FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 51
Inte konstigt alltså att styrmanskadettavtalet fick
mycket negativ uppmärksamhet i början. Drar man
förhastade slutsatser verkar det som om man
skulle ta tillbaka tidigare ”ägda” platser till sämre
villkor med det nya styrmanskadettsystemet.
I verkligheten var dock tanken med styrmanska-dettplatser
att ge framför allt oerfarna styrmän deras
första jobb utan krav på tidigare befälserfarenhet.
Syftet var att skapa fler välbehövliga arbetsplatser
åt studerande och nyutexaminerade och på så sätt
göra det lättare att skaffa högre behörighetsbrev
under finsk flagg.
DAMAGE CONTROLL AV
BLANDBESÄTTNINGSAVTALET
Från början gjorde man det möjligt för finska
lastfartyg i utrikesfart att ta in icke-EU-sjömän med
2009 års ramavtal vid namn ”Tryggande av tillgång-en
på yrkeskunnig fartygspersonal på finländska
lastfartyg”, dvs. det så kallade blandbesättningsavta-let.
Då blev alla tre arbetstagarförbund inom den
finska sjöfarten tvungna att avstå från 1–2 egna
vakanser, som under bestämda förutsättningar
skulle frigöras från EU-arbetare enligt principen om
naturlig avgång.
Understyrmannen var den i däcksbefälet i utri-kesfart
som hamnade under giljotinen, då överstyr-mannen
och befälet blev kvar. Å andra sidan måste
befälet på ett finskt fartyg ändå vara medborgare i
ett EU-land eller EES-land enligt sjölagen (674/1994),
dvs. han skulle inte kunna ersättas med en icke-EU-medborgare
annars heller. Överstyrmannens position
tryggas genom 2018 års förtydligande protokoll till
ramavtalet.
Blandbesättningsavtalet uppstod till följd av lagen
om förbättrande av konkurrenskraften för fartyg
som används i sjöfart (1277/2007) och regeringens
proposition till Riksdagen med förslag till lag om
förbättrande av konkurrenskraften för fartyg som
används för sjötransport och till lagar om ändring
av vissa lagar som har samband med den (115/2007),
som föregick lagen. Syftet med avtalet var att trygga
arbetsplatser för finska sjöfarare genom att knyta
blandbesättning till en ökning av tonnaget.
Hur det finska tonnaget och antalet arbetsplatser
har utvecklats i verkligheten framgår tydligast av
Traficoms årsstatistik för handelsflottan, som finns
på Traficoms webbsida.
Juniorstyrmanssystemet är en följd av blandbe-sättningsavtalet
och en slags ”damage control” av
Avtalets innehåll
i ett nötskal
Det ursprungliga kadettstyrmansavtalet uppdaterades 19.8.2018.
Samtidigt ändrades kadettstyrman till juniorstyrman för att rätta till
det missvisande namnet. För att den nuvarande juniorstyrmansavtals-helheten
ska vara lättare att förstå bör man lyfta fram några för
arbetstagaren viktiga saker.
• En juniorstyrman kan endast användas i vakanser i en
blandbesättning på fartyg där avtal om blandbesättning tecknats
mellan FSBF och RIF.
• Arbetstagaren ska ha minst behörighetsbrev för vaktstyrman.
• Arbets- och lönevillkoren fastställs i enlighet med avtalet Terms and
Conditions for Non-EU Seafarers serving under Finnish flag, såvida
inget annat överenskommit i avtalet om anställningsvillkor för
juniorstyrmän.
• Juniorstyrmännens törnar följer i princip samma alternering som ett
finskt däcksbefäls.
• Anställningen är tidsbestämd. Det har inte definierats om
arbetsavtalet kan innehålla flera törnar.
• 103 timmars övertid ingår i månadslönen. Allt arbete som utförs
på lördagar och helger är övertid. Den regelbundna arbetsdagen är
8 timmar, dvs. 40 timmar i veckan.
• Övertidsersättningen är 1,25 gånger den kalkylmässiga timlönen av
grundlönen för en icke-EU-styrman.
• Utbetalning ingår i lönen. Ersättningar ackumuleras inte.
• Finsk lagstiftning tillämpas på juniorstyrmannen, om inget annat
överenskommits i frågan i Terms and Conditions for Non-EU
Seafarers eller i avtalet om anställningsvillkor för juniorstyrmän.
• Löner (brutto) från 1.3.2018: Andra styrman 3258 e/mån och
tredje styrman 3112 e/mån.
Dessutom har det avtalats att då en juniorstyrman varit anställd hos
samma arbetsgivare i 180 dagar ska arbetsgivaren hålla ett karriär-samtal
med arbetstagaren och anvisa en karriärstig som leder till en
EU-vakans. Om arbetstagaren även därefter fortsätter som juniorstyr-man
hos samma arbetstagare eller i samma koncern ska arbetsgivaren
betala 5 % erfarenhetstillägg till juniorstyrmannen.
TERMS AND CONDITIONS FOR NON-EU SEAFARERS:
https://www.seacommand.fi/media/Non_EU-agreement_2017.pdf
FSBF-RIF:S AVTAL OM ANSTÄLLNINGSVILLKOR FÖR
JUNIORSTYRMÄN:
https://www.seacommand.fi/media/SLPLSV_Junioriperamies_tyo-suhteen_
ehdot_19 .6.2018_signed.pdf
” Juniorstyrmanssystemet
är ett problematiskt fall, även om
målen med det i grund och botten
är uppriktiga.”
/Non_EU-agreement_2017.pdf
/SLPLSV_Junioriperamies_tyo-suhteen_