
 
        
         
		FINLANDS SJÖFART  SUOMEN MERENKULKU 41 
 RAVINTOLA GÖRAN  
 Ravintola Göranissa voi  
 korkeatasoisen ruokailun  
 lomassa ihailla kuuluisaa  
 Göran Schildtin purjevenettä,  
 ja tervantuoksuisesta  
 museomyymälästä löytää  
 persoonallisia tuotteita itselle  
  
   
 RESTAURANG GÖRAN 
 På restaurang Göran kan man äta högklassigt och samtidigt  
 beundra Göran Schildts segelbåt och i den tjärdoftande  
 affären kan man fynda personliga saker åt sig själv  
  
 MUSEOLAIVA SUOMEN JOUTSEN  
 Museolaiva Suomen Joutsen on merikeskus Forum Marinumin  
 lippulaiva. Laiva valmistui Saint-Nazairessa vuonna 1902 ja  
 kuului Ranskan valtion tukemaan rahtialussarjaan. Se kuljetti  
 Laënnec-nimisenä mm. vilja-, hiili- ja nitraattilasteja pääasiassa  
 Euroopan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikan sekä Australian välillä.  
 Alus myytiin 1920-luvun alussa Saksaan, josta Suomen valtio  
  
 MUSEIFARTYGET SUOMEN JOUTSEN 
 Museifartyget Suomen Joutsen är Forum Marinums flaggskepp.  
 Fartyget blev färdigställd i Saint-Nazaire år 1902 och hörde till  
 en serie fraktfartyg som byggts av Frankrike. Den trafikerade  
 under namnet Laënnec och transporterade bl.a. säd, kol och  
 nitrater huvudsakligen inom Europa och Nord- och Sydamerika  
 samt Australien. Fartyget såldes i början av 1920 talet till  
 Tyskland, varifrån Finland köpte fartyget till ett skolfartyg år  
  
 MASTOPUU JA  
 PUULAIVOJEN  
 KYLKILAUDAT 
 Mastopuun poikkileikkaus  
 – Puisten  
 purjealusten  
 mastojen valmistamiseen  
 sopi  
 erityisen hyvin  
 kestävä ja kova  
 lehtikuusi. Tämä  
 museossa oleva  
 lehtikuusi on  
 kaadettu Uudeltamaalta  
 Fiskarsin  
 ruukin metsästä,  
 jossa laivanrakennuspuita  
 on viljelty  
 1800-luvulta  
 saakka. Sen on  
 kasvattanut Fiskars  
 Oyj Abp, joka  
 lahjoitti puita  
 museoalus Sigynin kunnostukseen. 
 Puulaivojen kylkilautojen välien tiivistämistä kutsutaan  
 riveämiseksi. Riveämisen tarkoitus on saada laiva vesitiiviiksi. 
  Se myös jäykistää lopullisesti laivan rungon. Rive  
 on kuin kiila, joka lankkujen väliin kiristettynä työntää  
 niitä toisiaan vastaan. Rive on tavallisimmin pitkäkuituista, 
  tervalla tai pellavaöljyllä kyllästettyä hamppua. Sen  
 päälle levitetään vielä pikeä, jonka tarkoitus on pitää rive  
 paikoillaan. Vedenalaisia päätysaumoja päällystetään  
  
 MASTTRÄD OCH TRÄFARTYGETS BORDGÅNGAR 
 Tvärsnitt av ett mastträd – Ett hållbart och hårt lärkträ  
 passade särskilt bra för tillverkning av master till segelfartyg  
 av trä. Denna lärkträ har fällts i Nyland i Fiskars bruks  
 skog, där man har odlat träd för skeppsbyggnad ända  
 sedan 1800-talet. Dem har odlats av Fiskars Oy Abp som  
 donerade virke för restaureringen av museifartyget Sigyn. 
 Att täta mellanrummen mellan träfartygs bordgångar  
 kallas för att dreva. Syftet är att göra fartyget vattentätt.  
 Drevningen ger också fartyget dess slutliga förstyvning. 
 Drevet är som en kil som slås in mellan plankorna och  
 pressar dem mot varandra. Drevet består oftast av tjär- och  
 linoljeimpregnerad hampa med långa fibrer. På det stryker  
 man beck för att hålla drevgarnet på plats. Ändfogar under