koska niiden voidaan ajatella olevan vain
nuorille. Vuosikymmenien aikana olen
tavannut nuorisohostelleissa useasti
eläkeläisiäkin, jotka muiden tavoin saavat
hyvän kohtelun.
Minibudjetilla askeettisesti
Jos haluaa reissata minibudjetilla askeettisesti
ja nähdä lähinnä kaupunkeja,
halvin tapa on lähteä matkaan ennen
puolta yötä, nukkua yö bussissa ja saapua
aamulla seuraavaan kaupunkiin.
Esimerkiksi 800 kilometrin yömatka San
Franciscosta San Diegoon kestää noin 8
tuntia. Matka New Yorkista Detroittiin
on hiukan alle 1 000 kilometriä ja kestää
kymmenisen tuntia.
Selkänojaa kallistamalla bussissa
on hyvä nukkua. Jos tilaa on reilummin,
otan käyttööni kaksi istuinta. Käyn
S-kirjaimen muotoiselle mutkalle pitkäkseni
ja pehmustettu kädensija toimii
mainiona tyynynä. Jos vastapäisellä puolella
on tyhjiä istuimia, oikaisen jalkani
käytävän yli vastapäiselle istuimella ja
silloin voin nukkua suorana kuin hotellissa
konsanaan.
Olen yrittänyt nukkua myös perimmäisellä
penkillä, jos neljä vierekkäistä
istuinta on tyhjänä. Takapenkkirivissä
voi nukkua suorana kuin sängyssä, mutta
en pidä sitä parhaana lepopaikkana.
Syynä ovat moottorin ääni, lämpö ja
lähellä olevan vessan toistuva käyttö,
joka häiritsee unta.
Omakohtaisesti tällä tavalla reissaten
pisin matkani kesti kuusi viikkoa.
Matkustin silloin Tyynenmeren rannalta
Atlantin rannalle ja takaisin. Yhden
suunnan pituus oli yli 6000 kilometriä,
matkan päivähinnaksi tuli noin 10
dollaria.
Ajankulutus bussissa
Uusissa Greyhound-busseissa on nykyään
internet-yhteys, jota varsinkin
nuorempi väki saattaa käyttää hyväkseen
matkalla. Olen laatinut prioriteettikaavan,
joka ei kuitenkaan ole kiveen
kaiverrettu. Kaavani on seuraava tärkeysjärjestyksessä:
vierellä istuvan matkustajan
kanssa keskustelua, maisemien
ihailua, hyvän kirjan lukemista ja kirjoittamista.
Aina on kuitenkin mentävä
tilanteen ja tunteiden mukaisesti.
Kun aloittaa keskustelun vierellä istuvan
kanssa, yleensä syntyy pitkäkin
ja henkisesti ravitseva ajatusten vaihto.
Voisin sanoa että, olen kokenut elämäni
parhaita keskustelutuokioita linja-automatkoilla.
Jos naapuri ei ole keskustelutuulella,
käännyn mainitsemieni vaihtoehtojen
puoleen tai jos olen väsynyt,
vaivun autuaaseen uneen.
Pysähdystaukoja
Pysähdyksiä kahviloineen on sopivasti
matkan varrella ja useissa niissä on
muutaman minuutin kävelymatkan
päässä joku pikaruokaravintola. Samalla
saa voimistelua jalkojen oikaisemiseksi.
Tauko voi kestää 15 minuuttua tai jopa
tunninkin. Kuljettaja ilmoittaa aina tauon
pituuden ja pitää isällisesti silmällä,
ettei kukaan jää kyydistä.
Turvallisuus
Greyhoundin linja-autoilla matkustettuani
hyvin paljon 40 vuoden aikana,
turvallisuus ei ole kertaakaan joutunut
kyseenalaiseksi. Kuljettajat ovat läpäisseet
kaikki ajoturvallisuusvaatimukset.
Mielestäni bussimatkailu tarjoaa mitä
antoisempia kokemuksia budjettimatkailijoille
turvalliseen tapaan.
Muutoksia Greyhound
matkustamisessa
Viimeisen 20 vuoden aikana halpalentoyhtiöt
ja lisääntyvä henkilöautomatkustaminen
ovat aiheuttanut haasteita
Greyhound-yhtiölle. Tämä bussimatkailun
kuningas on kehittänyt ja hankkinut
uusia budjettimatkailun muotoja.
BoltBus-nimeä kantava on yksi niistä.
Bolt-bussilla matkustaminen perustuu
siihen, että paikat ovat aina täynnä.
Bolt on keskittynyt tekemään matkoja
suurten kaupunkien välillä ilman taukopysähdyksiä.
Hinnat ovat ylipäänsä
hyvin edullisia riippuen siitä, milloin ne
hankitaan netin kautta. Mitä aikaisemmin
voi varata matkan, sitä edullisempi
se yleensä on.
Bolt-busseilla matkustaminen on
kuitenkin pientä ja kohderajoitettua verrattuna
klassiseen Greyhound-bussimatkailuun.
Se toimii lähinnä samoilla
periaatteilla kuin punainen Onnibussi
Suomessa.
Greyhound kehityshistoriaa
Bussimatkailun synty Yhdysvalloissa
sitoutuu läheisesti ruotsalaiseen siirtolaiseen.
Carl Eric Wickman muutti
18-vuotiaana maalaistalon poikana Limbäckin
seudulta Yhdysvaltoihin vuonna
1905. Hän asettui Minnesodan osavaltion
Hibbingin kaivosalueelle.
Epäonnistuen muussa työssään hän
aloitti kuljettamaan kaivosmiehiä seitsemänpaikkaisella
henkilöautollaan
Yhdysvaltojen ja Kanadan useimmista
kaupungeista on hyvät bussiyhteydet New
Yorkiin. Bussiasema on sopivasti lähellä
Times Squarea Manhattanilla.
työpaikalle ja takaisin. Tämä tapahtui
vuonna 1914, jolloin Wickmanin taksa oli
17 senttiä per matkustaja. Kahta vuotta
myöhemmin Wickman avioitui ruotsin-
amerikkalaisen Olga Rodin kanssa ja
heille syntyi kaksi poikaa ja yksi tytär.
Perheen kasvaessa Wickman laajensi
toimintaansa hankkien yhä tilavampia
autoja ja ostaen liikekumppaniensa
kanssa muiden liikennetoimitsijoiden
reittiosuuksia. Yksi hänen kuljettajistaan
näki kaupan ikkunasta heijastuksen
kulkuneuvostaan vuonna 1920. Se
muistutti Greyhound-koiraa. Sama nimi
on käytössä vielä 99 vuotta sen jälkeen,
eikä ole syytä muuttaa hyvää nimeä.
Wickman siirtyi eläkkeelle liiketoiminnan
johdosta vuonna 1946 ja
hän kuoli vuonna 1954. Ruotsin kuningas
Kustaa V luovutti Wickmanille
Order of Vasa-arvon vuonna 1940.
Nykyään Greyhound kuljettaa matkustajiaan
2 700 eri kohteeseen tarjoten
ainutlaatuisia kokemuksia budjettimatkailijoille.
SAM MAGAZINE 2/19 | 37