66 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Merenkulun koulutus toteutettiin vuosien aikana
käytännössä aiemmin mainitun, ns. Matarón mallin
alustyyppiin perustuvilla purjelaivoilla. Tähän laivamal-liin
pohjautuvia erityyppisiä täystakiloituja aluksia
rakennettiin vielä 1800-luvullakin, ja museossa on
useitakin Matarón laivaa esittäviä pienoismalleja. Voi
kuvitella koulutuspurjehdusten olleen pitkiä ja vaivalloi-sia,
aluksi hyvinkin vaatimattomissa oloissa majoittuen.
Mutta vähitellen kova uurastus palkittiin, ja merikaptee-nin
ammatti oli hyvin haluttu ja arvostettu. Pitkin rannik-koa
sijoittuneet lukuisat koulut kävivät keskenään kovaa
kilpailua opiskelijoista. Vastavalmistuneen kapteenin
tuntoja kuvaa osuvasti ilomielinen puinen purjealuksen
keulakuva riemuitsevasta vastavalmistuneesta todistus
kädessään.
KATALONIAN KAUPPA ESPANJAN IMPERIUMIN TUKIJALKA
Vaikka entisajan kauppalaivat olivat aina jossain määrin
myös sotalaivoja, näyttely korostaa Espanjan saavutuksia
nimenomaan maailmankaupan kehittäjänä - ei pelkästään
purjehdusmerenkulun aikaansaaman tavaranvaihdon,
vaan myös sen myötä syntyneiden kansainvälisten
kauppasopimusten ja -liittojen seurauksena. Erään
museon seinältä löytyvän dokumentin mukaan 1600-luvul-la
Espanjan valtameren takaisten Amerikan puolella
sijainneiden alueiden kauppa oli vain Sevillan ja Cadizin
satamien yksinoikeus aina vuoteen 1778 saakka. Silloin
Amerikan yhdysvallat oli vastikään perustettu, ja vapaa-kauppasopimus
laajensi kaupankäynnin oikeuksia.
1800-luvun puoleenväliin mennessä olikin syntynyt
lukuisia järjestäytyneitä kauppakomppanioita, jotka olivat
erikoistuneet yksilöityjen alueiden tai tuotteiden erillis-kauppaan.
Yksi Katalonian alueen menestyksekkäimmistä
kauppayhtiöistä oli jo vuonna 1755 paikallisen porvariston
perustama Royal Trade Company of Barcelona. Se laski
perustan hedelmälliselle kaupankäynnille, josta on
puhuttu Katalonian – Amerikan välisen kaupan kulta-aikana,
ja on espanjalaisittain tunnettu nimellä Carrera de
América.
ORJAKALEEREISTA KONEVOIMAAN
Ajallisessa jatkumossa Barcelonan merimuseossa
kuvataan seikkaperäisesti ja havainnollisesti purjelaivo-jen
valtakauden verraten hidasta, mutta vääjäämätöntä
seilausta kohti iltahämärää höyrykoneen
ilmaannuttua 1800-luvun alkupuolella
mullistavana keksintönä kauppa-laivojen
voimanlähteeksi.
Ensimmäiset höyrylaivat oli
varustettu myös purjein,
mutta museon kokoelmis-sa
on vaikuttavan
kokoisia varhaisajan
höyrykoneita jo miehen-korkuisine
mäntineen
osoittamassa uuden
voimanlähteen potkurin
kautta tuottaman
työntövoiman ylivertai-suutta.
Alkuaikoina
merimoottoreiden kokoon-
G Täystakiloidun Matarón laivan malli.
G Dinghy, entisajan puinen apuvene.
E Espanjalaislapset
kuulemassa merihistoriaa.