Navajot osaavat
tuotteistaa kulttuuriaan
Utahin ja Arizonan alueelle levittyvä Monument Valleyn heimopuisto on suosittu
matkailukohde. Navajot ovat osanneet hyödyntää muun muassa elokuvateollisuuden
luomaa kuvaa myyttisestä rajaseudusta ja omasta aidosta alkuperäiskulttuuristaan.
Turkulainen Anne Laine valmistui
uskonnon ja filosofian
opettajaksi vuonna 2018.
Hänen uskontotieteen piiriin
kuuluneen loppututkielmansa
aiheena oli navajo-kansan kulttuuriperinteiden
tuotteistaminen Monument
Valleyssa.
- Alun perin kaavailin tekeväni gradututkielman
useasta eri luonnonkohteesta
ja niiden hyödyntämisestä kulttuurintuotteistamisessa,
mutta aika pian
huomasin, että aihetta pitää rajata.
Laine teki yhteensä kolme erillistä
matkaa Monument Valleyhin. Pohjalla
oli kandidaatin työ siitä, miten Suomen
Intiaaniyhdistys tuo esiin Pohjois-Amerikan
alkuperäiskansoja Kajo-julkaisussaan.
- Lopulta yliopistonlehtori Tiina
Mahlamäki sanoi keskustelussa, että
tuossahan olisi sinulle erinomainen graduaihe.
Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoja
ei ole tutkittu kovin paljon Suomessa,
varsinkaan Turun yliopistossa.
- Halusin myös heti alkuvaiheesta
liittää tutkimuksen tekemisen omiin
kokemuksiin. En halunnut tutkia esimerkiksi
pelkästään julkaisuja, vaikka
gradutyössäkin oli mukana esitemateriaalia.
Sopeutumisen mestareita
Laine luonnehtii, että Yhdysvaltain lounaisalue
on ilmapiiriltään avoin ja ystävällinen.
- Turistit osataan ottaa avoimesti
vastaan, ja samalla navajot pystyvät
hyödyntämään matkailijavirtaa taloudellisesti.
Voisi sanoa, että heillä on ainekset
ja potentiaalia pärjäämiseen ja
kulttuuriseen kukoistukseen.
- He ovat ymmärtäneet, että menneisyyteen
ei voi palata, vaan täytyy elää
tässä päivässä omaa kulttuuriaan unohtamatta.
Samalla taustalla on käsitys,
että oma kulttuuri ei ole kiveen hakattu
ja ikuisesti muuttumaton, vaan myös
kulttuuria päivitetään omilla ehdoilla.
- Esimerkkinä tästä ovat vaikka käsityöt.
Jossain vaiheessa omien perinteiden
mukaiset käden taidot hiipuivat,
kun kauppa-asemien perustaminen
1900-luvun alussa vähensi käsintehdyn
keramiikan ja punontatöiden tarvetta.
Turismin lisäännyttyä 1900-luvun
puolivälin jälkeen käsityöperinteitä alettiin
elvyttää, koska navajot huomasivat
niiden kiinnostavan turisteja.
- Toisaalta kulttuuriperinteiden elvyttäminen
liittyy myös oman kulttuurin
säilyttämispyrkimyksiin. Omasta kulttuurista
nostetaan esiin erityispiirteitä,
jotka erottavat ne muista kulttuureista.
Käsityöt ovat siitä erityinen esimerkki
navajojen kohdalla, että esimerkiksi
punontatöihin liittyy tietynlaisen tekniikan
lisäksi uskomuksia, joita välitetään
tuleville sukupolville juuri käsityöperinteen
avulla.
Käsitteiden ulottuvuudet
Yksi keskeinen Laineen tutkimukseen
liittyvä käsitepari on aineellisuus ja aineettomuus.
- Ensin ajattelin, että käsitteet ovat
toistensa vastakohtia. Termit ovat kuitenkin
hankalia, eivätkä ne lopulta sulje
toisiaan pois. Uskomukset ovat aineettomia,
mutta niistäkin tehdään tuotteita
kiertoajeluiden muodossa tai museoiden
kokoelmissa. Aineelliset tuotteet
ovat vahvasti sidoksissa aineettomiin,
ja toisinpäin.
Myytit liittyvät usein johonkin pyhänä
pidettyyn paikkaan. Niin ikään
Monument Valleyn kivimuodostelmat
sisältävät paljon uskomuksia ja myyttejä,
ja osa paikoista on erityisen pyhiä
navajoille.
- Olennaista on se, miten navajot
itse tuotteistavat omaa kulttuuriaan.
Toisaalta voi miettiä sitä, kuinka paljon
kansaan on vaikutettu ulkopuolelta, tahallisesti
tai tahattomasti.
Anne Laine viittaa elokuvateollisuuteen,
jonka kautta navajoiden maat
muodostavat keskeisen osan ja miljöön
rajaseutumystiikasta.
- Haluan ajatella, että navajot ovat
itse aktiivisia ja omaa kohtaloaan muovaava
kansa, ja että he pääosin pystyvät
ohjaamaan muun muassa oman
kulttuuriperintönsä tuotteistamista. He
ovat saaneet tuloja elokuvien myötä, ja
pystyvät hyödyntämään myyttistä maisemaa
turistien kautta.
TEKSTI JA KUVAT: EEVA VÄNSKÄ
Myös maisema on yksi tuotteistamisen kohteista.
Anne Laine toteaa, että puiston ajoreitin
teiden huono kunnon täytyy olla tiedostettu
valinta, ja liittyä autenttisuuden ajatukseen.
36 | SAM MAGAZINE 1/20