TÄMÄN KESÄN olen oleillut Los Angelesissa, missä
katujen varsia reunustavat talojakin suuremmat,
räikeät, uutuusleffoista ja tv-sarjoista kirkuvat mainostaulut.
Siinä missä New Yorkin katukuvassa näkee
loputtomasti teatteri- ja kirjamainoksia, Los
Angelesissa niitä ei tunnu olevan miltei missään.
Kirjakauppojakin saa täällä toden teolla etsiä, vaikka
indie-kirjakaupoista kuten Sunset Boulevardin Book
Soupista ja Downtownin Last Bookstoresta voikin
tehdä varsin hyviä löytöjä.
Mikä pistää silmään Los Angelesin elokuva- ja
tv-mainonnassa tänä kesänä on kuitenkin se, miten
moni nykypäivän hittituotanto perustuu romaaniin
tai elämänkertaan. Amerikassa puhuttaa nyt erityisesti
Crazy Rich Asians –elokuva, joka on rikkonut
box office -ennätyksiä ja edustaa aasianamerikkalaisella
tekijäkaartillaan tärkeää representaatioharppausta
Hollywoodissa. Harva tietää elokuvan perustuvan
Kevin Kwanin samannimiseen romaaniin,
jossa Kwan kuvaa omaa lapsuuttaan Singaporessa.
Kwan on kirjoittanut romaanin ympärille jopa kokonaisen
trilogian: Crazy Rich Asians on sarjan ensimmäinen
osa, China Rich Girlfiend toinen ja Rich
People Problems sen päätösteos. Crazy Rich Asians
–elokuva onkin ollut niin suuri menestys, että siitä
suunnitellaan nyt jo jatko-osaa tai kahta.
TOINEN BESTSELLER-KIRJAAN perustava hitti on HBO:n
uutuussarja Sharp Objects, jonka alkuperäisen romaanin
on kirjoittanut Gone Girl –trilleristään tunnettu
Gillian Flynn. Sharp Objects edustaa produktiona
Hollywoodin uutta suuntaa: pois elokuvista
yhä vahvemmin televisioon päin. Gillian Flynnin
muut romaanit Dark Places ja Gone Girl adaptoitiin
aikaisemmin Hollywood-elokuviksi, mutta Sharp
by Kalle Mattila
kalle.mattila@columbia.edu
Kirjallinen maailma
Hollywoodin keskiöön, vihdoinkin!
Objectsin kohdalla tv tuntui sopivammalta medialta.
Ehkä siksi, että kaikista suurimmat elokuvatähdet
tekevät nyt tv-sarjoja. Sharp Objectissa näyttelevä
Amy Adams tekee niin vakuuttavan työn pääosaroolissa,
että Flynnin kirja miltei kalpenee HBO:n
sarjan rinnalla.
VIELÄKIN JÄNNITTÄVÄMPIÄ elokuvia ja tv-sarjoja on
tulossa Hollywoodista syksyllä ja lähivuosina. Erityisen
mielenkiintoista on se, kuinka yhä useammat
niistä perustavat laatujournalismiin tai yksittäisiin
lehtiartikkeleihin. Amerikkalaisessa sanomalehtimaailmassa
on herättänyt suurta innostusta esimerkiksi
se, että Harvey Weinsteinin #MeToo –skandaalin
paljastaneet New York Times –toimittajat Jodi
Kantor ja Megan Twohey nousevat nyt myös suuren
Hollywood-elokuvan henkilöhahmoiksi. Brad Pittin
tuottamassa produktiossa tarina keskittyy Weinsteinin
sijaan Kantorin ja Twoheyn, kahden naistoimittajan,
Pulitzerilla-palkittuun raportointityöhön.
Elokuva edustaakin tavallaan New York Timesin vastausta
Washington Postista kertovaan viime vuonna
ilmestyneeseen The Post –hittielokuvaan.
KIRJALLINEN MAAILMA on vihdoin onnistunut asettamaan
itsensä vakaasti Hollywoodin keskiöön. Se
povaa hyvää mainosta kirjoille ja sanomalehdille;
lukemiselle ylipäätänsä. Amerikassa ei ehkä vielä lueta
yhtä innokkaasti kuin katsotaan elokuvia ja tv:tä,
mutta Hollywoodin ansiosta sekin saattaa muuttua.
Kalle Oskari Mattila on New Yorkissa asuva kirjoittaja. Hän
on opettanut luovaa kirjoittamista Columbian yliopistossa
ja kirjoittaa Yhdysvalloissa julkaisuihin kuten The New York
Times, The Atlantic ja Paris Review.
Amerikassa ei ehkä vielä
lueta yhtä innokkaasti kuin
katsotaan elokuvia ja tv:tä,
mutta Hollywoodin ansiosta
sekin saattaa muuttua.
AMERIKKALAINEN KIRJAUUTUUS
SAM MAGAZINE 3/18 | 39
link