
E På Navigate-mässan fokuserar man främst på
marinindustrin, fartygsbyggande och -utrustning samt
underleverans, vilket innebär att sjöfarten i sig hamnar
lite i skymundan. © TURUN MESSUKESKUS
FOKUS PÅ SYSSELSÄTTNING HOS STUDERANDE
Lauri Linde, Lauri Kurtti och Janne Tihinen är i slutet
av sina studier på tekniska fakulteten vid Uleåborgs
universitet och deltar på mässan med framtida arbetsplat-ser
i kikaren. Bärande teman på Navigate 2020 vid sidan
om hållbar och grön sjöfart är i år framtidens kunskaper,
vilket syns i kringprogrammets innehåll.
– Vi deltog i Matchmaking-evenemanget. Tanken där var
att ha tio minuter långa snabbarbetsintervjuer med sex ma-rinindustriföretag
från Åboregionen, dvs. vi satte oss helt
enkelt ner och började prata. Vi hade fått anmälningslän-kar
via e-post i förväg och alla företagen var sådana som vi
i princip skulle kunna få jobb på, förklarar kamraterna.
– Vi fick alltså välja de mest intressanta av flera bra
alternativ. Företagen var Meyer, Elomatic, Rauma Marine
Constructions, Etteplan och Piikkiö Works. Alla deltagare
fick välja två, men det fanns även fria platser som man bara
kunde gå till, berättar Tihinen om upplägget.
Enligt kamraterna var Matchmaking en positiv upplevel-se:
”Om det bara hade funnits montrar utan kringprogram
hade vi nog inte ens kommit hit överhuvudtaget.”
– Det positiva med Matchmaking-evenemanget var att
vi kom iväg på en intervju. Om vi inte hade avtalat ett möte
hade det lätt kunnat gå som det ofta gör för oss finländare,
nämligen att vi tittar på montrarna på avstånd och tän-ker
att man bara får en ytlig företagspresentation och en
klubba där, funderar Linde.
– På Matchmaking-evenemanget fanns det verkligen
kunniga människor som berättade konkret om arbetsplat-serna
och möjligheterna, säger alla enhälligt.
– Ett annat viktigt skäl till att vi kom hit var att vi fick
resorna, övernattningen och även lite mat bekostat, dvs.
det orsakade egentligen inga kostnader för oss. Jag tycker
att det säger något om hur stort behovet är av studerande
inom vår bransch i den finska sjöklustern. Det ökar motiva-tionen
och är riktigt bra, tillägger Tihinen.
SNABBINTERVJUKONCEPTET VÄLKOMMET ÄVEN INOM
SJÖFARTEN
Oscar Faris är i slutet av sina sjökaptenstudier på Yrkes-högskolan
Novia och kom också till mässan för att kartläg-ga
potentiella arbetsgivare. Han deltog inte i Matchma-king-
evenemanget eftersom han inte tillhörde målgruppen,
22 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
men tycker att ett liknande
rekryteringsjippo riktat till
sjöfarare vore en bra idé.
– Här på mässan var inte
många rederier med som
utställare, utan mässan
fokuserade mest på marinin-dustrin.
Traditionella mässor
som är mer inriktade på
sjöfarare och som det finns
gott om här i Finland skulle
kunna ta efter Matchmaking-evenemanget,
funderar Faris.
– Fördelen med arrang-erade
snabbintervjuer är
att den arbetssökande vet
att företaget har lediga jobb
och behöver folk. Ibland kan
det kännas dumt att bara gå
direkt till montern och fråga
efter jobb, tillägger Faris.
Faris lämnar mässan utan
en vink om nästa fartygsjobb, men han fick i alla fall en
överblick över marinindustrins nuläge, aktuella diskussio-ner
och nya innovationer.
Innan jag själv lämnar mässan observerar jag vimlet i
mässcentrumets entré ett tag.
Jag förstår att ingen är här av en slump. Ingen lutar sig
mot väggen och knappar på mobilen för att få tiden att gå.
Det är tydligt att besökarna har kommit till mässan
för att de verkligen är intresserade av evenemanget och
närvaron och hängiven sin sak. Alla här har ett mål och en
uppgift, och det har inget med tygkassar och reflexer att
göra. •
” Vi har ett gemensamt mål,
nämligen att få mer varor att gå
genom Åbo hamn, betonar
Saviranta.”