London Calling!
Finlands Skeppsbefälsförbund deltog på STTK:s studieresa till London 11.11.-13.11.2018.
På resan bekantade vi oss bl.a. med Storbritanniens fackförbundens organisationer och
anskaffningen av nya medlemmar. På resan deltog flera fackförbund från STTK och vi
flög från Helsingfors-Vanda flygfältet till Heathrows flygfält och därifrån tog vi
tunnelbanan till vårt hotell. TEXT OCH BILDER: PIPSA MÖRN
40 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
På söndagen
bekantade vi
oss lite med
Londons
sevärdheter och på
måndagen och tisdagen
besökte vi fackförbunden.
Vi började fackförbunds-besöken
på TUC (Trades Union
Congress), där våra värdar Ali Torabi,
Carl Roper, Clare Coatman, Janet Williamson och
ja Anthony Hayes berättade om TUC:s verksam-het.
Ali Torabi berättade om Brexit och hur det
kommer att påverka arbetsplatserna samt om
dess kommande inverkningar på den fria rörlighe-ten
av arbete och tjänster. Brexit kommer sanno-likt
att medföra betydande verkningar, och dessa
kan inte underskattas på något delområde. Där-efter
berättade Carl Roper om medlemsantalet
och om att medlemsantalet har sjunkit under de
senaste tio åren, men att medlemsantalet nu har
varit stabilt. Speciellt svårt har det varit att locka
med ungdomar till fackföreningsverksamheten
och allt fl era av ungdomarna är inte medlemmar i
något fackförbund.
Clare Coatman berättade om de åtgärder
som TUC hade vidtagit för att locka till sig fl era
ungdomar som medlemmar i fackförbundet.
Speciellt karriärtjänsterna var efterfrågade bland
ungdomarna och TUC håller på att utveckla en
mobilapplikation (app) via vilken det är möjligt
att planera sin egen karriär och utveckla den med
individuellt uppsatta mål. Det skulle bli möjligt
att med appen vara i kontakt med andra i samma
situation samt få hjälp av en mentor och utveckla
sin karriär. Även juridiska tjänster kunde vara
möjliga att erbjuda i någon omfattning via appen.
Appen förväntas bli klar för produktion år 2019.
Clare Coatman berättade även om skillnaderna
med att misslyckas snabbt och långsamt. Fail
fast/fail slow-modellerna bygger enligt henne på
att då nya produkter och tjänster utvecklas, att
det är bättre att prova snabbt och lätt och miss-lyckas
snabbt, än att planera och förbereda långa
tider en ny produkt och därefter misslyckas,