
SUOMI ON SAARI
Suomi on täysin riippuvainen merikuljetuksista.
Suomalaisilla varustamoilla on
tilauksessa 13 uutta laivaa,
joiden ahterissa pitäisi heilua
Suomen lippu tulevaisuudessa.
Suomalaisten alusten osuus
pitää saada nousuun:
Ulkomaiset alukset ovat heikommin
varusteltuja jääolosuhteisiin ja niiden
miehistöjen palkat huomattavasti kotimaisia
alhaisemmat.
Suomen satamissa käyvistä
lastialuksista (yhteensä
35 872 käyntiä) 39,5 % on
niin sanottuja ”halpalippuja”,
muita lippuja on 60,5 %.
10 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
suomalaisia
merimiehiä
7 335
- joista
matkustaja-
aluksilla
4 779
lastialuksilla
1 929
Merenkulku on ammatti, joka mahdollistaa
työssäkäynnin kauempaakin.
Merimiehiä asuu ympäri Suomen.
Työntekijöiden lisäksi suomalainen merenkulku
työllistää lukuisia eri yrityksiä ympäri Suomen.
Koko meriklusteri työllistää Suomessa
yli 50 000 henkilöä.
Viking Line – M/S Viking Glory
(valmistuu 2020)
Wasaline – uusi laiva saapuu
Vaasan ja Uumajan välille 2021
Bore – 3 uutta alusta
Finnlines – 3 uutta laivaa
Neste on tilannut Koreasta 2
tankkeria.
Näiden lisäksi raakaöljytankkeri
M/t Mastera käy vanhaksi ja
tarvitsisi korvaajaa.
39,5 %
60,5 %