ihmisiä. Laivalla muodostuu ns. toinen perhe niin iloneen
kuin murheineen.
Huonoiksi puoliksi voi todeta tapauksia, joissa konflik-tejä
osastoilla on syntynyt esim.huonon työilmapiirin
vuoksi. Näitä asioita pohtii pitkän aikaa ja itsekin voi
huonosti jollain tavoin, jos tietää, että on joku, joka voi
pahoin laivalla.
Stressinsietokykyä sairaanhoitajalta täytyy löytyä ,
samoin kuin joustoa. Päivästä ei koskaan tiedä, millaisek-si
se muodostuu. Taukoja ei voi välttämättä pitää ja oma
nukkuminenkin täytyy välillä tauottaa riippuen sairausta-pauksista.
Jos sattuu pääsemään maissa käymään, niin Maarit käy
kävelyllä tai pyöräilemässa mielellään tai sitten voi
rentoutua hyvän kirjan ääressä.
Kotona parasta rentoutumista ja vastapainoa työlle on
koiran kanssa lenkkeily. Golf ja laskettelu ovat mieluisa
harrastuksia, mutta suurimman osan vapaa-ajasta vie
Maaritin poikien jääkiekko harrastus. Pojat ovat edenneet
jääkiekossa pitkälle ja kisamatkalle lähdetään milloin
mihinkin. Maaritin poika soitti juuri, että kolme pistettä
tuli kotiin. Tämä saa Maaritin hyvälle mielelle ja hän
jatkaa paperitöiden tekemistä. •
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 7
Maarit on valmistunut 1992 psykiatriseksi sairaanhoi-tajaksi,
jonka jälkeen hän erikoistui mm. päihdehuoltoon
ja ensihoitoon.
Ennen laivapestiä Maarit työkenteli maissa monilla
eri sairaanhoidon erikoistumisalueilla mm.ensihoidossa
ja psykiatrisella puolella.
Kun aviomies työskenteli laivalla, sai hän Maaritin
pikku hiljaa kiinnostumaan laivatyöstä. Eräs kaunis
päivä Maarit sitten kysyi sairaanhoitajan työtä laivalta ja
samalla matkalla ollaan edelleen.
Ennen kuin laivatyöt vielä alkoivat ehti Maarit
erikoistua AMK- sairaanhoitajaksi ja suoritaa ensihoidon
erikoistumisopinnot. Töiden ohella laivalla hän on
tehnyt Pro Gradu-tutkielman Matkustajien ensihoito
Itämeren matkustaja-autolautoilla – rekisteritietojen
analyysi. Gradun myötä Maarit valmistui terveystiedei-den
maisteriksi. Tällä hetkellä suunnitelmisssa ovat
lääketieteiden opinnot tai väittely terveystieteiden
tohtoriksi.
Viime yön Maarit sai nukkua rauhassa, mutta välillä
tulee yöhälytyksiä mm.haavojen ompelua.
Erittäin vakavissa tapauksissa, joissa on jo elämästä
kysymys turvaudutaan helikopterin apuun tai Tukhol-man
puolella voidaan potilas jättää myös saaristolauttoi-hin.
Erikoiskuljetustapauksia on noin 1-3 kpl/vuosi.
Helikopteri tilataan kapteenin käskystä Meripelastuk-sen
kautta. Kun helikopteri on tilattu, Maarit voi
konsultoida Finnhems:n lääkärin kanssa tapauksesta.
Maaritin laaja ammattitaito ja ensiapuryhmän apu
varmistavat, että yleensä sairaustapaukset voidaan
hoitaa jo hyvin pitkälle laivalla ja potilas tarvittaessa
jätetään satamassa sairaalaan.
Ensiapuryhmä mm. auttaa sairaanhoitajaa tarkkaile-maan
potilasta, jos Maarit on esimerkiksi puhelimessa
lääkärin kanssa, hakee tavaroita jne. Oman haasteensa
voi tuoda myös huono keli. Keinuvassa aluksessa jo
yksinkertaiset asiat tuottavat hankaluutta ja monta kättä
sekä rautaista yhteistyötä vaaditaan, jotta hommat
saadaan hoidettua.
Useita öitä on tullut valvottua potilaiden vieressä,
Maarit kertoo tai sitten lasten kanssa. Maarit on
huolissaan hurjasti nousseista lasten suojelutapauksista.
Aiemmin saattoi olla yksi tapaus kymmentä vuotta
kohden, nykyisin niitä voi tulla jo useita vuodessa.
Lapsiin liittyvät asiat koskettavat aina todella paljon.
Ensiapuryhmän kanssa harjoitellaan kaksi kertaa
kuukaudessa ja tänään ovat harjoitukset edessä.
Ensiapuryhmä käy läpi eri sairauskohtauksia. Muita
aiheita ovat mm. elvytys, murtumat, niska – selkävam-mat,
myrkytykset, väkivalta, hypoternia jne.
Maaritilta kysyttäessä työn hyviä puolia, vastaus
tulee kuin apteekin hyllyltä. Työkaverit ja halu auttaa
H Koiran kanssa lenkkeily on hyvää vastapainoa työlle.
” Ensiapuharjoitusten
suunnittelu ja pito sekä omat
harjoitukset vievät oman osansa
myös päivästä.”