Nopein tieto meistä netissä www.seacommand.fi
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 3
PÄ ÄKIRJOITUS • L EDARE
En ojämn väg samt folk
i två våningar
Å rets kollektivavtalsförhandlingar var
återigen mycket svåra, särskilt för
utrikesfartens del. Förhandlingarna slutför-des
på riksförlikningsmannen kontor,
eftersom arbetsgivarnas krav ännu en gång
var grovt orimliga. Arbetsgivarna krävde att
NON EU-arbetstagares andel skall ökas drastiskt på
finskflaggade lastfartyg. De slängde ut att 75% skulle
vara målsättningen för användningen av NON EU-arbetstagare.
Kravet var helt orimligt och i längden skulle det ha
kört ner sjöfartskunnande på många olika sjöfartsseg-ment,
inte bara ombord på de finskt flaggade fartygen. I
slutändan skulle hela sjöfartens utbildningsystem varit
hotat. Detta krav, bara att öka vinstmålsättningen för
många redan finansiellt välmående rederier. Det sociala
ansvaret i detta hänseende är lika med noll och man för-söker
inte ens indikera att det skulle ha någon betydelse.
Den verkliga kompetensen hos de NON EU-anställda
filippinska befälet har varit på tapeten många gånger i
olika forum. Europeiska sjöfartsmyndigheten EMSA har
hotat att förbjuda filippinskt befäl att arbete ombord på
fartyg som har EU-flagg, om nivån på filippinsk sjöfarts-utbildning
inte förbättras avsevärt. Enligt EMSA uppfyl-ler
utbildningssystemet inte för närvarande STCW:s
krav.
Det sätt på vilket de finländska rederierna reagerar
på denna situation, åtminstone på individnivå, är att
det inte finns något problem. Om ett fartygs interna
kontrollsystem avslöjar brister eller arbetsmisstag i
NON EU sjömannens arbetskompetens, har arbetsgivare
snabbt sopat ärendet under mattan, man har t.o.m. ett
flertal gånger i olika rederier bett fartygen att skriva
om avvikelserapporterna för att man inte velat doku-mentera
en NON EU sjömans kompetensbrist. Så har vi
ett system med befäl i två våningar var man behandlar
personers kompetens olika beroende om man är EU el-ler
NON EU? Är detta modellen redarna verkligen vill ha
var man uttryckligen inte säkerställer en kompetent och
funktionell besättning i sin helhet? Skandal! Jag hop-pas
verkligen att arbetsgivare genast slutar med denna
farliga utveckling.
I Finland har man just hållit riksdagsval och landet
regeringen har blivit utnämnd. Grattis till alla! Goda
beslut hoppas så att den finska sjöfarten kommer att må
bra i varje segment.•
Jag önskar er alla en fin sommar!
VERKSAMHETSLEDARE JOHAN RAMSLAND
Kuoppainen tie ja kahden
kerroksen väkeä
Tämän vuoden työehtosopimusneuvotte-luista
tulivat toistamiseen hyvin hankalat
erityisesti ulkomaanliikenteen työehtosopi-musten
kannalta. Valtakunnansovittelijan
toimistolla neuvottelut vedettiin loppuun
saakka, koska työantajien vaatimukset olivat
taas jälleen todella kohtuuttomat. Työnantajat vaativat,
että NON EU-työvoimaa lisättäisiin rajusti Suomen
lipun alla oleviin rahtialuksiin. He väläyttelivät, että
75% olisi tavoite määrä NON EU-työntekijöitä.
Vaatimus oli täysin kohtuuton, ja olisi pitkällä
tähtäyksellä ajanut alas merenkulun osaamista monelta
merenkulun osasegmentiltä, ei siis vaan Suomen lipun
alla olevilta aluksilta, vaan olisi heikentänyt merenku-lun
osaamista Suomessa ja koko koulutusjärjestelmä
olisi ollut uhattuna. Tämä vaatimus vain siksi, jotta
voitaisiin nostaa monen jo hyvin pärjäävän varustamon
voittotavoitetta vielä korkeammalle. Yhteiskunnallises-ta
vastuusta ei siis tietoakaan tai, että se olisi ollut edes
teennäisesti tärkeää.
