M /S Prima Celina
lastar massaved
i Mariehamn
8.3.2020
Suo men Merenkul ku
FinlandsSjöfart 2
KANSIKUVA / PÄRMBILD: PIPSA MÖRN
VUOSIKERTOMUS 2020
2020– Pandemian riivaama vuosi
FINLANDS SJÖFART SUOMEN MERENKULKU 25
M/S Prima Celina
lastaamassa massapuuta
Maarianhaminassa
8.3.2020
Ulkomaanliikenteen työehtosopimukset Suomen Varustamo
ry:n kanssa olivat voimassa koko vuoden 2020. Sopimuskausi
on1.3.2019 – 28.2.2021.
Yleiskorotus palkkoihin 1.3.2020 oli 1,65 %, mistä muodostui
sitten ns. ”merenkulun yleinen linja”, joka jalkautettiin
muihin merenkulun sopimuksiin kotimaan liikenteessä.
Pandemia riivasi monta alaa 2020 ja erityisesti ulkomaanliikenteen
matkustaja-alukset joutuivat ahdinkoon,
mikä taas johti siihen, että moni suurehko matkustaja-alus
oli makuutettuna puolet vuodesta 2020. Ulkomaanliikenteen
rahtialussektori pärjäsi paremmin ja loppuvuodesta
monella varustamolla meni olosuhteisiin nähden erittäin
hyvin. Toki tälläkin sektorilla oli yksittäisiä makuutuksia
hetkellisesti 2020.
Arctia Oy konsernin molemmat liiton työehtosopimukset,
konventionaalisten jäänmurtajien sopimus sekä monitoimimurtajien
sopimus, olivat voimassa koko vuoden
2020. Sopimuskausi on 1.3.2018 – 28.2.2021. Yleiskorotus
seurasi ulkomaanliikennettä. Työnantaja lähti TES shoppailuun
kesken sopimuskauden 2019 pakkosiirtämällä
henkilökuntaa Monitoimimurtajien työehtosopimuksesta
Konventionaalisten murtajien työehtosopimukseen. Tätä
TES shoppailua liitto ei hyväksynyt ja asia ratkaistiin työtuomioistuimessa
loppuvuodesta 2020 liiton jäsenten
eduksi.
Kotimaan liikenteen sopimukset olivat voimassa koko
vuoden 2020, sopimuskausi on 1.3.2019 – 28.2.2021.
Palkankorotukset 1.3.2020 olivat merenkulun yleisen linjan
mukaisia eli 1,65 %.
Päättyneitä sopimuksia 2020 oli Satama-alaa sisältä
AVAINTES (uusi kausi 1.4.2020 – 28.2.2022), Koululaiva
Michael Sars:in työehtosopimus (uusi kausi 1.11.2020 –
28.2.2022) ja Luotsaustoimialan työehtosopimus (uusi
kausi 1.2.2020 - 28.2.2022).
Iloksemme voimme todeta, että vuonna 2020 on liputettu
aluksia Suomen lipun alle ja myös uudisrakenteita
on tilauksen alla suomalaisille varustamoille sekä ulkomaanliikenteeseen
että kotimaanliikenteeseen. Tilauskanta
uudisrakenteista on poikkeuksellisen suuri tällä
hetkellä.
Junioriperämiesjärjestelmä on ollut käytössä jo melkein
5 vuotta. Sopimuksen myötä työllistyneiden jäsenten palaute
on ollut myönteinen siitä, että näiden työpaikkojen
avulla on helpompi saada yhteen pakolliset seilauspäivät
ylempiä pätevyyskirjoja varten.
Satama-alalla olemme jatkaneet vahvistamalla työehtoja
paikallisella sopimisella.
Kaksi vuotta on tullut täyteen siitä, kun valtion virka- ja
työehtosopimus VES:in alaisten liittojen jäsenten edunvalvonta
siirrettiin Ammattiliitto Pro:hon sen jälkeen, kun
Pardia lakkautettiin järjestönä 31.12.2018. Edunvalvonta
Pro:ssa on korkeatasoista. VES sopimuskautta on jatkettu
2020 kaudelle 1.4.2020 – 28.2.2022.
Liiton toimistolla on ollut töissä 3 henkilöä koko vuoden
2020.
Liiton lehti ”Suomen Merenkulku” ilmestyi neljällä laa-
Suo men Merenkul ku
FinlandsSjöfart 1
20
vuosikertomus årsberättelse vuosikertomus årsberättelse
20
M/S Finnswan 31.5.2020
Nauvon pohjoispuolella
M/S Finnswan 31.5.2020
på norrasidan av Nagu
jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa
Suo men Merenkul ku
FinlandsSjöfart 3
20
RIIAN SATAMAN ITÄISEN
AALLONMURTAJAN MAJAKKA
10.9.2020
FYREN PÅ DEN ÖSTRA
VÅGBRYTAREN VID INLOPPET
TILL RIGA HAMN 10.9.2020
KUVA/BILD: JAN MÖRN
Suo men FinlandsSjöfart Merenkul ku
4
20
Hyvää Joulua! God Jul!
vuosikertomus 2020 vuosikertomus 2020 vuosikertomus 2020 vuosikertomus