M/S Prima Celina
lastaamassa massapuuta
Maarianhaminassa
8.3.2020
M/S Prima Celina
lastar massaved
i Mariehamn
8.3.2020
Suo men Merenkul ku
FinlandsSjöfart 2
KANSIKUVA / PÄRMBILD: PIPSA MÖRN
ÅRSBERÄTTELSEN 2020
2020 – Året som plågades av pandemin
Kollektivavtalen för utrikestrafi ken med Rederierna i
Finland rf, gällde under hela året 2020. Avtalsperiod är
1.3.2019 – 28.2.2021.
Den allmänna löneförhöjningen 1.3.2020 var 1,65 %,
som sedan bildade den så kallade ”sjöfartens allmänna
linje”, som implementerades sedan i sjöavtalen inom
inrikestrafi ken.
Pandemin plågade många branscher 2020, särskilt
utlandstrafi kens passagerarfartyg befann sig i ett mycket
spänt läge. Detta resulterade i att många större passagerarfartyg
var upplagda halva året 2020. Utrikestrafi -
kens lastfartygssektor klarade sig bättre och i slutet av
året vara många rederiers ekonomiska situation stark
igen. Dock hade även denna sektor enskilda kortvariga
uppläggningar av fartyg under 2020.
Arctia Oy-koncernens två kollektivavtal med förbundet,
dvs. kollektivavtalet för konventionella isbrytare och
kollektivavtalet för multipurpose isbrytarna, gällde under
hela året 2020. Avtalsperioden är 1.3.2018 – 28.2.2021.
Den allmänna löneförhöjningen följdeutrikestrafi kens
uppgörelser. Arbetsgivaren började kollektivavtals shopping
mitt i avtalsperioden 2019 genom att tvångsförfl ytta
arbetstagarna från kollektivavtalet för multipurpose
isbrytarna till kollektivavtalet för konventionella isbrytare.
Denna kollektivavtalsshopping godkändes inte förbundet
och ärendet avgjordes i arbetsdomstol i slutet av 2020 till
förmån för fackföreningsmedlemmarna.
Inrikestrafi kens avtal var i kraft generellt under hela
2020, avtalsperioden är 1.3.2019 - 28.2.2021. Löneförhöjningarna
1.3.2020 var enligt den så kallade ”sjöfartens
32 SUOMEN MERENKULKU FINLANDS SJÖFART
allmänna linje” 1.3.2019 – 28.2.2021 dvs. 1,65 %. Avtal
vars avtalsperiod tog slut under 2020 var hamnsektorns
kollektivavtal som är en del av AVAINTES (ny avtalsperiod
1.4.2020 – 28.2.2022), skolfartyget Michael Sars kollektivavtal
(ny avtalsperiod 1.11.2020 – 28.2.2022) och
lotsningsbranschens kollektivavtal (ny avtalsperiod
1.2.2020 - 28.2.2022).
Med belåtenhet kan man säga att år 2020 fl aggades
fartyg till fi nsk fl agg och nybyggen är också på order för
fi nska rederi både för utrikesfart och inrikesfart.
Orderstocken för nybyggen är för närvarande exceptionellt
hög just nu. Juniorstyrmans avtalet har varit i kraft
i nästan 5 år nu. Feedbacken från medlemmar som är
varit anställda under avtalet har varit överlag positiva.
Speciellt har man sätt det som positivt att man via dessa
arbetsplatser det blivit lättare att få ihopsamlat de
obligatoriska seglingsdagarna för högre behörigheter.
Inom hamnsektorn har vi fortsatt att stärka arbetsvillkoren
genom lokala-avtal.
Två år har löpt sedan intressebevakningen för förbundets
medlemmar under statens tjänste- och arbetskollektivavtal
VES har överförts till fackföreningen Pro.
Detta efter att Pardia upplöstes som förening 31.12.2018.
Intressebevakningen i Pro är av hög standard. VES har
förlängts under 2020 för perioden 1.4.2020 – 28.2.2022.
På förbundets kansli, har det varit i arbetsförhållande,
3 heltidsanställda under hela året 2020.
Förbundets tidskrift, ”Finland Sjöfart”, publicerades i
årsberättelse 2020 årsberättelse 2020 årsberättelse 2020 årsberättelse 2020
Suo men Merenkul ku
FinlandsSjöfart 1
20
vuosikertomus årsberättelse vuosikertomus årsberättelse
20
M/S Finnswan 31.5.2020
Nauvon pohjoispuolella
M/S Finnswan 31.5.2020
på norrasidan av Nagu
jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa
Suo men Merenkul ku
FinlandsSjöfart 3
20
RIIAN SATAMAN ITÄISEN
AALLONMURTAJAN MAJAKKA
10.9.2020
FYRE N PÅ DEN ÖSTRA
VÅGBRYTAREN VID INLOPPET
TILL R IGA HAMN 10.9.2020
KUVA/BILD: JAN MÖRN
Suo men FinlandsSjöfart Merenkul ku
4
20
Hyvää Joulua! God Jul!