
het ställning till fartbegränsningarna i farledsområdena.
– Det kan ha en avgörande betydelse.
– Vid fartbegränsningar bör man även kunna ta hänsyn
till yttre omständigheter. Till exempel när vattennivån i
Kallavesi tidigare under sommaren var låg och någon höjd-skillnad
knappt fanns, när det inte fanns någon strömning,
då kunde man i Leppävirta nästan hålla sig till hastighets-begränsningen
på 9 km/h. Nu när vattnet har stigit över
30 cm går det helt enkelt inte att köra medströms enligt
hastighetsbegränsningarna, säger Riikonen.
– Och givetvis bör man även kunna ta hänsyn till avdrift
orsakad av vind när man kör i ballast och litet djupgående,
lägger han till.
VTS ROLL I ÖVERVAKNINGEN AV
HASTIGHETSBEGRÄNSNINGAR
Fartygstrafikservicen, enligt lag om fartygstrafikservice,
produceras i Finland av VTS Finland, ett dotterbolag till
trafikstyrningskoncernen Traffic Management Finland
Group, som verkar under kommunikationsministeriets
ägarstyrning. Saimaa VTS övervakar efterlevnaden av fart-begränsningarna
i Saimens djupfarleder.
– Saimaa VTS uppgift är att övervaka säkerheten för
fartygstrafik i enlighet med lag om fartygstrafikservice
och beslut om inrättande, öppnar Maiju Kaski, chef för
Saimaa VTS.
– Syftet med Saimens intensifierad övervakning av
hastighetsbegränsningar - perioden var att avgöra om de
aktuella hastighetsbegränsningarna i Saimen är tids enliga.
På detta sätt kan vi förbättra säker navigering av fartyg,
förklarar Kaski.
– Datauppgifter som samlas in under uppföljningspe-rioden
kommer att tillhandahållas olika myndigheter. På
basen av detta är det sedan möjligt för myndigheterna att
vidta fortsatta åtgärder om detta anses nödvändigt.
– De insamlade datauppgifterna kan sedan nyttoan-vändas
t.ex i situationer där man överväger att höja på
hastighetsbegränsningen inom ett hastighetsbegränsning
område, förklarar Kaski. Till exempel kan man med data-uppgifterna
stödja uppfattningen att navigering i ett om-råde
inte är säkert med aktuella hastighetsbegränsningar.
36 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Hastighetsbegränsningarna tar inte hänsyn till några
variabler som fartygstyp, djupgående, ström eller väder-leksförhållanden.
– Saimaa VTS kan därför inte ta ställning till variabler,
förklarar Kaski. Det är sant att de som arbetar på VTS-centralen
är sjöfartsprofessionella, som förstår variablerna
som påverkar fartyg, och ofta ber om orsakerna till hastig-hetsöverskridningen
när de göra sina rapporter.
– En av de viktigaste uppgifterna för VTS är först och
främst att säkerställa säker navigering av fartyg, inklusive
fartygets hastighet, understryker Kaski.
– Det finns inga sådana exceptionella situationer där
VTS inte skulle ingripa i hastighetsöverskridningar, säger
Kaski otvetydigt.
HANTERING AV ÄNDRINGAR I VATTENFARLEDER I FINLAND
I Finland är det Trafikledsverket som ansvarar för de
statsägda vattendragen. Verket förbereder förslag till
farledsbeslut till den behöriga myndigheten Traficom när
det anser att säkerhetsanordningar bör uppföras eller
farleds- och säkerhetsanordningsdata fastställas. Detta
baseras tills vidare på förordningen om utmärkning av
farlederna (846/1979).
– Sjötrafiklagen kommer dock att förnyas den 1 juni
2020, då den ovan nämnda proceduren kommer att omfat-tas
av sjötrafiklagen, säger Traficoms ledande sakkunnig
Risto Lång.
I Traficoms uppdrag ingår att fatta farledsbeslut där
de antingen godkänner eller förkastar Trafikledsverkets
förslag.
– Ett farledsbeslut är dock inte samma sak som ett
förbud eller en begränsning som utfärdas med stöd av sjö-trafiklagen,
såsom en hastighetsbegränsning, säger Lång.
Farledsbesluten har alltså inget att göra med fartbegräns-ningar.
Ett förbud eller en begränsning som omfattas av sjötra-fiklagen
kan man ansöka om på Traficoms webbplats.
När ett förbud eller en begränsning övervägs måste man
enligt sjötrafiklagen höra kommunen där förbudet eller
begränsningen ska gälla. Dessutom måste berörda myndig-heter,
samhällen, ägare av vattenområde och andra parter
ges möjlighet att yttra sig.