
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 37
– I praktiken ges möjligheten att yttra sig genom en
officiell kungörelse på kommunens anslagstavla och an-nonsering
i lokalpressen. Kungörelsetiden är 14 dagar,
säger Lång. Under den här tiden kan den som anser sig vara
berörd av ärendet yttra sig.
– Traficom begär yttranden direkt från kommunen,
Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM), farledshållarna
och polisen samt från fall till fall och vid behov även från
andra myndigheter och aktörer, såsom Finnpilot, säger
Lång.
I CENTRUM STÅR SJÖTRAFIKANTERNAS SÄKERHET
Enligt Trafikledsverkets chef för enheten inre vatten-vägar
Tero Sikiö är sjötrafikanternas säkerhet den
enskilt viktigaste faktorn när man fastställer hastighets-begränsningar.
Man tar även hänsyn till sikt, farledsområ-dets
bredd och siktsområdets storlek.
– Om det dessutom är nära till stranden och den är
bebyggd och eventuellt används av badare måste man ta
hänsyn till det.
Naturligtvis lägger man även vikt vid fartygets naviga-tionssäkerhet.
– Till exempel ska fartyg på inre vattenvägar som ström-mar
nedströms kunna ha en tillräcklig fart för att upprätt-hålla
fartygets manöverförmåga, säger Sikiö.
– När det gäller Laitaatsalmi har Trafikledsverket an-sökt
om att höja hastighetsbegränsningen till 15 kilometer
i timmen. Traficom har redan kungjort ärendet, och beslut
om höjning av hastighetsbegränsningen fattas under vin-tern,
säger ledande sakkunnig Lång.
– Själva hastighetsbegränsningsområdet bestäms i prin-cip
utifrån hur lång sträcka utmärkning av fartbegränsning
bör göras på. Men naturligtvis påverkar också möjligheten
att placera ut hastighetsbegränsningsskyltarna så att de är
synliga för sjötrafikanterna, säger Sikiö.
ÄNDRINGAR I SANKTIONSFÖRFARANDET
I princip leder överträdelse av hastighetsbegränsning i dag
till böter. I den nya sjötrafiklagen som träder i kraft den 1
juni 2020 kompletteras sanktionsförfarandet i och med att
man vid sidan av böter inför en avgift för sjötrafikförseel-se,
säger Lång.
– Böter blir följden när den tillåtna farten överskrids
med mer än den högst tillåtna farten, vilket räknas som ett
sjötrafikbrott, fortsätter Lång.
Om den tillåtna farten inte överskrids med mer än den
högst tillåtna farten, räknas det som en sjötrafikförseelse.
I praktiken innebär det att om hastighetsbegränsningen
är 10 km/h och fartyget har en fart på högst 20 km/h, blir
följden en avgift för sjötrafikförseelse på 120 euro.
Avgiften påförs av polisen, Gränsbevakningsväsendet
eller Tullen och den betalas till staten. •