
 
		Lästips 
 Från mässpojke till sjöfartsråd 
  En bekant kollega skrev en  
 54 SUOMEN MERENKULKU  FINLANDS SJÖFART 
 berättelse om sitt liv som  
 sjöman och arbete inom  
 rederiverksamheten, samt  
 till sist inom sjöfartsadministrationen. 
  Boken hann komma ut just  
 före hans bortgång i en svår  
 sjukdom. 
 Han blev väl mest känd bland  
 sina kolleger som M/S White  
 Rose-mannen, han trivdes på  
 detta fartyg och genomgick sgs.  
 alla grader upp till befälhavare. 
  White Rose var ett fartyg i  
 vildfart och Lennart Hagelstam  
 fi ck se världen på ett sätt som  
 kanske få fi nska sjömän idag  
 kan uppleva. 
 Lennart Hagelstam skriver i  
 inledningen: ”Jag har sagt, att  
 den bästa tiden i mitt liv var  
 när jag steg upp till vakten  
 som överstyrman ombord på  
 M/S White Rose klockan fyra på morgonen  
 någonstans på Indiska oceanen”. 
 Däri kan jag nog själv förena mig. Han hade  
 liksom också andra med mig liknande svårigheter  
 i livet. Han klagar på att fi nska språket gav honom  
 besvär, trots det gav han ut boken på fi nska, men  
 fi ck hjälp av kolleger och vänner med språket.  
 Han gick i samma navigationsinstitut som jag,  
 uppe på observatoriebacken I Åbo, bara några  
 år senare. Vi gick dock inga år tillsammans, han  
 började 1960 på understyrman. I skolan blev han  
 senare känd som arrangör för en elevstrejk med  
 sikte på skolans sociala utrymmen. Han uppfattade  
 det som ett stöd för ett nytt skolhus, som nog  
 var dåvarande rektor Bertel Formans förtjänst. 
 Lennart gick i skola i Vasa och en dag såg han  
 tillsammans med sin far som sjuåring fyrmastbarken  
 Viking på sin sista resa år 1946 i hamnen.  
 Det var då hans intresse väcktes för sjömanslivet. 
  När han var fjorton ansåg han sig vara klar  
 för sjömanslivet och tog reda på att man enligt  
 sjömanslagen kunde gå till sjöss det år man fyllde  
 femton. Han kände dock inte till att Sjömansunionen  
 hade avtalat med redarföreningen om att  
 man inte skulle mönstra pojkar under femton.  
 Lennart kringgick detta avtal genom att  
 mönstra på en est-panama båt S/S Bauta som  
 mässpojke under sommaren. Han kom bra överens  
 med den estniska kockan. Efter mellanskolan  
 blev det sedan fi nska fartyg.  
 Följande sommar blev det Maux Svenborg, en  
 gammal fyrmastad skonare byggd 1921 i Odense.  
 De var fyra man på däck, och i medvind med  
 seglens hjälp kunde de ibland komma upp till sju  
 knop. Med Bolindern gjorde de fyra. Förhållandena  
 ombord var ytterst primitiva, de hade varken  
 tvättrum eller elektricitet.  
 Efter mellanskolan blev det lättmatrosjobb  
 på S/S Vasti, byggd 1908. De lastade trävirke till  
 Israel. Besättningen bodde förut och ankarklyset  
 gick genom hytten, kättingens klankande störde  
 nattsömnen.  
 Lasten lossades i Haifa och därifrån bar det  
 av till Sicilien efter en saltlast till Honningsvåg.  
 Norrmännen behövde salt till fi sken. Lennart kom  
 hem till julen. Han var då 17 år och funderade vart  
 han nu skulle ta vägen. Han gick in som frivillig  
 i militären. Genom sin fars förbindelser kom han  
 till fl ottan och blev rekryt i Pansio. Svårigheterna  
 med fi nskan kom igen emot. En vänlig löjtnant  
 hjälpte honom på traven så han fi ck reda på vad  
 militärspråket gick ut på och lärde sig de fi nska  
 psalmerna. Jag har liknande erfarenheter av tiden  
 i fl ottan.  
 Vi har också erfarenheter av samma båttyp,  
 Kuha-minsvepare. Lennart var radist på Kuha 16  
 och jag var skeppare på Kuha 1 några år senare.  
 Lennart hade nytta av radistjobbet senare, i synnerhet  
 vid användning av Aldis-lampan. Månne  
 någon kan morse ännu? 
  Militärtiden tog slut i december 1958. Han kontaktade  
 Oy Henry Nielsen AB och sade sig vara  
 intresserad av M/S White Rose. Han fl ög till Rotterdam  
 och mönstrade på som lättmatros. Inkvarterades  
 i en tvåmanshytt. De fi ck en Volkswagenlast  
 till Newark i USA. Han lärde sig hur bilarna  
 surrades så de höll för atlantstormarna. Det var  
 kabelgarn som gällde på den tiden. 
 Det blev fl ere Atlant-resor och stormar.  
 Automat-rodret höll inte i stormen så vaktmännen  
 kallades till rors. Lennart fi ck stå till rors  
 på julaftonen medan de andra åt julmaten. Den  
 natten demolerades även bastun akterut på grund  
 av sjögången. 
 Hösten 1960 sökte sig Lennart till Åbo Navigationsinstitut  
 och efter understyrmansexamen  
 kontaktade han Nielsen-rederiet igen och återvände  
 till M/S White Rose, nu som III-styrman. Det  
 blev fl yg till Liverpool och han fi ck 8-12-vakten  
 såsom seden var. Han hade samma svårigheter  
 som en grön styrman har den första vakten, sällan  
 berättade skepparn något extra, styrmannen  
 fi ck klara sig själv, väja för fartyg, söka ut bojar i  
 mörkret etc. Han klarade sig och kände sig lycklig  
 när han gick ner från sin första vakt. Resan gick  
 till Colombo i Sri Lanka med potatislast. De var  
 chartrade av ett engelskt rederi och stannade i