
Nopeusrajoitukset
puhuttavat Saimaalla
Vuoksen vesistöön kuuluva Saimaan syväväyläalue on uniikki kokonaisuus, jolle tyypillistä on
perinteisen suomalaisen järvimaiseman ohella kapeat salmet ja lukuisat avokanavat. Kuluvan
vuoden kesällä VTS Finland on yhteistyössä viranomaisten kanssa toimeenpannut syväväylä-alueella
nopeusrajoituksien tehoseurantajakson, mikä on herättänyt vilkasta keskustelua
ammattimerenkulkijoiden keskuudessa. Konflikti on valmis, kun alusten ohjailukyky heikkenee
nopeusrajoituksia seuratessa kapeikoissa, joissa marginaalit ovat erittäin pieniä.
TEKSTI: ESA KALLIO • KUVAT: PIXABAY (CC0), KUVIEN ALUKSET EIVÄT LIITY YLINOPEUKSIIN.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 31
27.9.2019 annetun mediatiedotteen
mukaan VTS Finlandin
meriliikennekeskuksissa oli vilkas alkuvuosi, ja aluslii-kenteeseen
liittyviä poikkeamia kirjattiin tammi – kesä-kuussa
lähes 170. Tiedotteesta käy ilmi, että eräs poikkea-maraporttien
määrää selittävä tekijä on Saimaalla
aloitettu ylinopeuksien tehoseuranta.
Tehoseurantajaksoon ollaan kiinnitetty huomiota myös
kentällä, mikä ilmenee uutisoinnin yhteydessä sosiaalisis-sa
medioissa annetuissa kommenteissa asiaan liittyen.
Turhautumista nopeusrajoituksien ja niiden valvonnan
suhteen on havaittavissa.
Suomen Laivanpäällystöliiton Saimaan piirikokoukses-sa
30.11.2019 asia oli myös luonnollisesti esillä.
Saimaalla vakiintuneisiin vierailijoihin lukeutuvan
Mopro Oy:n Ninan päällikkö Jukka Riikonen on
huolissaan nopeusrajoitusten vaikutuksesta aluksen
ohjailtavuuteen.
– Esimerkiksi Laitaasalmen 11 km/h (n. 5,9 kn) nopeus-rajoitus
on niin pieni, että aluksen ohjailukyky heikkenee
merkittävän paljon. Jos yrittää seurata nopeusrajoituksia,
täytyy käyttää todella isoja ruorikulmia, mikä tietysti
hankaloittaa aluksen hallintaa, ja saattaa olla, että
ylinopeutta tulee silti.
– 7 solmun vauhdilla tilanne on jo aivan eri, Riikonen
avaa. Laitaatsalmessa virtaus voi olla jopa 4 solmua,
Savonlinnan ristelijöiden M/S Ievan ja M/S Elviiran
päällikkö Timo Väänänen lisää.
A