
Det nya höjdsystemet N2000
(Baltic Sea Chart Datum 2000) tas gradvis i bruk i sjökorten och farlederna
Transport- och kommunikationsverket, Traficom har stegvis börjat övergå till höjdsystemet
N2000 i sin nautiska verksamhet. Småningom börjar detta också märkas i olika produkter
och tjänster för sjöfararna och andra båtfarare.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 51
VARFÖR GÖRS DEN HÄR ÄNDRINGEN OCH
TILL VILKEN NYTTA?
Ändringen innebär att man börjar meddela djup- och
farledsdata i höjdsystemet N2000 som mäts från jordskor-pan
i stället för de tidigare systemen som utgår ifrån
medelvattenståndet och NN-systemet. Ändringen gör
sjökorten och farlederna enhetligare och tydligare samt
tar landhöjningen i beaktande. Samtidigt ökar säkerheten,
effektiviteten och lönsamheten inom sjöfarten.
Orsaken till ändringen är förnyelsebehov som grundar
sig på både bestämmelser och den praktiska verksamheten.
JHS-rekommendation 163 för den offentliga förvaltningen
fastställer höjdsystemet N2000 som Finlands riksomfat-tande
höjdsystem. Systemet är förenligt med det europe-iska
EVRS-höjdsystemet. Sjökartläggningsmyndigheterna i
Östersjöländerna har kommit överens om att övergå till det
gemensamma höjdsystemet och att använda namnet Baltic
Sea Chart Datum 2000. I finska sjökort används förkort-ningen
BSCD (N2000) för höjdsystemet.
Ett gemensamt höjdsystem gör det lättare att använda
samma information både på ett nationellt och ett interna-tionellt
plan.
VAD ÄNDRAS OCH I VILKEN UTSTRÄCKNING?
Omfattningen av ändringen varierar beroende på sjöområ-det.
I praktiken betyder detta att sjökortens djupsiffror i
vissa fall minskar med så mycket som 60–70 cm, eftersom
man i samband med detta också beaktar landhöjningen.
Farledernas leddjupgående minskar 0–20 cm beroende på
området och farleden. Ändringen påverkar inte djup- eller
farledsdata för de inre vattenvägarna, eftersom N2000-
värdet som fastställs som höjd i förhållande till referensni-vån
i stort sett motsvarar höjden i förhållande till referens-nivån
i det nuvarande NN-höjdsystemet.
HUR SKA MAN BEAKTA ÄNDRINGEN? HUR MÄRKER
SJÖFARARE OCH BÅTFOLK ÄNDRINGEN?
De som rör sig till sjöss ska noggrannare än tidigare
kontrollera Meteorologiska institutets vattenståndsobser-vationer
i realtid och prognosen för vattenståndet vid
kuststationerna. I praktiken innebär detta att det angivna
vattenståndet i fortsättningen är högre i N2000-systemet.
Därför ökar betydelsen av uppgifterna om vattenståndet i
det nya systemet då man funderar på om fartygets djupgå-ende
är säkert.
Då man kombinerar uppgifterna om leddjupgående och
vattenstånd är resultatet samma leddjupgående som i det
nuvarande systemet. Vattendjupet i farlederna är alltså
oförändrat.
Det nya höjdsystemet kommer att synas i sjökorten från
och med 2020 och övergångsperioden beräknas ta 6–8 år.
Uppgift om vilken referensnivå som används i ett specifikt
sjökort finns till vänster i den övre marginalen. För att
underlätta övergången till det nya höjdsystemet visas också
förkortningen på det använda höjdsystemet till vänster i
den nedre marginalen. I sjökort där djupangivelserna har
angetts från medelvattenståndet (Mean Sea Level) används
förkortningen MSL, och i sjökort där djupangivelserna föl-jer
N2000-systemet används förkortningen BSCD (N2000).
I sjökortsserierna finns informationen om detta på insidan
av frampärmen.
Ändringen förutsätter att sjökartläggnings- och far-ledsdata
omvandlas och att nya sjökort publiceras. Mer
information om hur processen framskrider ges senare på
traficoms hemsida. •
F Vattendjupet ändrar inte! MSL (mean sea level)
(medelvattenstånd)