ASIANTUNTIJAN ROOLISSA
Vertaismentorointia
yli organisaatiorajojen
Mentorointi sujuu myös kollegoiden kesken. Vertainen voi löytyä myös oman organisaation ulkopuolelta.
20 Pro terveys
MARJA HIETAMÄKI
TtT, henkilöstön
kehittämispäällikkö
Kuopion yliopistollinen
sairaala
MARJA-ANNELI HYNYNEN
TtM, SH, lehtori
Savonia-ammattikorkeakoulu,
Terveysala
SATU HUOVINEN
TtM, SH,
Apulaisosastonhoitaja
(kehittämistehtävät)
Kuopion yliopistollinen sairaala
IRMA MIKKONEN
KT, sivutoiminen tuntiopettaja
Savonia- ammattikorkeakoulu,
Terveysala
Mentorointia käytetään henkilöstön
osaamisen kehittämisen menetelmänä
työuran eri vaiheissa. Monissa
asiantuntija-ammateissa vastaavaa
työtä tekeviä kollegoita ei kuitenkaan
löydy omasta organisaatiosta. Kuopion
yliopistollinen sairaala, Savonia-ammattikorkeakoulu
ja Kuopion kaupunki
ratkaisivat tämän haasteen kehittämällä
yhdessä vertaismentoroinnin toimintamallin.
Hallinnolliset rajat ylittävää
yhteistoimintaa tukemaan organisaatiot
solmivat mentoroinnin kumppanuussopimuksen.
Mentorointi on edelleen hankalasti
määriteltävä käsite. Se on kehittämis
ja ohjausmuoto, jossa on paljon
samankaltaisia ominaispiirteitä kuin
esimerkiksi perehdyttämisessä, työnohjauksessa
ja coachingissa. Se määritellään
usein perehdyttämisen ja mentoroinnin
välisen eron kautta. Kuvioon
1 on koottu työelämäohjaajia, joissa on
samoja elementtejä kuin mentoroinnin
lähikäsitteissä.
Ero käsitteiden välillä on siinä,
että perehdyttäminen on lyhytkestoista
toimintaa, jossa keskitytään uuden
työntekijän opastamiseen. Perehdyttämisen
tarkoituksena on antaa työntekijälle
valmiudet työskennellä työtehtävissään
oikealla ja turvallisella
tavalla. Mentorointia pidetään tärkeänä
ohjausmenetelmänä uralla etenemisen,
ammatillisen kasvun ja asiantuntijuuden
kehittymisen kannalta (Aderinan,
Smith-Glasgow, Bhattacharya 2013), ja
SHUTTERSTOCK
TYÖELÄMÄOHJAAJIA (mukaellen Kupias & Salo 2014)
Coach
KUVIO 1.
Opastaa ryhmää omalla asiantuntemusalueellaan
saavuttamaan koulutuksen tavoitteet
Ohjaa ja opastaa uutta työtä omaksuvaa
henkilöä pääsemään alkuun uudessa
työympäristössään ja/tai tehtävässään
Roolit ja tehtävät sijoittuvat
“VÄLIMAASTOON”
Mentori
Työelämäohjaajia
Asiantuntija
kouluttaja
Opiskelijoiden neuvomista ja opastamista
opiskeluun ja opintojen etenemisen seuraamista,
vertaistukea ja opiskeluun motivointia
Auttaa ohjattavaa tunnistamaan ja
saavuttamaan omia tavoitteitaan
Auttaa ohjattavia tutkimaan omaa työtään,
työroolejaan ja kehittämishaasteitaan
Tukee ryhmän työskentelyä kohti tavoiteeita
ottamatta kantaa itse sisältöön
KONKREETTISTEN
TIETOJEN JA
TAITOJEN
VÄLITTÄMINEN
OHJATTAVALLE
OHJETTAVAN
AJATUSTEN JA
OSAAMISEN
ESIIN
NOSTAMINEN
Perehdyttäjä
Tuutori
Työnohjaaja
Fasilitaattori