Amerikkalainen
koti 1953. Näyttelyn
MoMA:n kokoama
uutta amerikkalaista
muotoilua esitellyt
osa, jonka esillepanon
suunnitteli Timo
Sarpaneva.
Kotitalouskoneita ja
elintasoa suomalaisille
Amerikkalainen koti -näyttely osana Yhdysvaltojen
1950-luvun kulttuuridiplomatiaa
Kulttuuridiplomatia korostui Yhdysvaltojen ulkopolitiikassa kylmän sodan
aikakaudella. 1950-luvulla sen painopiste oli Euroopassa. Kansainvälisellä
kulttuuriviennillä Yhdysvallat pyrki vahvistamaan asemaansa demokraattisena
vapaan maailman johtajana ja kommunismin torjujana.
TEKSTI: MAIJA KOSKINEN, KUVAT: SUOMI-AMERIKKA YHDISTYSTEN LIITTO
Yhdysvaltojen kulttuuridiplomatia
kiteytyi lauseeseen
”Telling America’s Story to
the World”. Amerikan tarinaa
kerrottiin maailmalle
muun muassa sadoilla kiertonäyttelyillä,
joita tähän tarkoitukseen tuotti erityisesti
Museum of Modern Art (MoMA).
Yhdysvaltojen sodan jälkeisen Suomen
politiikan tavoitteena oli pitää
Suomi riippumattomana suvereenina
valtiona. Ottamalla huomioon Suomen
geopoliittisen aseman ja YYA-sopimuksen
Yhdysvallat tuki Suomen osallistumista
kansainvälisten järjestöjen toimintaan
ja pyrki edistämään Suomen
läntisiä kauppa- ja kulttuurisuhteita.
Yhdysvaltain State Departmentin (ulkoministeriö)
vuonna 1952 laatima uusi
Suomea koskeva maasuunnitelma ja kulttuuriohjelma
korostivat Suomen läntistä
orientaatiota ja tieto- ja kulttuurivaihtoa.
Suomalaisia kannustettiin säilyttämään
kulttuurinen itsenäisyytensä, lisäämään
ymmärrystään amerikkalaisesta elämäntavasta
ja Yhdysvaltojen politiikasta ja
rohkaistiin kommunismin vastaiseen
taisteluun. Vahvistamalla kulttuurista
näkyvyyttään Suomessa Yhdysvallat
vastasi Neuvostoliiton esittämään haasteeseen;
neuvostokulttuuri oli näkyvästi
esillä täällä heti jatkosodan päätyttyä.
Suomella erityisasema
Yhdysvaltojen agendalla
Maiden väliset ystävyysseurat olivat
oleellinen osa aikakauden kulttuuridiplomatiaa.
Ystävyysseurojen järjestämä
kulttuuritoiminta tarjosi keinon
ja tarvittaessa myös epäpoliittisen näyttämön
ideologispoliittiselle viestinnälle.
Amerikkalaiset pyrkivät valloittamaan
suomalaisten ”hearts and minds” tekemällä
yhteistyötä sekä 1943 perustetun
Suomalais-Amerikkalainen Yhdistyksen
(SAY) että laajemmin suomalaisen
kulttuurikentän kanssa.
Taidehallissa vuonna 1953 nähty
Amerikkalainen koti oli United States Information
Agency USIA:n (Yhdysvaltojen
tiedotuspalvelu) MoMA:lta tilaama kiertonäyttely.
Suomessa sen järjestelyistä
vastasivat United States Information
Service-tiedotustoimisto USIS Helsinki
ja SAY, jonka kymmenvuotisjuhlien
kohokohta näyttely oli.
Suomen erityisasemasta Yhdysvaltojen
poliittisella agendalla kertoi
se, että Helsinki sai kunnian aloittaa
näyttelyn Euroopan kiertueen. Näyttely
oli myös vastavuoroinen; suomalainen
taideteollisuus oli jo esittäytynyt
Pohjois-Amerikassa 1950-luvun alussa.
28 | SAM MAGAZINE 2/19