Investoinnit Suomen satamiin kasvussa,  
 useita digitalisaatiohankkeita käynnistymässä 
 Suomen satamat panostavat vahvasti toimintansa kehittämiseen vuosina 2021–2025. Suunniteltujen  
 investointien kokonaismäärä on kyselyn perusteella yli miljardi euroa, mikä on 17 prosenttia enemmän  
 kuin vuosina 2016–2020 toteutetut investoinnit. Osa satamista on myös ryhtymässä rakentamaan  
 digitaalisia valmiuksia vuosina 2021–2025. Tiedot selviävät juuri julkaistusta Liikenne- ja viestintävirasto  
 Raportti antaa yleiskuvan Suomen satamissa vuosina 2016–2020 tehtyjen  
 ja vuosille 2021–2025 suunniteltujen investointien määrästä ja jakautumisesta  
 niin kohteittain kuin alueittain. Raportin tiedot perustuvat satamanpitäjille  
 ja  satamaoperointiyrityksille  syksyllä  2020  lähetettyyn  
 kyselyyn. 
 Vuosina 2016–2020 Suomen satamiin tehtiin investointeja yhteensä  
 880 miljoonan euron arvosta eli keskimäärin 176 miljoonaa euroa vuosittain. 
  Näissä luvuissa ovat mukana ne investoinnit, jotka satamanpitäjät  
 (yleiset  satamat  omistavat  osakeyhtiöt  ja  teollisuussatamat  omistavat  
 yritykset)  sekä  yleisissä  satamissa  toimivat  satamaoperointiyritykset  
 ovat  kyselyvastauksissaan  ilmoittaneet.  Satamien  osalta  vastausprosentti  
 oli 85 ja satamaoperaattorien osalta 69.  
 Investoinneista 93 prosenttia tehtiin rannikolla sijaitseviin yleisiin satamiin. 
  Suurimmat satamayhtiöiden omat investoinnit tehtiin Helsingin,  
 HaminaKotkan,  Rauman  ja  Kokkolan  satamissa.  Vuosille  2020–2025  
 suunniteltujen investointien kokonaismäärä nousee kyselyn perusteella  
 1,026  miljardiin  euroon,  mikä  on  17  prosenttia  enemmän  kuin  vuosina  
 2016–2020 toteutetut investoinnit. Vuosittain suunnitellaan investoitavaksi  
 keskimäärin 205 miljoonaa euroa. 
 Investoinnit jakautuvat alueittain niin, että Suomenlahden yleisiin satamiin  
 tehtiin 44 prosenttia investoinneista, Lounais-Suomen yleisiin satamiin  
 29 prosenttia ja Pohjanlahden yleisiin satamiin 21 prosenttia. Rannikon  
 teollisuussatamiin tehtiin 6 prosenttia investoinneista, jolloin Saimaan  
 14 SUOMEN MERENKULKU  FINLANDS SJÖFART 
 satamien osuudeksi jäi 1 prosentti. Luvuissa on laskettu yhteen satamanpitäjien  
 ja satamaoperointiyritysten investoinnit. Satamakohtaisia suunniteltuja  
 investointimääriä ei ilmoiteta liikesalaisuuteen perustuen.  
 Satamanpitäjien  investointikohteista  suurimmaksi  nousivat  laiturit.  
 Toiseksi eniten investoitiin väyliin ja satama-altaisiin ja kolmanneksi eniten  
 kenttiin, katuihin ja kunnallistekniikkaan. Tulevat investointisuunnitelmat  
 kohdistuvat  erityisesti  laitureihin  sekä  väyliin  ja  satama-altaisiin,  mitkä  
 liittyvät usein kiinteästi toisiinsa. Seuraavaksi eniten investointeja on tarkoitus  
 suunnata rakennuksiin. Satamaoperointiyritysten tekemistä investoinneista  
 kohdistui 71 prosenttisesti lastinkäsittelylaitteisiin, mikä onkin  
 perinteisesti operaattorien suurin investointikohde. Suunnitelluista inves- 
  
 LIITTEET: 
 Investoinnit Suomen satamiin 2016-2025 (pdf, 744,76 KB)  
 Ladattavissa Trafi comin kotisivuilta 
 LISÄTIETOJA HANKKEESTA 
 Jouni Lappalainen, Tiiminvetäjä, FT. Liikenne- ja viestintävirasto  
 Trafi com, puh. 050 442 3586, jouni.lappalainen@trafi com.fi  
 Tapio Karvonen, erikoistutkija, Turun yliopiston Brahea-keskuksen  
 Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus, puh. 040 779 9482, 
 tapio.karvonen@utu.fi  
 Traficomin satamainvestointiselvityksestä. 
 A janjaksolle 2021–2025 kohdistuvien investointien  
 ennakoitu kokonaismäärä on 1,026 miljardia  
 euroa. Vuosittain satamat suunnittelevat investoivansa  
 keskimäärin 205 miljoonaa euroa.  
 Satamanpitäjistä 22 ilmoitti tekevänsä myös digitalisaatioon  
 liittyviä investointeja. Kaikki 15 satamaa, jotka  
 ilmoittivat kokonaisinvestoinneiksi yli 10 miljoonaa euroa  
 kaudelle 2021–2025, ilmoittivat myös investoivansa  
 digitalisaatioon tulevan 2–3 vuoden aikana. 
 Vuosina 2016–2020 Suomen satamiin tehtiin investointeja  
 yhteensä 880 miljoonan euron arvosta eli keskimäärin  
 176 miljoonaa euroa vuosittain. Investoinneista 93 prosenttia  
 tehtiin rannikolla sijaitseviin yleisiin satamiin. Suurimmat  
 satamayhtiöiden omat investoinnit tehtiin Helsingin,  
 HaminaKotkan, Rauman ja Kokkolan satamissa.  
 ”Hienoa, että satamilta löytyy tulevaisuuden uskoa ja ne  
 panostavat tulevaisuuden toimintakykyyn. Elinkelpoiset  
 ja kehittyvät satamat ovat Suomen ulkomaanyhteyksien  
 kannalta kriittisiä. Digitalisaatiohankkeet ovat merkittävä  
 pelinavaus myös älysatamien ja digitalisoituvan laivaliikenteen  
 suuntaan,” korostaa Trafi comin ylijohtaja Jarkko  
 Saarimäki. 
 Investointiselvityksen on laatinut Turun yliopiston  
 Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus  
 Trafi comin teettämänä. Luvut perustuvat satamanpitäjille  
 ja satamaoperaattoreille suunnattuun kyselyyn.  
 Vastaavat tiedot on koottu säännöllisesti viiden vuoden  
 välein vuodesta 1980 alkaen. Satamien osalta vastausprosentti  
 oli 85 ja satamaoperaattorien osalta 69. 
 Tämän kertaiseen kyselyyn lisättiin teemakysymysosio  
 tulevista digitalisaatioon liittyvistä investoinneista.  
 Avoimilla kysymyksillä selvitettiin sitä, ovatko satamanpitäjät  
 ja satamaoperointiyritykset suunnittelemassa tai  
 toteuttamassa digitalisaatioinvestointeja seuraavan 2–3  
  
 Investoinnit Suomen satamiin 2016 – 2025 
 TUTKIMUS TAI SELVITYS 
 
				
link
		link
		link
		link