
F Megap&C esitteli ekologisia ruosteenestomaaleja. /
Megap&C introducerade ekologiska korrosionsfärger.
tagets produkter i montern
och berättade att företaget
grundades 2002 och därmed
har relativt lång erfarenhet
av containerbranschens
snabbt föränderliga verk-samhetsmiljö.
Beskrivande är att
produktionen enligt
Stephanie Arends för
närvarande till stor del
fokuserar på hus tillver-kade
av containrar samt deras råäm-nen
och materialleveranser. Hon säger att gynnandet
av trämaterial leder till en balansgång mellan tillgänglighet
och nya bestämmelser.
– Till exempel har brandsäkerhetsbestämmelserna vid
användning av trä som inredningsmaterial i containrar
hela tiden blivit allt strängare.
Karaktäristiskt för Arrow Plywoods produkter är att
containrarnas speciella konstruktioner och delar, som vin-keljärn,
låselement, vajrar, paneler, spännskruvar eller t.ex.
hela takskivor, transporteras i just containrar till kunder
runt om i världen.
MILJÖVÄNLIG KYLTRANSPORT
Montrarna på Intermodal-mässan lyfte fram miljövänliga
lösningar i tidens anda. För containrar innebär det
förutom naturliga material även t.ex. ännu miljövänligare
rostskyddsfärger. Man strävar även efter miljövänlighet
genom att göra kylcontainrarna tätare med en jämnare
temperatur genom strukturella lösningar, vilket även ger
en övergripande kostnadseffektivitet.
På mässan lanserade den kinesiska containerjätten
CIMC:s dotterbolag TLC (Yangzhou Tonglee Reefer Con-tainer
co.ltd.) den toppteknologiska containermodellen
18 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Fresh+, vars specialegenskaper inkluderar t.ex. bevarande
av kylprodukter ofrysta i en temperatur som ligger upp till
4 grader under fryspunkten. Företagets försäljningschef
Hugh Huan berättade också om andra innovativa egenska-per
som ska ge dem konkurrensfördelar.
– I Fresh+-containern har vi lyckats minska förlusten
av kylmedel, som cirkulerar i containerns kylceller, under
frysning med hela 95 procent.
INHEMSK KVALITET SOM KONKURRENSFÖRDEL
Kina hanterar cirka en fjärdedel av den globala container-trafiken
och hela 95 procent av alla containrar tillverkas i
Kina. Som motvikt kan mässvärden Tyskland erbjuda
containermarknaden en produkt av toppkvalitet som inte
konkurrerar genom lägst pris eller enorma produktions-mängder.
BOS (Best of Steel) i tyska Emsdetten använder bara
zinkgalvaniserat stål i sina produkter och ger konstruktio-nerna
en rostfrihetsgaranti på hela tio år.
BOS tillverkar hållbara stålcontainrar för olika för-varingslösningar,
som verkstadsförråd, cykelskydd och
t.ex. garage för räddningsverk. En av favoriterna i deras
produktsortiment är ’Quick-Build-Warehouse’, som kan
resas på några timmar och som erbjuder en vädertålig
smart lösning för förvaring av t.ex. motorfordon. Christian
Nordhoff på företagets exportavdelning förklarar bolagets
verksamhetsprincip.
– Vi försöker uppfylla kundernas krav i första hand ge-nom
kvalitet. I våra stålkonstruktioner är ’Made in Germa-ny’
en konkurrensfördel, även om priset inte är det lägsta.
Intermodal-mässan anordnas varje år och begränsades
i år till en hall i mässcentrumet Hamburg Messe. I diskus-sionerna
i korridorerna gissade man att årets mässa blev
mindre än vanligt. Jag skulle tro att det säger mer om
containerbranschens åtminstone tillfälliga lågkonjunktur
än om attityden ’branschen har redan sett allt’. Det stöds
av de många nya innovationer som varje år föds kring
containrar. I framtiden kommer klimatförändringsdiskus-
H JJAPn messuosastoa. / JJAPs mässavdelning.