
 
        
         
		sioista, siinä on jotain taianomaista ja  
 puoleensavetävää. Suoratoistopalveluiden  
 aikakautena Nashvillessa musiikki  
 on yhä elossa, valvoo kanssasi viikon  
 jokaisena päivänä, etkä ole sen äärellä  
 koskaan yksin. Siinä tunteessa on jotain  
 todella väkevää.  
 Palasia amerikkalaista unelmaa  
 Kului  vuosia  ja  vierailin  Nashvillessä  
 muutamilla  muillakin  roadtripeilläni.  
 Pidin paikasta joka kerta vain enemmän.  
 Kun suurin idolini, monilahjakas muusikko, 
  yrittäjä Jack White muutti kaupunkiin  
 ja perusti sinne oman Third Man Records  
 tukikohtansa, olin kuin fanityttö, joka  
 matkusti kaupunkiin vain nähdäkseen  
 hänen uusimman luovuuden tuotteensa.  
 Taisinpa samalla reissulla käydä vakoilemassa  
 hänen kotitalonsakin edessä.  
 Tosiasiassa  Jack  Whiten  muutto  
 Nashvilleen  oli  minulle  ja  monille  
 muillekin konkreettinen todiste siitä, 
  että juuri tuo kaupunki oli musiikin  
 ”SE”-paikka. 
 Tehdessäni  omaa  ensimmäistä  
 soolonäyttelyäni Helsingin taidehalliin,  
 halusin käsitellä valokuvissani aiheita,  
 joista  mielenmaisemani  perustuksiltaan  
 on rakennettu. Minun piti suunnata  
 Nashvilleen.  
 Viikon kuvausreissulla tapasin paikallisia  
 nuoria, joiden kanssa rekonstruoin  
 klassisia,  menneen  maailman  
 romantisoituja amerikkalaisia tuokiokuvia… 
  Americana-maisemia, junaratoja, 
  huoltoasemia, ränsistyneitä motelleja  
 pooleineen, kolhiintuneita mustangeja,  
 loputtomia  puuvillapeltoja  vapauden  
 kaipuineen. Palasia amerikkalaista unelmaa, 
  jossa kaikki on mahdollista. 
 Luovuuden ydin ja paradoksi 
 Kun elämässä tajuaa ajan rajallisuuden,  
 tulee olleeksi eniten reaaliajassa. Unelmista  
 on tehtävä totta. On vapauttavaa  
 tajuta, ettei ole loputonta aikajännettä,  
 jossa kaiken voi siirtää ”sitkun tulevaisuuden” 
  tuolle puolen. Minulle unelmat  
 ovat jo pitkään olleet niin kovin muodikkaan  
 ”bucket listin” sijasta ”to do”- listalla. 
  Musiikki ja sen tekeminen on ollut  
 yksi tällainen unelma, jonka siemen on  
 kylvetty jo lapsuudessani.  
 Muistan, kuinka rakastin laulelmallista  
 musiikkia, vahvoja sävellyksiä ja  
 kappaleita, joilla on selkeä rakenne; alku, 
  nostatettu kertosäe ja jonkinlainen  
 draamallinen  huipennus.  Nämä  ovat  
 minulle lauluja, jotka päätyvät toivelaulukirjoihin  
 ja yksinäisen nuotiokitaristin  
 soittolistalle.  
 Perinteinen biisinkirjoitus oli aina  
 kiehtonut minua ja lapsuuden vakavahko  
 musiikkiopistotausta oli jättänyt minuun  
 kaipuun musiikilla ilmaisun pariin. Lähdin  
 aikuisiällä jatkamaan musiikkiopintojani  
 ja valmistuin viime keväänä kansanopistosta  
 lauluntekijälinjalta. 
 Luovuus on kokonaisvaltainen kenttä, 
  materiaalit vain vaihtuvat. Visio on  
 tärkein työkalu. Näkemys, joka yhdistettynä  
 intohimoon ja loputtomaan uteliaisuuteen  
 saa aina heittäytymään kohti  
 uutta.  
 Kun Jack Whitelta kysyttiin, miksi  
 hän halusi perustaa uuden levy-yhtiön  
 ja vinyylilevytehtaan, hänen vastauksensa  
 oli,  ”koska  mikään  ei  koskaan  
 riitä”.  Siihen  kiteytyy  raadollisesti  ja  
 väkevimmillään luovuuden suurin ydin  
 ja paradoksi. Jos jokin joskus riittäisi, ei  
 olisi tarvetta luoda uutta. Sisäinen palo  
 olisi silloin sammunut. 
 Musiikkiaiheiset   
 kuvat on otettu  
 Nashvillen reissulta   
 keskikoon filmillä,   
 vanhalla vintage-  
 laatikkokameralla ja  
 ne ovat tulossa Lone  
 Deer Laredo-vinyylilevyn  
 kansilehtiseen. 
 SAM  MAGAZINE 1/19  |  17