
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 25
RUOTSI:
Työllisyysaste on korkea. Kansipäällystön työttömyys on puolittunut
kolmessa vuodessa. Konepäällystön työttömyydessä on tapahtunut sitäkin
parempi kehitys. Seniori päällystöstä on huutava pula. Ulkomaan kauppa-aluksia
on yli 100kpl Ruotsin lipun alla.
Viranomaiset: Ruotsissa on siirrytty riskiperusteiseen luotsaukseen.
Suuria resursseja laitetaan kanssa kaikkien merimiesten työ- ja elinolosuh-teiden
valvontaan.
..........................................................................................................................
SVERIGE:
Hög sysselsättningsgrad. Arbetslösheten för däcksbefäl har halverats på
tre år. Arbetslösheten för maskininbefäl har en ännu bättre utveckling.
Skrikande brist av seniorbefäl. Det finns återigen mer än 100 utländska
handelsfartyg under Svensk flag.
Myndigheter:
Sverige har gått över till riskbaserad lotsplikt. Stora resurser ägnas också
att övervaka sjömännens arbets- och levnadsvillkor.
NORJA:
Norjassa vallitsee vahva meriklusteri
ja Norjan hallitus on juuri päivittänyt
meristrategiansa ”Blå muligheter” ,
millä Norja on valmistautunut
tulevaisuuden haasteisiin.
Viranomaiset:
• Päätavoite 1: Merenkulun
alusturvallisuuden nostaminen ja
puhtaampi luonto.
• Päätavoite 2: Ammattiosaaminen
ja asiakasystävällisyys.
• Päätavoite 3: Maailman johtavin
ja paras viranomaispartneri.
..............................................................
NORGE:
Norge har ett starkt maritimt kluster
och den norska regeringen har just
uppdaterat sin maritima strategi, ”Blå
muligheter”, för att förbereda Norge
för framtida utmaningar.
Myndigheter:
• Huvudmål 1: Förbättra sjöfartens
fartygs säkerhet och renare natur.
• Huvudmål 2: Professionalism och
kundvänlighet.
• Huvudmål 3: Världens ledande
och bästa sjöfartsmyndighets-
partner.
ISLANTI:
Maan talous on nähtävästi taantumassa.
Turistimäärät ovat nyt olleet huipussaan,
ja katto on tullut vastaan, paljonko
turisteja voi palvella vuodessa. Luonto ei
kestä suurempia määriä. Kalastus voi
hyvin, mutta työttömyys on hivenen
kasvussa.
.....................................................................
ISLAND:
Ekonomin är i risk att gå in i lågkonjunktur.
Turistmängderna är nu på topp och taket
har nåtts hur många turister som man kan
betjäna per år, naturen förmår inte mera.
Fiskeriet går bra men arbetslösheten ökar
något.
TANSKA:
Ammattiliitto sekä laivaisän-nät
ovat tehneet työtä aktiivi-sesti,
jotta enemmän naisia
hakisi alalle ja työolosuhteet
olisivat tasa-arvoisia
aluksilla. Myös lepoajat
puhuttavat ja ongelmia on
mm. kalastusalusten
päällystön jatko-opiskelu
mahdollisuudet korkeampia
pätevyystodistuksia/
tutkintoja varten.
Viranomaiset: Ilmastomuu-tos,
merenkulun digitalisointi
ja kyberturvallisuus puhuttaa.
................................................
DANMARK:
Fackföreningen och redarna
har aktivt arbetat tillsamman
för att locka fler kvinnor till
branschen och för att
tillsammans säkerställa en
jämställd arbetsmiljö ombord.
Vilotiderna talar också för
problem som vidareutbildning
av fiskefartygsbefäl för högre
utbildning/behörigheter.
Myndigheter: Klimatföränd-ringar,
digitalisering av sjöfar-ten
och cybersäkerhet
diskuteras.
FÄRSAARET:
Färsaarten äskettäin valittu
hallitus tukee merenkulkijaa.
Färsaarilla ollaan myös huolis-saan
kalastusalusten päällystön
jatko-opiskelu mahdollisuuksista
korkeampia pätevyystutkintoja/
todistuksia varten.
Viranomaiset: Färsaarelaisten
kalastusalusten onnettomuudet
puhuttavat. 12kpl karilleajoa/
yhteentörmäystä ja muuta
onnettomuutta tapahtui vuonna
2019. AIS laitteiden käyttö
monissa verkkomerkkipojussa
teettävät tulkintaongelmia muille
aluksille.
......................................................
FÄRÖARNA:
Den nyvalda färöiska regeringen
stöder sjöfararnas agendor.
Färöarna är också oroade över
möjligheterna att vidareutbilda
fiskerfartygsskeppare för högre
examina/behörighetsbrev.
Myndigheter:
Färöiska olyckor med fiskefartyg
väcker debatt. 12 st grundstöt-ningar/
kollisioner och andra
olyckor under 2019. Använd-ningen
av AIS sändarer på
många fiskenätsbojar ger signal
tolkningsproblem åt andra fartyg.