
Intermodal 2019 – messut Hampurissa
esittelivät ratkaisuja minikontista kerrostaloihin
Uudet innovaatiot haastavat
konttien merikuljetuksen
–Minikontit eli pituudeltaan 8’ ja
10’ jalkaiset kuutionmalliset
kontit ovat kasvattaneet
suosiotaan. Niissä on vähem-män
hukkatilaa, ne ovat kätevämpiä käsitellä ja
voidaan räätälöidä mitä moninaisimpiin käyttö-tarkoituksiin
myös ahtaammissa tiloissa, kertoo
Esmé Zijlmans tanskalaisen M/S Containers - yh-tiön
operatiiviselta osastolta.
Minikontteja toimitetaan tyypillisesti 6’ – 13’
jalan pituisina. Niiden yleisiä käyttötarkoituksia
ovat esimerkiksi erilaiset varastotilat tai
työmaayksiköt. Ne on varustettu samanlaisin
konttikengin ja kiinnityspistein kuin tunnetum-mat
20´ ja 40’ – jalkaiset isoveljensä, joten
käsittely satamissa tai rahtiterminaaleissa hoituu
pitkälti standardikalustolla. Erona varsinaisiin
merikontteihin on kevyempi rakenne, joka
mahdollistaa helpomman käsiteltävyyden.
– Nämä minikontit ovat myös pakattavissa
isomman kontin sisään merikuljetuksen ajaksi,
Zijlmans huomauttaa.
Minikontti ei ole uusi keksintö, mutta säilytys-
ja varastointitilojen kapasiteetin käydessä
rajalliseksi, pienemmät yksiköt voivat tuoda
myös kustannussäästöjä. Isoissa kaupungeissa,
kuten Hampurissa, minikontteja näkee katuku-vassa
siellä täällä, yhtä lailla keskustan sanee-raustyömailla
kuin satama-alueiden liepeillä
suurempien konttien kylkiäisinä.
Tanskan Risskovissa, Aarhusin liepeillä
pääkonttoriaan pitävä M/S Containers on suuri
toimija alallaan. Sillä on toimipiste myös
konttibisneksen ytimessä Alankomaiden Ridder-kerkissä.
Yritys tuottaa niin uusia kuin kierrättää
käytettyjä kontteja alan valtaville markkinoille.
Vahva painotus on myös konttien toimittamisella
erityistarkoituksiin, kuten rakennus- ja asunto-käyttöön
sekä vaativaan offshore – teollisuuteen.
– Uusien konttien tuotantomme tapahtuu
Kiinassa, mutta toimitamme paljon kontteja
myös USA:n ja Kanadaan. Asiakkainamme on
maailman johtavia konttikuljettajia kuten
Maersk ja CMA. Offshore – kontteja toimitetaan
vähemmän, mutta ne ovatkin rakenteiltaan
vaativampia, tilaajan erityistarkoituksiin
spesifioituja tuotteita, Esmé Zijlmans sanoo.
Konttien monen-kirjavassa
maail-massa
vain
taivas on rajana
uusille innovaati-oille.
Intermodal
Europe 2019
– messuilla
Hampurin
messukeskuksessa
nähtiin huip-puunsa
viritetty-jä
tuotteita,
joista monellakin
oli kuljetusalus-tan
sijaan täysin
toisenlaisia
ulottuvuuksia.
Konttien kehitys-työ
ei enää
välttämättä
tähtää suuryksiköihin,
vaan
voidaan puhua
’pienuuden
ekonomiasta’.
TEKSTI JA KUVAT:
MIKKO LAITINEN
12 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
KONTISTA ON MONEKSI
Suomi ei kuulu konttialan suuriin toimijoihin,
eikä suomalaisyrityksiä messuilla näkynytkään.
Meillä kontti mielletään helposti n. 6 tai 12
metriä pitkäksi kuljetusvälineeksi. Yksi selvästi
kasvava trendi konttitoimittajien piirissä on
kuitenkin jo pidempään ollut konttien hyödyntä-misessä
aivan muihin tarkoituksiin kuin merikul-jetuksiin.