G Godby Shippingin Mimer ja välimerentöijäys Yhdysvaltalaisilla Neitsytsaarilla. Useat
suomalaiset varustamot panostavat henkilökuntansa urakehitykseen ja hyvinvointiin.
melkein joka törnillä, kun itsellä laiva on pysynyt suurim-maksi
osaksi samana. Siihen taas syynä on ollut monta
kertaa, että toinen on saanut paremman paikan muualta
ennen kuin on aloittanut työt, vaikka aluksi olikin luvan-nut
tulla töihin.
Toki on ollut myös sellaisia, että on käynyt yhden törnin
eikä ole tarvinnut sitten toista kertaa, tähänkin erinäisiä
syitä. Tästä johtuen sekä hyvä että huono puoli on ollut,
että törnit ovat välillä venyneet tavallista pidemmiksi.
Toisaalta päivät kertyneet nopeammin, kun on tehnyt
pitkiä törnejä.
TOINEN YLIPERÄMIESTÄ VIKARIEERAVA JUNIORIPERÄMIES:
Junioriperämiessopimuksella oli sitä suunniteltaessa
kaunis ajatus lisätä suomalaisen kansipäällystön määrää
laivoilla ja turvata suomalaisen kansipäällystön tulevai-suus.
Suomalaisen kansipäällystön määrä on kuitenkin
vähentynyt junioriperämiessopimuksesta huolimatta ja
EU:n ulkopuolisen kansipäällystön käyttö on taas puoles-taan
lisääntynyt suomalaisilla kauppa-aluksilla.
Itse olen työskennellyt kadettiperämiessopimuksella
noin kaksi vuotta. Tuntemani kadettiperämiehet ovat
olleet yleisesti tyytyväisiä palkkaansa ja ilmapiiriin
suomalaisilla kauppalaivoilla.
Vain motivoituneimmat ja nöyrimmät opiskelijat
46 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
lähtevät työskentelemään kadettiperämiessopimuksella
koulun jälkeen, koska heillä on vielä uskoa merenkulku-alan
tulevaisuuteen.
Määräaikainen kadettiperämiessopimus antaa työnteki-jälle
vapauden vaihtaa varustamoa helposti ja se ei sido
sinua mihinkään. Ja taas puolestaan, jos sinusta ei pidetä
laivalla, et saa enää uutta työsopimusta kyseisestä
varustamosta.
Eli tämä johtaa huonoimmassa tapauksessa siihen, että
pitää olla aina perehdyttämässä uutta työntekijää määrä-aikaisen
sopimuksen päätyttyä. Tämä aiheuttaa niin
laivan henkilökunnalle, että varustamon henkilöstöpäälli-kölle
harmaita hiuksia. Tästä syystä johtuen EU:n ulko-puolelta
tuleva perämies on huomattavasti helpompi
vaihtoehto varustamoille.
Minulle kadettiperämiessopimus oli ponnahduslauta
urani jatkolle ja etenemiselle. Toivon, että nykyisillä
opiskelijoilla on vielä uskoa suomalaiseen merenkulkuun
ja sen mahdollisuuksiin.
MERIKOULUSTA LENTÄJÄN URALLE LÄHTENYT:
Junioriperämies oli mun mielestä hyvä ja selkeä tavoite
saada suomalaisia perämiehiä töihin suoraan koulun
jälkeen, mikä helpottaisi myöhemmin perämiespaikkojen
saantia. Toteutuksena uudistus jäi kuitenkin hyvin