RAIMO KURKI:
Hyvä merimiestaito G 1. JOHDANTO
1.1 Hyvän merimiestaidon vaatimusta
koskevat merilain säännökset
Aluksen päällikön keskeisistä velvollisuuksista
kauppamerenkulussa on säädetty merilain
(674/1994) 6 luvussa. Päällikön velvollisuutena
on 6 luvun 9 §:n 1 momentin mukaan huolehtia
siitä, että alusta kuljetetaan ja käsitellään hyvän
merimiestaidon mukaisesti. Kysymys on yhdestä
aluksen päällikköön kohdistuvista keskeisimmis-tä
vaatimuksista.
Päällikön velvollisuutena on merilain 6 luvun
3 §:n mukaan myös huolehtia aluksen merikelpoi-suudesta.
Aluksen merikelpoisuudella tarkoite-taan
sitä, että alus on matkaan ja vuodenaikaan
nähden merikelpoinen siten, että se on teknisesti
kunnossa, asianmukaisesti miehitetty ja varus-teltu,
ja että sen lastitilat ja muut tilat ovat
kunnossa.
Hyvän merimiestaidon laiminlyönnistä ja
aluksen merikelpoisuuden huolehtimisen
laiminlyönnistä seuraavista rangaistuksista on
säädetty merilain 20 luvussa.
Hyvän merimiestaidon laiminlyönti on
säädetty rangaistavaksi 20 luvun 2 §:ssä. Jos
aluksen päällikkö laiminlyö muutoin kuin luvun
1 §:ssä (tällä tarkoitetaan 20 luvun 1 §:n 5
momentin säännöstä) tarkoitetulla tavalla,
taikka aluksen konepäällikkö, perämies, kone-mestari
tai muu, joka aluksessa suorittaa
meriturvallisuuden kannalta olennaisesti
merkityksellistä tehtävää, laiminlyö, mitä hyvänä
merimiehenä on hänen velvollisuutenaan
merionnettomuuden estämiseksi, on hänet
tuomittava, jollei teosta muualla säädetä
ankarampaa rangaistusta, sakkoon tai vankeu-teen
enintään yhdeksi vuodeksi.
Luvun 1 §:ssä on säädetty päällikölle, laivan-isännälle
ja muulle henkilölle tuomittavasta
rangaistuksesta aluksen merikelpoisuudesta
huolehtimisen laiminlyönnistä. Pykälän 1
momentin mukaan päällikkö on tuomittava
sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi
vuodeksi, jos hän on, hädän pakottamatta,
lähtenyt merelle aluksella, jonka rungossa,
koneistossa tai varusteissa on ollut sellaisia
16 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
puutteita tai joka on ollut niin huonosti miehitet-ty
taikka niin raskaasti tai niin sopimattomasti
lastattu tai niin sopimattomassa painolastissa,
että hänen olisi pitänyt huomata matkan tuotta-van
aluksessa oleville ilmeistä hengenvaaraa. Jos
teosta aiheutuu todellista vahinkoa, päällikkö
voidaan saman pykälän 6 momentin mukaan
tuomita enintään kahdeksi vuodeksi vankeuteen.
Jos päällikkö laiminlyö aluksen merikelpoisuu-desta,
miehityksestä tai varusteista huolehtimi-sen
ennen matkaa, mutta tästä voisi olla alukses-sa
oleville ilmeistä hengenvaaraa, on hänet
tuomittava 3 momentin mukaan sakkoon tai
vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. Jos
vastaavasta toimenpiteestä tai laiminlyönnistä
on sen sijaan aiheutunut todellista vahinkoa,
voidaan päällikkö tuomita enintään yhdeksi
vuodeksi vankeuteen.
Pykälän 5 momentin mukaan rangaistavaksi
on säädetty päällikön laiminlyönti noudattaa,
mitä lain 6 luvun 9 §:n mukaan hänelle kuuluu,
siis laiminlyönti huolehtia siitä, että alusta
kuljetetaan ja käsitellään hyvän merimiestaidon
mukaisesti. Rangaistus on sakkoa. Rangaistus-säännös
tarkoittaa sitä tilannetta, että merikel-poisuutta
koskevia teknisiä määräyksiä on
rikottu, mutta aluksen merikelvottomuutta ei
voida osoittaa.
Toinen kohta, jossa 20 luvussa on mainittu
hyvän merimiestaidon noudattamisvelvollisuus,
on luvun 8 §:n 2 momentti. Jos päällikkö jättää
vaarassa olevan aluksen noudattamatta, mitä 6
luvun 12 §:ssä (merihätää koskevat toimenpiteet)
säädetään tai mitä muutoin hyvänä merimiehenä
on hänen velvollisuutenaan, hänet on tuomittava
sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi
vuodeksi.
Lisäksi merilain 20 luvussa on eräitä muita
rangaistussäännöksiä, kuten esimerkiksi 5 §
(meriselitysrikko- mukset), 6 § (laiminlyönnit
yhteentörmäyksessä), 7 § (luottamusaseman
väärinkäyttö merenkulussa) ja 8 § (aluksen
hylkääminen). Näihin säännöksiin en puutu
enempää tässä yhteydessä.
Hyvän merimiestaidon käsitettä ei ole
Raimo Kurki on
oikeustieteen
lisensiaatti ja
varatuomari. Hän on
eläkkeellä liikenne- ja
viestintäministeriön
merenkulkuneuvok-sen
virasta. Hän toimi
ministeriön
merenkulkuyksikön
päällikkönä yli
17 vuoden ajan.
Artikkeli perustuu Kurjen lisensiaatintutkimukseen ”Hyvän merimiestaidon
laiminlyönti”, joka hyväksyttiin Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä
tiedekunnassa vuonna 2014.