TYPISKA HOTBILDER 
 Fartyg i utrikesfart har normalt sett en livslängd på ca  
 30–35 år, och cyberhoten mot gamla system är ofta dåligt  
 kända. Tiotals år gamla datorer som verksamhetens  
 operativa processer förlitar sig blint på kan användas  
 dagligen på fartygen. Brunou erkänner också att man  
 tidigare fokuserat mer på s.k. yttre skydd av enheter och  
 system. 
 – Våra produkter har en mycket lång livslängd och  
 tidigare, innan sjöfartssektorn fi ck upp ögonen för cyberhot, 
  skyddades enheterna till stor del med s.k. perimeter  
 defense, som egentligen bara skyddar mot intrång utifrån.  
 Det som fi nns på insidan kan vara mycket mjukt och inte  
 cybersäkert eller robust utvecklat. Idag räcker det inte med  
 yttre skydd i och med att det fi nns USB-stickor, fjärranslutningar, 
  bärbara datorer m.m.  
 Verksamhetsmiljön på fartygen har förändrats. Det  
 lokala systemet för hantering av ballastvatten har inte uppdaterats  
 på 20 år och har ingen anslutning till internet, men  
 om en USB-sticka för med sig skadliga program antingen av  
 misstag eller avsiktligen äventyras hela lastningsoperationen  
 och fartygets produktivitet rasar. 
 Å andra sidan skulle ett intrång i t.ex. fartygets lastrumsventilationssystem  
 också kunna orsaka stor skada för  
 verksamheten. Riskerna ökar avsevärt när ett system som  
 driver en viss funktion ansluts till nätet, vilket innebär att  
 icke-auktoriserad åtkomst till servern blir teoretiskt möjlig.  
 Om en cyberbrottsling tar sig in och mixtrar t.ex. med  
 lastens temperatur kan lasten förstöras och hela logistikkedjan  
 påverkas. 
 GPS-systemets sårbarhet och manipulationskänslighet  
 lyfts också fram vid tal om cybersäkerhet. 
 En 10 euros GPS-jammer i fi ckstorlek kan orsaka stor  
 skada, då det räcker med 1 mW effekt för att ge fartyget fel  
 PRAKTISKA TIPS 
 22 SUOMEN MERENKULKU  FINLANDS SJÖFART 
 TIPS TILL BESÄTTNINGEN: 
   Använd starka lösenord, byt dem regelbundet, använd inte     
   samma lösenord på fl era olika ställen. 
   Byt standardlösenord i system och nätverksenheter när de tas   
   i bruk. 
   Uppdatera operativsystem och program när nya versioner     
   kommer ut. 
   Använd inte USB-minnen, såvida det inte krävs för att fl ytta     
   information. Om ett system behöver USB-minnen, se till att de   
   endast används för uppgiften i fråga och hålls rena. 
   Öppna inte e-postbilagor om du inte är helt säker på att de är   
   säkra. 
   Om du får ett misstänksamt e-postmeddelande från rederiets   
   kontor t.ex. om kontoöverföring, ring och fråga. 
   Använd inte OT-system eller deras nätverk till annat än deras   
   ursprungliga ändamål. 
   Posta inte bilder på kritiska system i sociala medier. 
   Lär dig identifi era kännetecknen på phishingförsök. 
   Lär dig identifi era de vanligaste attackerna mot OT-system,     
   som spoofning av GPS, och fundera på hur du kan fortsätta     
   det du gör utan att använda systemet. 
   Den första åtgärden efter en cyberskada är att förhindra     
   fortsatt skada och kartlägga skadade system. 
   Använd arbetsdatorer vid arbete på fartyget och datorer för     
   fritidsbruk för egna saker. 
   Begränsa åtkomsten till kritiska system endast till nödvändiga   
   personer. 
   Försök hålla dig så uppdaterad som möjligt om vad externa     
   systemadministratörer gör med systemen i fråga. 
   Sluta använda gemensamma inloggningsuppgifter. 
   Använd inte fartygets wifi  för att sköta bankärenden. 
   Anslut inte IoT-enheter (som en mobilstyrd kaffebryggare) till    
   fartygets wifi . 
   Anmäl alla cybersäkerhetsavvikelser till rederiet – identifi era    
   de personer i er verksamhet för vilka informationen är viktig. 
 TIPS TILL REDERIERNA: 
   Implementera cybersäkerhet som en del av  
   säkerhetsledningssystemet enligt MSC:s rekommendationer. 
   Identifi era fartygsspecifi ka cyberrisker och minimera     
   möjligheten för dem att förverkligas. 
   Anordna en utbildning i cybersäkerhet och gör övningar i     
   cybersäkerhet till en del av fartygets övningsplan. 
   Dela öppet information även om misslyckanden och  
   observerade brister för att bygga upp cybersäkerhetskulturen   
   och förlänga den till cybersäkerhetsmyndigheterna. Länk till     
   cyberövningarna vid Trafi coms Cybersäkerhetscenter:     
   https:// www.kyberturvallisuuskeskus.fi /sv/vara- 
   tjanster/ovningar 
   Åtgärda observerade brister så snart som möjligt. 
   För en logg över godkända varuleverantörer. 
 position, hastighet och kurs utan att det ens väcker larm  
 på kommandobryggan. Om man ökar jammerns effekt är  
 de funktioner som förlitar sig på GNSS i kritiska system,  
 som ECDIS, autopilot, AIS och gyrokompass, snabbt ute ur  
 spelet. 
 Enligt Brunou är konnektiviteten däremot oundviklig  
 om man vill ta del av de fördelar som digitaliseringen  
 medför.  
 – Man måste kunna fl ytta data från olika system mellan  
 systemen internt på fartyget och även ut från fartyget för  
 att kunna utvärdera dem och använda dem för att utveckla  
 verksamheten. Det kan handla t.ex. om att förbättra  
 fartygets energieffektivitet eller optimera rutter, förklarar  
  
 
				
/www.kyberturvallisuuskeskus.fi
		/www.kyberturvallisuuskeskus.fi