi väriä tai haluat
muuten vain kurkistaa sisään maailman
kenties arvostetuimpaan oopperataloon,
suosittelen lämpimästi avaamaan Met
Opera on Demand –tilin, aloittelija voi
kokeilla viikon ilmaista koeaikaa. Etkö
päässyt koskaan näkemään Luciano Pa-varottia
Metin lavalla?
Nyt se on mahdollista. Myös Suo-mi
on New Yorkissa hyvin edustettuna.
Kaija Saariaho ja Susanna Mälkki te-kivät
joulukuussa 2016 jopa historiaa,
kun Metin lavalla nähtiin ensimmäistä
kertaa naisen säveltämä ooppera nais-kapellimestarin
johtamana. L’Amour de
Loin, Kaukainen rakkaus, on sekin ne-tissä
katsottavissa. Bravo - vai pitäisikö
sanoa yeeha!
Netta Sauri ihastui oopperaan lukioikäise-nä
nähtyään Verdin La Traviatan Helsingin
Aleksanterin teatterissa. Hän toimii vapaa-ehtoisena
paikannäyttäjänä Savonlinnan
oopperajuhlilla.
Lähteet:
www.metopera.org
Julian Budden: Puccini. His Life and Works (2002)
Alan Riding & Leslie Dunton-Downer: Ooppera
(2007)
24 | SAM
/www.metopera.org