
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfart 1
19 1917 – 2019
102 vuotta/år
Suo men Merenkul ku
2
1917 – 2019
102 FinlandsSjöfart vuotta/år
19 J vuosikertomus J årsberättelse J vuosikertomus J årsberättelse J • Hyvä paha Junioriperämiessopimus s.42 – 49
• Bra och dåligt Juniorstyrmansavtal s.50 – 55
jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa
Suo men Merenkul ku
1917 – 2019
102 FinlandsSjöfar t 3
vuotta/år
19 ÅRSBERÄTTELSEN 2019
2019 – Ett aktivt år på förhandlingsfronten
Återigen var vi i den situation, gällande Utrikesfartens kollektivavtal, där det enda sättet att komma vidare
i förhandlingarna var genom att ge en strejkvarsel. Finlands Redarförening rf kom till förhandlingsbordet
med ett erbjudande på 0,0 % löneförhöjningar för de kommande två åren. Arbetsgivarföreningen krävde
också att man utökar avsevärt mängden av Non EU besättningsmedlemmar på lastfartyg som seglar
med fi nsk fl agg. Ingen mängd räcker någonsin till!
Denna oseriösa förhandlingsstil av arbetsgivareföreningen ledde till att parterna hittade sig upprepat
igen hos riksförlikningsmannen efter given varsel om strejk. Efter intensiv medling förlängdes
Utrikesfartens kollektivavtal under perioden 1.3.2019 - 28.2.2021. Den allmänna förhöjningen uppgick till minst
1,6 % 1.3.2019 och man kom överens också om omfattande textändringar.
Speciellt tankfartygs-sektorn fi ck förväntade förbättringarna.
Båda kollektivavtalen för Arctia Oy var ikraft under hela 2019. Avtalets löptid är 1.3.2018 - 28.2.2021.
Den allmänna ökningen följde utlandstrafi ken. Arbetsgivaren inledde kollektivavtals-shopping mitt under
avtalsperioden genom att tvångs överföra anställda från Multipurpose isbrytarnas kollektivavtal till
de Konventionella isbrytarnas kollektivavtal. Denna kollektivavtals-shopping godkänns inte av förbundet
och det råder fortfarande oenighet över saken.
Inrikestrafi kens avtalsperioder upphörde och avtalen förnyades generellt för perioden
1.3.2019 - 28.2.2021. Löneförhöjningarna var minst 1,6 %.
Alla andra avtal fortsatte och upphörde således inte 2019, som till exempel hamnsektorns kollektivavtal
AVAINTES (1.2.2018 – 31.3.2020), Skolfartyg Michael Sars kollektivavtal (1.11.2018 – 31.10.2021),
Lotsningsbranschens kollektivavtal (1.2.2018 – 31.1.2021).
Till vår belåtenhet kan vi notera att nya fartyg såväl som nybyggen har kommit under fi nsk fl agga
både för utrikes- samt inrikes trafi k. Orderstocken för nybyggen är för närvarande exceptionellt hög.
Juniorstyrmans avtal har varit i kraft ca 3,5 år. De som har sysselsatts via juniorstyrman avtal
har feedbacken varit överlag positiv. Man har konkret kunnat segla in snabbare via dessa
tilläggsarbetsplatser de obligatoriska seglingsdagarna för högre behörigheter.
Inom hamnsektorn har vi fortsatt att stärka arbetsvillkoren genom lokala-avtal.
Ett 1 år har löpt sedan intressebevakningen för förbundets medlemmar under statens tjänste- och
arbetskollektivavtal VES har överförts till fackföreningen Pro. Detta efter att Pardia upplöstes som förening
31.12.2018. Intressebevakningen i Pro är av hög standard.
På förbundets kansli har det funnits 3 anställda under hela 2019.
Förbundets tidskrift, ”Finland Sjöfart”, publicerades i fyra högkvalitativa nummer år 2019. •
38 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
• Harjottelumyllyn matkassa Baltic Ameliella s. 46 - 50
• Med praktikkvarnen på Baltic Amelie s. 52-55
SuomenMerenkulku
1917 102 – 2019
vuotta/år
FinlandsSjöfart 4
19 Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!
* * * God Jul och Gott Nytt År! * * *
• årsberättelse 2019 • årsberättelse 2019 • årsberättelse 2019 • årsberättelse 2019 • årsberät-