NON EU-työvoiman todellinen osaaminen on ollut
tapetilla monta kertaa erilaisilla foorumeilla. Euroopan
merenkulkuviranomainen EMSA on uhannut kieltää
filippiiniläisten laivanpäällystön työskentelyn EU-mai-den
lipun alla seilaavilla laivoilla, jos ei filippiiniläinen
merenkulun koulutusjärjestelmä taso parane merkittä-västi.
EMSA:n mukaan koulutusjärjestelmä ei täytä tällä
hetkellä STCW:n vaatimuksia.
Suomalaisten varustamoiden tapa reagoida tähän
tilanteeseen ainakin yksilötasolla on se, ettei mitään
ongelmaa ole. Jos jonkun aluksen sisäinen valvontajär-jestelmä
tuo esille NON EU-merimiehen työn osaamisen
puutteita tai virheitä, niin useat työnantajat ovat
painaneet asian pikaisesti villaisella ja poikkeamara-porttejakin
on pyydetty muotoilemaan uusiksi, jotta
NON EU-työntekijään ei kohdistettaisi kritiikkiä. Onko
meillä siis käytössä järjestelmä, jossa on kahden
kerroksen väkeä kun ongelmia ja puutteita otetaan
esille? Sitenkö varmistetaan aluksen osaava ja toimiva
miehistö kokonaisuudessaan? Pöyristyttävää! Toivon
työantajien lopettavan pikaisesti tämän vaarallisen
kehityskulun.
Suomessa on juuri pidetty eduskuntavaalit ja
hallituskin on valittu. Onnea kaikille valituille! Toivo-taan
hyviä päätöksiä, jotka saavat Suomen merenkulun
voimaan hyvin jokaisella segmentillä. •
Toivon teille kaikille hyvää kesää!
TOIMINNANJOHTAJA JOHAN RAMSLAND
JULKAISIJA – UTGIVARE: Suomen Laivanpäällystöliitto – Finlands Skeppsbefälsförbund TOIMITUKSEN OSOITE – REDAKTIONENSADRESS: Hietalahdenranta 15 A 3, 00180
Helsinki – Sandvikskajen 15 A 3, 00180 Helsingfors, (09) 6122 440 PÄÄTOIMITTAJA – CHEFREDAKTÖR: Johan Ramsland, johan.ramsland@seacommand.fi, 040 667 2227
TOIMITUSNEUVOSTO – REDAKTIONSRÅDET: Kristian Heiskanen, Markku Kettunen, Dan Stenbäck, Kari Kosonen, Johan Ramsland, Heidi Tauriainen, Kai Terimaa,
Pipsa Mörn KÄÄNNÖKSET – ÖVERSÄTTNINGAR: LBS Scandinavia Oy AINEISTOT – MATERIAL / OSOITTEENMUUTOKSET – ADRESSFÖRÄNDRINGAR:
Mirjam Tuisku (09) 6122 440 TILAUKSET – PRENUMERATIONER: Marjo
Peurala (09) 6122 440 TILAUSHINNAT – PRENUMERATIONSPRISER: 12 kk/mån:
35 e 6 kk/mån: 20 e Irtonumero– Lösnummer: 11 e ULKOMAILLE – UTLANDET 12 kk/mån: 42 e 6 kk/mån: 26
e ILMOITUS-MYYNTI – ANNONSFÖRSÄLJNING – ADVERTISEMENT:
Marjo Peurala ILMOITUSHINNAT (MUSTAVALKOISET) – ANNONSPRISERNA (SVARTVITA) – ADVERTISEMENTS RATES (BLACK & WHITE) AUKEAMA – UPPSLAG – SPREAD 1.950e
TAKAKANSI – BAKPÄRM – BACK COVER 1.260 e 1/1 SIVU – SIDA – PAGE 1.200 e 1/2: 690 e 1/4: 350 e AIKAKAUSLEHTIEN LIITON JÄSEN, AMMATTILEHTIRYHMÄ –
MEDLEM I
TIDSKRIFTERNAS FÖRBUND – FACKTIDSKRIFTSGRUPPEN, PAINOS – UPPLAGA 3 000 TAITTO – LAYOUT: Tarja Lehtinen KIRJAPAINO – TRYCKERI: Painotalo Plus Digital
/www.seacommand.fi
link