
Hastighetsbegränsningar
på Saimen väcker diskussion
Saimens djupfarleder i Vuoksens vattendrag bildar en unik helhet, som förutom att vara ett
traditionellt finskt sjölandskap utmärks av smala sund och ett flertal öppna kanaler. I somras
genomförde VTS Finland i samarbete med myndigheterna en intensifierad övervakning av
hastighetsbegränsningarna, vilket har utlöst en livlig debatt bland professionella sjöfarare.
Konflikten är ett faktum då fartygens manöverförmåga blir sämre när man följer
fartbegränsningarna i smala passager där marginalerna är mycket små.
ARTIKKEL: ESA KALLIO • FOTON: PIXABAY (CC0), FARTYGEN PÅ BILDERNA ÄR INTE RELATERADE TILL HASTIGHETSÖVERSKRIDNING.
– Till exempel hastighetsbegränsningen på 11 km/h (ca
5,9 kn) vid Laitaatsalmi är så låg att fartygets manöverför-måga
försämras betydligt. Om man försöker följa hastig-hetsbegränsningarna
måste man använda de riktigt stora
rodervinklarna, vilket naturligtvis försvårar manövrering-en
av fartyget och kan ändå innebära fortkörning.
– Med en fart på 7 knop är det helt annorlunda, säger
Riikonen. Strömningshastigheten i Laitaatsalmi kan vara
upp till 4 knop, säger Timo Väänänen, befälhavare på
kryssningsbåtarna M/S Ieva och M/S Elviira i Nyslott.
– För att inte nämna de andra områdena i djupfarlederna
med hastighetsbegränsningar på 9 kilometer i timmen, eller
cirka 4,9 knop. En säker navigering äventyras om fartygen
under alla omständigheter försöker hålla sig till högst till-låtna
fart, säger Riikonen.
– Och frågan är givetvis om det handlar om fart i förhål-lande
till marken eller vattnet, säger Kari Kosonen,
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 35
E nligt ett pressmeddelande från VTS Finland den 27
september 2019 hade bolagets sjötrafi kcentraler
haft en hektisk start på året: närmare 170 avvikel-ser
i sjötrafi ken registrerades i perioden januari–
juni. Av meddelandet framgår att en förklaring till antalet
avvikelserapporter är den intensifi erade övervakningen av
fortkörning på Saimen.
Även på fältet har man uppmärksammat perioden med
intensifi erad övervakning, vilket framgår av kommentarer
i sociala medier i samband i nyhetsrapportering om ämnet.
Frustrationen kring fartbegränsningarna och deras över-vakning
är märkbar.
Vid Finlands Skeppsbefälsförbunds Saimens distrikts-möte
den 30 november 2019 tog man naturligtvis också upp
frågan.
En av de regelbundna besökarna på Saimen är Mopro
Oy:s M/S Nina, vars befälhavare Jukka Riikonen är
oroad över hastighetsbegränsningarnas inverkan på farty-gets
befälhavare på Finnlines Abp, och tar i största allmän-
manövrerbarhet. A