KÄYTÄNNÖN VINKKEJÄ 
 minen, ja niitä voi tulla standardeista ja käytettävissä  
 olevista tekniikasta. Toiseksi myös asiakkaiden toiveista  
 ja vaatimuksista sekä viimeiseksi meidän omista lähtökohdistamme  
 eli mitä me itse haluamme tuotteiltamme. 
 – Esimerkiksi ECDISin tietoturvaa on viime vuosina  
 parannettu todella paljon. Kehittäjät saavat koulutusta  
 tietoturvallisesta tavasta tehdä asioita, erilaisia yhteyksiä  
 on rajoitettu, komponentit sijaitsevat pilvessä, ja käyttöön  
 on otettu moderneja toimintatapoja. Myös kyberyhteisön  
 tuki auttaa ongelmien kartoittamisessa, ja esimerkiksi eettisten  
 tutkijoiden ja valkohattuhakkereiden osaamista  
 käytetään hyväksi tuotteiden tietoturvakyvykkyyksien  
 parantamisessa Vulnerability Disclosure Policyn (VDP)  
 kautta ja tulevaisuudessa myös esim. Bug bounty -ohjelmassa, 
  Brunou kertoo. 
 TYYPILLISIÄ UHKAKUVIA 
 Ulkomaanliikenteen aluksen tyypillinen elinkaari on noin  
 30-35 vuotta ja vanhojen järjestelmien kyberuhat ovat  
 yleensä huonosti tunnettuja. Aluksilla voi olla päivittäisessä  
 käytössä kymmenien vuosien ikäisiä tietokoneita,  
 joiden toimintaan operatiiviset prosessit nojaavat sokeasti. 
  Brunou tunnustaakin, että aiemmin laitteiden ja  
 järjestelmien suojaamisessa on keskitytty enemmän ns.  
 ulkokehäsuojaukseen. 
 – Meidän tuotteissamme on hyvin pitkät elinkaaret ja  
 aiemmin, ennen merenkulkualan heräämistä kyberuhkiin,  
 laitteiden suojaus on pitkälti ollut perimeter defense  
 -tyyppistä eli on keskitytty suojaamaan vain ulkokehää. Se  
 mikä on sitten siellä sisällä, on voinut olla hyvin pehmeää  
 eikä kyberturvalliseksi tai robustiksi kehitettyä. Nykyään  
 18 SUOMEN MERENKULKU  FINLANDS SJÖFART 
 VINKIT LAIVAVÄELLE: 
   Käytä vahvoja salasanoja, vaihda ne säännöllisesti, äläkä     
   käytä samoja salasanoja useassa eri paikassa. 
   Vaihda järjestelmien ja verkkolaitteiden oletussalasanat     
   käyttöönotettaessa. 
   Päivitä käyttöjärjestelmät ja ohjelmistot aina, kun uudet     
   versiot tulevat saataville. 
   Älä käytä muistitikkuja, mikäli se ei ole pakollista tiedon     
   siirtämiseksi. Jos järjestelmä tarvitsee muistitikkuja, pidä     
   huoli, että ne ovat osoitettuja vain kyseiseen tehtävään ja     
   pysyvät puhtaina. 
   Älä avaa sähköpostien liitetiedostoja, ellet voi olla täysin     
   varma niiden turvallisuudesta. 
   Jos saat epäilyttävän sähköpostin varustamon konttorilta     
   esim. tilisiirtoon liittyen, soita ja kysy. 
   Älä käytä OT-järjestelmiä tai niiden verkkoja muuhun kuin     
   niiden alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. 
   Älä postaa kuvia kriittisistä järjestelmistä sosiaaliseen     
   mediaan. 
   Opi tunnistamaan kalasteluyritysten tuntomerkit. 
   Opi tunnistamaan yleisimpiin OT-järjestelmiin kohdistuvat     
   hyökkäykset, kuten GPS:n spoofaaminen ja mieti, millä     
   menetelmin voisit jatkaa toimintaa ilman kyseistä   
   järjestelmää. 
   Kybervahingon jälkeen ensimmäinen toimenpide on estää     
   jatkotilanteet ja kartoittaa vahingoittuneet järjestelmät. 
   Käytä työasioissa aluksen työhön osoitettuja tietokoneita ja     
   omiin asioihin vapaa-ajan käyttöön tarkoitettuja tietokoneita. 
   Rajoita pääsy kriittisiin järjestelmiin vain välttämättömille     
   henkilöille. 
   Yritä mahdollisimman hyvin pysyä kartalla siitä, mitä     
   ulkopuoliset järjestelmien huoltajat tekevät ko. järjestelmille. 
   Lopettakaa yhteiskäyttötunnusten käyttäminen. 
   Älä käytä aluksen WiFiä pankkiasioiden hoitamiseen. 
   Älä liitä IoT-laitteita (kuten kännykällä ohjattavaa   
   kahvinkeitintä) laivan WiFiin. 
   Ilmoita kaikki kyberturvallisuuspoikkeamat varustamolle     
   – tunnistakaa liiketoiminnassanne henkilöt, joille tieto on     
   oleellista. 
 VINKIT VARUSTAMOILLE: 
   Implementoi kyberturvallisuus osaksi turvallisuusjohtamis-    
   järjestelmää MSC:n suositusten mukaisesti. 
   Tunnista aluskohtaiset kyberriskit ja minimoi niiden   
   mahdollisuus toteutua. 
   Järjestä kyberturvallisuuskoulutusta ja ota kyberturvallisuus-   
   harjoitukset osaksi aluksen harjoitussuunnitelmaa. 
   Jaa avoimesti tietoa myös epäonnistumisista ja havaituista     
   puutteista kyberturvallisuuskulttuurin rakentamiseksi     
   eteenpäin kyberturvallisuusviranomaiselle. Linkki Traficomin     
   Kyberturvallisuuskeskuksen kyberharjoituksiin: https://    
   www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/palvelumme/    
   harjoitustoiminta 
   Korjaa havaitut puutteet mahdollisimman pian. 
   Ylläpidä lokia hyväksytyistä tavarantoimittajista. 
 USB-tikkujen, etäyhteyksien, kannettavien läppäreiden  
 ym. aikana ulkokehän suojaus ei enää riitä.  
 Toimintaympäristö aluksilla on muuttunut. 20 vuoden  
 ajan päivittämättömänä pysynyt painolastiveden paikallinen  
 hallintajärjestelmä ei ole yhteydessä internetiin, mutta  
 jos USB-tikulla tuodaan haittaohjelma sitä pyörittävälle  
 koneelle joko vahingossa tai tahallaan, koko lastausoperaatio  
 vaarantuu ja täten aluksen tuottavuus lähtee  
 jyrkällä kulmakertoimella kohti pilssiä. 
 Toisaalta myös esimerkiksi aluksen lastitilojen tuuletus 
 
				
/
		/