FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 55
Däremot händer det ofta att man hittar en bra kandidat
bland däckspersonalen och på så sätt redan känner till
honom. Då är han en mer riskfri rekrytering för rederiet.
Man kan också be lärarna på sjömansskolor om rekommen-dationer
när man söker en juniorstyrman.
GENOM ATT UNDERTECKNA ARBETSAVTALET
GODKÄNNER MAN VILLKOREN
Baserat på feedback från personer som seglar som just
juniorstyrmän får man absolut inte ta bort juniorstyr-mansplatserna.
Om arbetstagaren själv väljer att vara
optimist visar han sig vara mycket motiverad genom att
skriva under arbetsavtalet för juniorstyrmän. Rederierna
bör vara schyssta mot värdefulla arbetstagare, oavsett
avtalstyp.
Med tanke på den negativa feedbacken mot juniorstyr-mansavtalet
är det däremot solklart att systemet inte är
perfekt. Ett avtal är alltid en affär mellan parterna där
avtalsparterna måste göra kompromisser.
Det är viktigt att understryka det faktum att inkomstni-vån
för många studerande och nyutexaminerade styrmän
helt enkelt kan vara för låg för att försörja familjen och
täcka bostadslånet.
Då kan de hamna hos en tråkig mellanhand, där det ur
deras synvinkel inte finns några bra möjligheter att avan-cera
till ett arbete som motsvarar deras utbildningsnivå i
handelsflottan under finsk flagg. Utan någon som helst er-farenhet
är det extremt svårt att få tag i EU-styrmansjobb,
speciellt fasta, även om de fortfarande finns i flera rederier.
Enligt principen om fortlöpande förhandling är junior-styrmansavtalet
ett förhandlingsprojekt som man försöker
rätta till så bra som möjligt så att det uppfyller behoven hos
de medlemmar som parterna representerar, dvs. däcksbe-fälet
och de finska rederierna. Juniorstyrmanssystemet
hänger på att man når ett samförstånd, och därför kan inte
någon av avtalsparterna kräva vad som helst av den andra.
Om det inte känns som någon bra idé att bli juniorstyr-man
kan ingen tvinga en att bli det. Man kan hitta en väg
till högre behörighetsbrev även på andra håll, men junior-styrmansavtalet
har trots sina svagheter visat sig vara ett
fungerande sätt att komma igång med styrmanskarriären.
Stort tack till alla som lämnat kommentarer till artikeln.
Det var mycket fint att få fördjupa sig i sakkunniga och
konstruktiva kommentarer såväl för som emot frågan. •
H Mopros Nina i Saima kanal. En motiverad arbetstagare är en mycket värdefull tillgång
för rederiet med tanke på framtiden.