FINLANDS SJÖFART SUOMEN MERENKULKU 43
AMPHIBIAN 3000
HYDROKOPTERI
Kuvassa hydokopteri ja
kiitoreki Amphibian 3000.
Amphibian on nimensä
mukaan kulkuneuvo, jolla
voidaan ajaa niin vedessä,
maalla kuin jäällä.
Amphibian on tarkoitettu
käytettäväksi jään
peittämällä vesialueella
sekä lumisessa maastossa.
Sillä voi turvallisesti liikkua jäällä myös silloin kun
emme voi olla varmoja jään kantavuudesta, tai kun
tiedämme, että joudumme ylittämään pienempiä avovesikohteita,
virtapaikkoja tai avattuja uomia ja railoja.
Toisin sanoen Amphibian on tiettömien taipaleiden
AMPHIBIAN 3000 HYDROKOPTER
I bilden en hydrokopter Amphibian 3000. Som namnet
säger är Amphibian fortskaffningsmedel som kan användas
såväl i vatten som på land och is. Amphibian är gjord
för att användas på isbelagt vattenområde och snöbetäckt
terräng. Med den kan vi tryggt röra oss på is även om vi
inte kan vara säkra på isens bärkraft eller också då vi vet
att vi måste över öppet vatten, strömma ställen eller öppna
råkar och rännor. Med andra ord är Amphibian ett fordon
MOOTTORITYKKIVENE NUOLI 8
Nuoli – luokan moottoritykkiveneet rakennettiin Turussa
Oy Laivateollisuuden telakalla 1960 – luvun alussa
korvaamaan sodanaikaiset moottoritorpedoveneet. Veneet
suunniteltiin Neuvostoliitosta hankittujen M50 meridiesel
moottorien ehdoilla. Veneiden pohjaratkaisuksi valittiin
syvä V – pohja käyttäen esikuvana aiemmin Englannista
MOTORKANONBÅTEN NUOLI 8
Motorkanonbåtarna av klassen Nuoli byggdes i början av
1960-talet på Oy Laivateollisuus varv i Åbo, för att ersätta
de krigstida motortorpedbåtarna. Båtarna planerades för
att passa ihop med de M50 marindieslar som införskaffats
från Sovjetunionen. Efter modell av de från England
tidigare köpta motorkanonbåtarna av klassen Vasama,
MOOTTORITORPEDOVENE TAISTO 3,
TYRSKY
Taisto – luokan moottoritorpedoveneet
rakennettiin Turun
Veneveistämöllä vuosina 1941 –
1943. Insinööri Jarl Lindblom
suunnitteli veneet Italiassa
rakennettujen Hurja – luokan
alusten pohjalta. Taisto – luokan
veneiden runko on kaksiportainen,
siinä on käytetty mahonki-, vaneri ja kangaskerroksia.
Runkoa on vahvistettu välilaipioilla ja teräksisillä tukiputkilla.
Veneen aseistuksena oli kaksi 45 cm:n torpedoa
sivuheittimessä, 20 mm:n Madsen konetykki sekä syvyys
– ja pelotuspommeja. Sen oli mahdollista ottaa torpedojen
MOTORTORPEDBÅTEN TAISTO 3, TYRSKY
Motorbåtarna av Taisto – klass byggdes på Åbo Båtvarf åren
1941 – 1943. De konstruerades av ingenjör Jarl Lindblom på
basen av Hurja – klassens båtar som byggts i Italien. Skrovet
på en båt av Taisto – klass har två bottensteg och en
sandwichkonstruktion bestående av mahogny -, faner- och
tyglager. Skrovet är förstärkt med skott och stålrör. Båten
var bestyckad med två 45 cm torpeder i katapulter, en 20
mm Madsen automatkanon samt sjunk – och skrämselbomber.
I stället för torpeder kunde den också ta två magnetim-
JOUKO PIRHONEN 1915-1996
Jouko Pirhonen on tunnetuimpia
suomalaisia meriupseereita.
Pitkän sotilasuran tehnyt,
vara-amiraaliksi ja merivoimien
komentajaksi kohonnut
Pirhonen muistetaan ennen
kaikkea marraskuussa 1942
tehdystä onnistuneesta moottoritorpedovenehyökkäyksestä
tykkivene Krasnoje Znamjaa
vastaan Lavansaaren satamassa.
Kesäkuussa 1943 hänestä
tuli Mannerheim -ristin ritari
JOUKO PIRHONEN
1915 – 1996
Jouko Pirhonen är en
av de mest kända
sjöofficerarna.
Pirhonen som hade
en lång militär
karriär och avancerade
till viceamiral
och kommendör för
Marinen är framför allt känd för den framgångsrika motortorpedbåtsattacken
mot kanonbåten Krasnoje Znamja i
november 1942 i Lövskärs hamn. I juni 1943 blev han