
inom allt från minicontrainrar till höghus
sjötransporten av containrar
Verkställande direktör Eva Zhang presenterade före- A
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 17
–Minicontainrar, dvs. 8 och 10 fot långa
kubformade containrar, har vuxit i
popularitet. De har mindre spillutrym-me,
de är mer praktiska att hantera och
de kan skräddarsys för alla möjliga ändamål även i trängre
utrymmen, berättar Esmé Zijlmans från den operativa
avdelningen på det danska bolaget M/S Containers.
Minicontainrar levereras normalt sett i längden 6–13 fot.
De används allmänt sett t.ex. som olika lagerutrymmen
eller byggarbetsplatsenheter. De är utrustade med likadana
containerstöd och fästpunkter som sina mer kända 20 och
40 fot långa storebröder, vilket gör att de till stor del kan
hanteras med standardutrustning i hamnar eller fraktter-minaler.
Skillnaden mot de ordinarie sjöcontainrarna är
den lättare konstruktionen, som möjliggör lättare hante-ring.
– Dessa minicontainrar kan också förpackas inuti större
containrar för sjötransport, påpekar Zijlmans.
Minicontainern är ingen ny uppfinning, men då för-varings-
och lagringsutrymmenas kapacitet begränsas
kan mindre enheter även ge kostnadsbesparingar. I stora
städer, som i Hamburg, ser man minicontainrar lite här och
var i gatubilden – lika väl på en renoveringsbyggplats mitt i
centrum som intill större containrar nära hamnområdena.
M/S Containers huvudkontor ligger i danska Risskov,
nära Aarhus. De är en stor aktör inom branschen. De har
även verksamhet i containerbranschens hjärta i holländska
Ridderkerk. Företaget tillverkar nya containrar och åter-vinner
begagnade containrar för den enorma marknaden.
De satsar även starkt på containrar för särskilda ändamål,
som för byggnads- och bostadsanvändning och för den
krävande offshore-industrin.
– Tillverkningen av nya containrar äger rum i Kina, men
vi levererar även många containrar till USA och Kanada.
Våra kunder är världsledande containertransportörer som
Maersk och CMA. Vi levererar färre offshore-containrar,
men de är produkter som har en starkare konstruktion och
som har specificerats utifrån beställarens särskilda krav,
säger Esmé Zijlmans.
CONTAINRAR KAN ANVÄNDAS TILL MYCKET
Finland tillhör inte de stora aktörerna inom container-branschen
och inga finska företag syntes heller på mässan.
Vi tänker ofta på containrar som cirka 6 eller 12 meter lång
transportutrustning. En klart växande trend bland
containerleverantörer har dock redan länge varit att
använda containrar till helt andra ändamål än sjötranspor-ter.
Baserat på eller vid sidan om containrar uppfinns det
allt fler fantastiska innovationer, och anledningarna till det
är flera. Den överhettade containermarknaden håller på att
återgå till en mer sansad nivå och vid sidan om kontinuer-
lig tillväxt utgör specialisering och kvalitet som ersätter
mängd konkurrensfördelar. Å andra sidan medför mer av-ancerade
tekniker inom modifierbara isolerings- och inred-ningsmaterial
i containrar, som t.ex. utjämning av contai-nerns
inomhustemperatur i alla förhållanden, nya aktörer
på marknaden. Förutom att containrar är förhållandevis
enkla att hantera och transportera kan de också användas
som vädertålig åretruntbostad, garage, cykelskydd eller
skyddade enheter för generatorer och kraftverk.
Man kommer oundvikligen att tänka på att framför
allt kraven som det ständigt växande miljötrycket sätter
borde ge finska företag ett fotfäste inom nya innovationer
och produktutveckling. Förhoppningsvis vågar inhemska
företag vara med redan nästa år, då Intermodel Europe
2020-mässan anordnas i Rotterdam i oktober.
Även om årets Intermodal-mässa inte lyste med sin
storlek är Kina alltid starkt med i bilden, även i Europa.
Kinas stålproduktion är ju i en klass för sig mätt i global
volym. Det verkar som om även europeiska containerföre-tag
i allt högre grad har flyttat sin produktion och även sin
produktutveckling till den växande marknaden i Kina. Å
andra sidan har kinesiska företag ett motsvarande starkt
grepp om marknadsandelarna i Europa, om man talar om
produkternas slutanvändare.
CONTAINERNS BYGGNADSDELAR
TRANSPORTERAS I CONTAINRAR
Ett bra exempel på ett sömlöst samarbete mellan kine-siska
och europeiska aktörer är bolaget Arrow Container
Plywood&Parts corp., som är norra Kinas största produ-cent
av inredningslösningar i trä för containrar. Stephanie
Arends hjälpte till att marknadsföra bolaget på mässan
och berättade att bolaget inte själv tillverkar containrar,
utan att de producerar material, reservdelar och specialut-rustning
i stor skala för containrar och därmed för
slutanvändarna.
– I Kina tillverkar vi högklassiga inrednings- och speci-allösningarna
av kinesiska specialträslag för containrar. Vi
använder t.ex. bambu, som bara växer naturligt i Fjärran
Östern och anlitar noga utvalda och certifierade produ-center.
Arrow använder material som inte går att få i bulk,
beskriver Arends.
Enligt henne finns 40 procent av bolagets kunder i Kina
och 60 procent i övriga världen, så deras produkter går
i hög grad på export. Företagets produktutveckling och
produktion har koncentrerats till staden Linyi, som ligger
cirka 500 km nordväst om Shanghai. Dessutom har de ett
hamnkontor i den stora hamnen QingDao cirka 100 km
nordost om Linyi. Bolagets produkter lämpar sig väl för an-vändning
av container vid bostadsbyggande, vilket ständigt
ökar i popularitet.