
G BOS-Made in Germany. G Esmé Zijlmans esittelee minikontteja.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 15
– Kontteihin tehdään Kiinassa korkealuokkaisia
sisustus- ja eristysratkaisuja kiinalaisista erikoispuula-jeista.
Käytetään esimerkiksi bambua, joka kasvaa
luonnossa vain Kaukoidässä. Tuottajat ovat tarkkaan
valikoituja ja sertifioituja. Arrow käyttää materiaaleja,
joita ei saa markkinoilta bulk-tavarana, Arends kuvailee.
Hänen mukaansa yhtiön asiakkaista 40 % on Kiinassa ja
60 % muualla maailmassa, joten kyse on pitkälti vientituot-teista.
Yrityksen tuotekehitys ja tuotanto on keskitetty
Linyi – nimiseen kaupunkiin n. 500 km Shanghaista
luoteeseen. Lisäksi sillä on satamatoimisto suuressa
QingDaon satamassa n. 100 km Linyis:ta koilliseen. Yhtiön
tuotteet soveltuvat hyvin muun muassa kaiken aikaa
suosiotaan kasvattavaan konttien hyödyntämiseen
asuntorakentamisessa.
Messuosastolla yrityksen tuotteita esitellyt pääjohtaja
Eva Zhang kertoi, että yritys on perustettu vuonna 2002,
joten sillä on jo suhteellisen pitkä kokemus konttialan
nopeasti muuttuvasta toimintaympäristöstä.
Kuvaavaa on se, että Stephanie Arendsin mukaan
suurin fokus tuotannossa on tällä hetkellä konteista
valmistetuissa taloissa sekä niiden aihioissa ja materiaali-toimituksissa.
Hänen mukaansa puumateriaalien suosimi-nen
johtaa tasapainoiluun toisaalta saatavuuden, ja
samalla myös uusien säädösten kanssa.
– Puun käytössä konttien sisustusmateriaalina esimer-kiksi
paloturvallisuuteen liittyvät säännöt ovat kaiken
aikaa tiukentuneet.
Arrow Plywood:n tuotteille on leimallista, että konttien
erinäiset rakenteet ja osat, kuten kulmaraudat, lukkoele-mentit,
vaijerit, paneelit, kiristysruuvit tai vaikkapa
kokonaiset kattolevyt kuljetetaan nimenomaan konteissa
asiakkaille ympäri maailman.
EKOLOGISTA KYLMÄKULJETUSTA
Intermodal – messujen osastoilla korostuivat ekologiset
ratkaisut ajan hengen mukaisesti. Konttien osalta tämä
tarkoittaa luonnonmukaisten materiaalien ohella esimer-kiksi
aiempaa ympäristöystävällisempiä ruosteensuoja-maaleja.
Ekologisuutta tavoitellaan silläkin, että kylmä-konteista
tehdään tiiviimpiä ja rakenteellisin ratkaisuin
tasalämpöisempiä, mikä tuo myös kokonaisvaltaista
kustannustehokkuutta.
Kiinalaisen konttijätti CIMC:n omistama TLC (Yan-gzhou
Tonglee Reefer Container co.ltd.) lanseerasi
messuilla huipputeknologisen Fresh+ konttimalliston,
jonka erityisominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi kylmä-tuotteen
pitäminen pakastumattomana jopa 4 astetta
jäätymispistettä alemmassa lämpötilassa. Yrityksen
myyntipäällikkö Hugh Huan kertoi myös muista innovatii-visista
ominaisuuksista, joilla tavoitellaan kilpailuetua.
– Kontin jäähdytyskennostossa kiertävän kylmäaineen
hävikkiä pakastuksen aikana on saatu Fresh+ kontissa
vähennettyä jopa 95%.
MYYNTIVALTTINA KOTIMAINEN LAATU
Kiina hallinnoi noin neljäsosaa maailmanlaajuisesta
konttiliikenteestä, ja konttien valmistuksesta peräti 95%
on kiinalaisissa käsissä. Sen vastapainoksi messuja
isännöineellä Saksalla on tarjota konttimarkkinoille
huippulaadukas tuote, jonka myyntivaltteina eivät ole
halvin hinta tai valtavan suuret tuotantomäärät.
Saksan Emsdettenissä toimiva BOS (Best of Steel)
käyttää tuotteissaan vain sinkillä galvanoitua terästä
luvaten rakenteille jopa 10 vuoden ruostumattomuusta-kuun.
BOS valmistaa lujia teräskontteja erilaisiin säilytysrat-kaisuihin,
kuten työkaluvarastoja, pyöräsuojia ja esimer-kiksi
autotalleja pelastuslaitoksille. Heidän tuotevalikoi-mansa
suosikkeja on muutamassa tunnissa pystytettävä
’Quick-Build-Warehouse’, joka tarjoaa säänkestävän
järkiratkaisun vaikkapa moottoriajoneuvojen säilytyk-seen.
Christian Nordhoff yrityksen vientiosastolta valottaa
yhtiön toimintaperiaatteita.
– Pyrimme vastaamaan asiakkaan vaatimuksiin
ensisijaisesti laadulla. Meidän teräsrakenteissamme ’Made
in Germany’ on myyntivaltti, vaikkei hinta olekaan halvin.
Jokavuotiset konttialan Intermodal-messut oli tänä
vuonna rajoitettu Hamburg Messe – keskuksen yhteen
halliin. Käytäväkeskusteluissa arveltiin messujen jääneen
tänä vuonna tavallista pienemmiksi. Uskoisin sen kerto-van
enemmän konttibisneksen ainakin hetkellisestä
laskusuhdanteesta, eikä niinkään ’kaikki on alalla jo
nähty’ - asenteesta. Tätä arviota tukevat ne lukuisat uudet
innovaatiot, joita joka vuosi konttien ympärille rakentuu.
Tulevaisuudessa ilmastonmuutoskeskustelu samalla lisää
varmasti painetta supistaa tavarantuotantoa ja sitä kautta
kuljetusmääriä ekologisista lähtökohdista.
Kokonaan toinen kysymys esitettiin messujen oheen
järjestetyn seminaarin paneelikeskustelussa, jossa
haluttiin kuulijoiden arvioivan, mikä rooli 10 vuoden
päästä inhimillisellä tekijällä alan kehityksessä vielä on. •